Nekromanti Dagens återblick: Tänk om ÄS aldrig hade avvecklats?

Rangertheman

Myrmidon
Grisodlar'n;n325037 said:
Nej, men när det senare Paradox satt på rättigheterna till alla ÄS produkter OCH Conan-rättigheterna så var det ju rätt stort. Vad var det som hindrade Paradox och Hollywood-Malmberg från att blåsa liv i den döende svenska rollspelshobbyn? Han borde ju ha haft råd att anställa sina gamla vänner på nytt för one last kick at the can? Tänk om Drakar och Demoner med spelvärlden Ereb Altor hade gjort comeback men med alla de gamla fina uvarna från förr (Undhagen, Blixt, Granström, Strandberg, Arfert & Co)? Det hade varit STORT.
Merparten av de gamla ÄS-uvarna är i högsta grad aktiva plus att det kommit massor av nya, duktiga rollspelskonstruktörer och -skribenter. Hade ÄS fortfarande varit lika dominanta tror jag risken är stor att betydligt färre av de nya spelskaparna hade fått utrymme. Dessutom hade herrarna Blixt, Granström och Arfert kanske bara skrivit material till Äventyrsspels produkter, vilket vore synd.

Dante;n325041 said:
Jag tänker att om man precis haft ett företag som gått omkull så vill man kanske inte ge sig på att försöka göra exakt samma sak en gång till.

Under de sista åren på nittiotalet var rollspel som fritidssyssla dessutom nästan helt ute. Både i USA där TSR hade stora svårigheter och här i Sverige.
Ja, jag får allt läsa den där boken. Jag trodde inte ÄS gick i konkurs. Malmberg med företag däremot gnuggade ju armbågar med min filmidol Schwarzenegger och det planerades stort inför den avslutande Conan-filmen (med Arnold) där han är gammal kung.

Rangertheman;n325045 said:
Merparten av de gamla ÄS-uvarna är i högsta grad aktiva plus att det kommit massor av nya, duktiga rollspelskonstruktörer och -skribenter. Hade ÄS fortfarande varit lika dominanta tror jag risken är stor att betydligt färre av de nya spelskaparna hade fått utrymme. Dessutom hade herrarna Blixt, Granström och Arfert kanske bara skrivit material till Äventyrsspels produkter, vilket vore synd.
Ja, inte vet jag. De kunde ju ha gjort som Chaosium gör med Golden Goblin Press och Stygian Fox för att ge nya talanger chansen. Vem vet, jag kanske också hade fått chansen att bidra med något?

Mogger

Hipsteranka
Grisodlar'n;n324995 said:
Ok, det är din åsikt. Men du har ju läst den där dyra boken om ÄS så det handlade tydligen bara om krasshet, kronor och ören. Ja, de kanske aldrig var några eldsjälar överhuvudtaget.

PS. Lyckligtvis delar inte Steve Harris, resten av bandet och miljontals fans din uppfattning. Hade ÄS för övrigt haft någon med Steve Harris driv hade de aldrig lagt av 1999. Där kan man snacka äkta eldsjäl.:)
Poängen var att, ja, jag är nog idag hyfsat ensam om att tycka att Maiden med DiAnno var bättre (åtminstone en minoritet), men å andra sidan är du hyfsat ensam om att anse att gardet bakom Äventyrsspel var en bunt klenisar utan stake som vägrade färdigställa dina egna drömmar för att de saknade engagemang och vilja. Som sagt, en naiv och larvig tes, grundad i en minst lika naiv och larvig önskedröm. Och dessutom förmedlad med en usel liknelse.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nej, men när det senare Paradox satt på rättigheterna till alla ÄS produkter OCH Conan-rättigheterna så var det ju rätt stort. Vad var det som hindrade Paradox och Hollywood-Malmberg från att blåsa liv i den döende svenska rollspelshobbyn? Han borde ju ha haft råd att anställa sina gamla vänner på nytt för one last kick at the can? Tänk om Drakar och Demoner med spelvärlden Ereb Altor hade gjort comeback men med alla de gamla fina uvarna från förr (Undhagen, Blixt, Granström, Strandberg, Arfert & Co)? Det hade varit STORT.
Jag ser ingen anledning att återvända till det förflutna i form av Ereb Altor, eftersom jag i mitt skrivande ständigt vill utforska ny mark. Därför skrev jag Skymningshavets gåtor till DOD2016 och Sorgeveden till Hjältarnas Tid och därför mekar jag med andra nya projekt. Jag försörjer mig som techwriter och översättare. Rollspel skriver jag på fritiden.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Måns;n325100 said:
Som sagt, en naiv och larvig tes, grundad i en minst lika naiv och larvig önskedröm. Och dessutom förmedlad med en usel liknelse.
MODERERING

Det där hade du kunnat formulera på ett betydligt mindre konfrontativt sätt. Hade du t.ex. valt ordet »orealistisk« i stället för »naiv och larvig« hade du inte varit lika snubblande nära att begå ett personangrepp som du var nu.

Ja, jag är extra kinkig just nu. Forumsklimatet har inte varit något vidare de senaste veckorna, men ta mig tusan om jag inte tänker anstränga mig för att det ska bli bra igen.

erikt

Hero
Råd kanske hand hade haft, men hade det blivit lönsamt? Högst tveksamt.
Efter vad jag har hört om Malmberg så är han i första hand affärsman, och mer intresserad av att tjäna pengar än att göra någonting "STORT".

Äventyrsspel/Target Games lades ner för att det gick dåligt ekonomiskt. Att då kort därefter dra igång ett nytt företag med exakt samma affärsidé känns inte precis som den mest brillianta planen någonsin.

Mekanurg;n325107 said:
Jag ser ingen anledning att återvända till det förflutna i form av Ereb Altor, eftersom jag i mitt skrivande ständigt vill utforska ny mark. Därför skrev jag Skymningshavets gåtor till DOD2016 och Sorgeveden till Hjältarnas Tid och därför mekar jag med andra nya projekt. Jag försörjer mig som techwriter och översättare. Rollspel skriver jag på fritiden.
Men om ÄS hade återuppstått med många från det gamla gardet och DE hade bett dig att skriva Skymningshavets gåtor fast i Ereb Altor-tappning (det finns ju t ex gott om hav kring Akrogal) hade du inte ställt upp då? Äventyret du skrev var ju till en reboot av varumärket Drakar och Demoner, ett retroförsök.

erikt;n325179 said:
Råd kanske hand hade haft, men hade det blivit lönsamt? Högst tveksamt.
Efter vad jag har hört om Malmberg så är han i första hand affärsman, och mer intresserad av att tjäna pengar än att göra någonting "STORT".

Äventyrsspel/Target Games lades ner för att det gick dåligt ekonomiskt. Att då kort därefter dra igång ett nytt företag med exakt samma affärsidé känns inte precis som den mest brillianta planen någonsin.
Jo, det kan jag ju förstå att det kanske inte är bra business att dra igång något bara ett fåtal år efteråt. Men tänk på tiden när Järnringens Mutant UA visade på att det fanns ett sug bland svenska rollspelare efter nytappningar av retrospel? DÅ hade det väl varit ganska affärsmannamässigt att inse att om Mutant får en renässans, vad skulle då inte Drakar och Demoner få?

Dante

Staff member
Grisodlar'n;n325200 said:
Jo, det kan jag ju förstå att det kanske inte är bra business att dra igång något bara ett fåtal år efteråt. Men tänk på tiden när Järnringens Mutant UA visade på att det fanns ett sug bland svenska rollspelare efter nytappningar av retrospel? DÅ hade det väl varit ganska affärsmannamässigt att inse att om Mutant får en renässans, vad skulle då inte Drakar och Demoner få?
Just DoD-licensen hamnade INTE hos Malmberg efter företagsrekonstruktionen.

Måns;n325100 said:
Poängen var att, ja, jag är nog idag hyfsat ensam om att tycka att Maiden med DiAnno var bättre (åtminstone en minoritet), men å andra sidan är du hyfsat ensam om att anse att gardet bakom Äventyrsspel var en bunt klenisar utan stake som vägrade färdigställa dina egna drömmar för att de saknade engagemang och vilja. Som sagt, en naiv och larvig tes, grundad i en minst lika naiv och larvig önskedröm. Och dessutom förmedlad med en usel liknelse.
Jag vet inte varför du kallar mina önskedrömmar naiva och larviga? Du promotar ju själv ett spel som heter Kopparhavets hjältar? Vad är det för något om inte DIN önskedröm?

Och jag frågade var glöden tog vägen? Tappar folk sugen, så kan väl byta ut folk? Om det inte rör sig om krassa kalkyler d v s, vilket det tydligen gjorde. Där var jag ju naiv.

Dante

Staff member
Grisodlar'n;n325206 said:
Vem var det som satt på den licensen 1999?
Jag har för mig att de hette Brädspelsbolaget.

Dante;n325212 said:
Jag har för mig att de hette Brädspelsbolaget.
Ok. Det draget lät ju som 100% bad business. Men, men...Malmberg kanske inte är ett ekonomiskt snille varje gång. Killen verkar t ex ha missat att Paul Verhoeven skulle vara intresserad av att regissera Conan the conqueror.:wink:

Mogger

Hipsteranka
Grisodlar'n;n325205 said:
Jag vet inte varför du kallar mina önskedrömmar naiva och larviga? Du promotar ju själv ett spel som heter Kopparhavets hjältar? Vad är det för något om inte DIN önskedröm?

Och jag frågade var glöden tog vägen? Tappar folk sugen, så kan väl byta ut folk? Om det inte rör sig om krassa kalkyler d v s, vilket det tydligen gjorde. Där var jag ju naiv.
Ber om ursäkt för det. Men, du hade fått ditt svar flera gånger och fortsatte hävda att människorna som faktiskt satt ner och skapade ÄS spel saknade hjärta, vilja och passion. Om och om igen. När det gäller vårt projekt så sitter jag inte och gnäller över att andra gjort fel, utan skapade det istället själv? Din önskedröm omfattar spridda förolämpningar och en tidsmaskin. Min krävde jobb och fantasi, och ett hyllande av de som kom före oss. Eftersom det är vad som ytterst driver den här lilla hobbyn där alla känner alla; respekt, fantasi och en jävla massa jobb. Skulle vi istället börja klaga på de få som faktiskt skapar något skulle det sannolikt inte bli så många nya spel.

Utan glöd och hjärta hade vi inte haft ett enda spel idag.

Måns;n325217 said:
Ber om ursäkt för det. Men, du hade fått ditt svar flera gånger och fortsatte hävda att människorna som faktiskt satt ner och skapade ÄS spel saknade hjärta, vilja och passion. Om och om igen. När det gäller vårt projekt så sitter jag inte och gnäller över att andra gjort fel, utan skapade det istället själv? Din önskedröm omfattar spridda förolämpningar och en tidsmaskin. Min krävde jobb och fantasi, och ett hyllande av de som kom före oss. Eftersom det är vad som ytterst driver den här lilla hobbyn där alla känner alla; respekt, fantasi och en jävla massa jobb. Skulle vi istället börja klaga på de få som faktiskt skapar något skulle det sannolikt inte så många nya spel.

Utan glöd och hjärta hade vi inte haft ett enda spel idag.
Ja, det var ju inte riktigt så jag skrev, men ok. Det är hur du uppfattar saker. Det är helt ok. Nu har ju jag varit konsument, inte producent, så det där med att alla känner alla stämmer ju inte riktigt här hemma. Jag vet vilka Blixt & Co är, men jag känner dem inte. Jag gnuggar inte armbågar med rollspelsproducenter på konvent eller har dem på Facebook. Däremot köpte jag allt ÄS släppte.

Jag har för övrigt skrivit en hel del jag också som är en hyllning till det som en gång var, även om jag inte har försökt få det i tryck, för då skulle soc vilja ha de futtiga kronor jag skulle ha tjänat. Min och soc målsättning är sjukersättning. Någon kickstarterkampanj skulle inte komma på fråga ens. Men jobb och fantasi har jag också lagt ned sedan 1984. Det kan du lita på. Det kanske inte räknas i din bok däremot och du kanske tycker att mitt skrivande är undermåligt, vem vet? Som ett tillägg kan nämnas att jag och mina spelare fortfarande lirar ÄS produkter. Det om något är en hyllning.

Bifur

Veteran
Grisodlar'n;n325200 said:
Men tänk på tiden när Järnringens Mutant UA visade på att det fanns ett sug bland svenska rollspelare efter nytappningar av retrospel? DÅ hade det väl varit ganska affärsmannamässigt att inse att om Mutant får en renässans, vad skulle då inte Drakar och Demoner få?
Fast det är ju då (2002) faktiskt bara ca 4 år efter att ÄS-DoD gått i graven. Och även om vi bortser från att Riotminds införskaffat licensen och gjort sitt eget spel av det, så är ju MUA beviset på att det INTE fanns en marknad då. Som jag skrev snackar vi om kanske 3000 sålda regelböcker. Gamla Järnringen har uttryckligen sagt ingen av dem var i närheten av att kunna leva på utgivningen. Dåtidens sug var alltså rätt begränsat i jämförelse.

Realistiskt finns det sannolikt två tillfällen när gamla DoD kunde fått en vettig omstart. När Järnringen försökte köpa det för 10 år sedan eller nu, om då Riotminds vore intresserade.

Bifur;n325228 said:
Fast det är ju då (2002) faktiskt bara ca 4 år efter att ÄS-DoD gått i graven. Och även om vi bortser från att Riotminds införskaffat licensen och gjort sitt eget spel av det, så är ju MUA beviset på att det INTE fanns en marknad då. Som jag skrev snackar vi om kanske 3000 sålda regelböcker. Gamla Järnringen har uttryckligen sagt ingen av dem var i närheten av att kunna leva på utgivningen. Dåtidens sug var alltså rätt begränsat i jämförelse.

Realistiskt finns det sannolikt två tillfällen när gamla DoD kunde fått en vettig omstart. När Järnringen försökte köpa det för 10 år sedan eller nu, om då Riotminds vore intresserade.
Jo, det stämmer nog att de inte sålde så många ex. Men jag tänker på dagens kickstarterkampanjer och hur framgångsrika de verkar vara. Drakar och Demoner, Kult och liknande. Retro ligger i tiden fortfarande och det verkar dessutom finnas ett litet sug efter svenska rollspel på andra sidan Atlanten. Så ett modernt ÄS hade nog satsat på både svensk och utländsk marknad, likt andra spelföretag?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Grisodlar'n;n325198 said:
Men om ÄS hade återuppstått med många från det gamla gardet och DE hade bett dig att skriva Skymningshavets gåtor fast i Ereb Altor-tappning (det finns ju t ex gott om hav kring Akrogal) hade du inte ställt upp då? Äventyret du skrev var ju till en reboot av varumärket Drakar och Demoner, ett retroförsök.
Frågan rymmer alltför många hypotetiska antaganden för att jag ska kunna lämna ett rakt svar. Det enda jag vill säga är sålunda: "kanske".