Nekromanti Dagens Forgetips?

Sodivra

Champion
Ni na ni na....

Jag ska sätta mig och beställa ett gäng Forgespel och forgederivat från Indie Press Revolution eller Leisure Games, och nu vill jag ha tips!

Mina preferenser:
Jag älskar Primetime Adventures och Dogs in the Vineyard.
My Life with Master är bra.
InSpectres är okej.
Shock blev jag besviken på.
Dead of Night, Paladin och Wilderness of Mirrors lyckades jag aldrig använda på ett vettigt sätt.
Jag ska köpa Polaris.
The Shadow of Yesterday verkar lockande.

Krille

Super Moderator
Re: Dagens Forgespel?

Du saknar Dread och Panty Explosion. Å andra sidan, en ny Panty Explosion är tydligen på väg, så den kanske man skulle vänta på.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag tänker vara elak och kapa tråden, men vi diskuterar i alla fall forgespel, ok? I annat fall får du slå på mig lite.

Frågan är nämligen: vad var det för fel på Shock? Jag går närmligen i tankar att köpa det själv snart. Jag har läst den spelrapport som finns på krönikeforumet här samt ett par recensioner på rpg.net, men jag skulle gärna höra vad du har att säga.

(I övrigt: Dictionary of Mu är ballt, Don't Rest Your Head verkar iaf coolt, och jag är sugen på att köpa Lacuna och The Mountain Witch. Men det kan jag nog skriva mer om senare.)

/Dimfrost

Mattis

Swordsman
Lacuna och Polaris

Lacuna är nog världens bäst rollspel.

Du har alla häftiga Matrixprylar - identitetslösa agenter, action, coola fiender och sjukt mycket frågetecken kring världen, vem du arbetar för och vad det är du faktiskt gör.

Du har också ett djupare plan med symbolik. Hela världens består typ av mänsklighetens kollektiva undermedvetna och möjligheterna för att slänga in Jungsymboler är oändliga. Häftigt, snyggt och ger spelarna något att tugga på.

Du får även ett smart regelsystem som accelerar fram spelet av sig själv och får spelarna att göra val som både är spelmässiga och visar hur du tycker tempot i berättelsen är.

Det går snabbt att göra rollpersoner och jag kan tänka mig att det även går snabbt att skriva scenarion. Men det rockar ändå.

(Polaris vet alla vad det är och varför det äger, så jag håller tyst.)

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag tycker du ska köpa The Mountain Witch om du inte redan har det. Du kan låna Kwaidan av Lafcadio Hearn på biblioteket eller läsa den på nätet om du inte redan gjort det, för det är ett komplement som i min mening hjälper upp på områden där TMW är torftigt. Annars har alltså Timfire Publishing givit ut sin egen version av Hearns bok som du kan köpa samtidigt om du känner dig rik :=).

Contenders är annars ett spel jag tycker om, men jag har bara läst, inte spelat det.

Jag kan också rekommendera första numret av Push, som jag tycker var läsvärt.

När du bestämt vilka böcker du ska ha kan du också kolla om de finns på nobleknightgames. Jag tycker de är bäst i längden vad gäller pålitlighet. Framför allt får man inte hälften av det man beställt på backorder som jag tycker man får jämt på leisuregames. Och det har aldrig hänt att jag måste vänta på ersättningsböcker sedan första laddningen böcker försvunnit i posten, vilket däremot har hänt två gånger av tre från indiepress.

Hälsar

Christian

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Vad Fiktionslek sa

The Mountain Witch. Tveklöst.

Det är spelet som för mig tog saker från teori till praktik. Det är ett fantastiskt tajt och djupt spel.

Faktiskt, baserat på vilka spel du nämner och vad du gillar (My Life with Master, Dogs, PTA) så skulle jag tro att det faller dig på läppen. The Mountain Witch har saker gemensamt med de spelen utöver ren kvalitet, även om de kanske inte är helt uppenbara.

Jag gillar också Push.

Även: Bliss Stage.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har bara goda erfarenheter av Leisure Games; å andra sidan har jag bara beställt från dem en eller två gånger. Detsamma gäller i och för sig Noble Knight, men där har man problemet att frakt från USA ofta är dyrare, tar längre tid och riskerar att fastna i tullen. Dessutom verkar deras sortiment vara rätt begränsat (inget Shock eller Mountain Witch inne för tillfället i alla fall). Mountain Witch kan jag inte hitta någonstans för närvarande. Det lutar åt att jag köper Lacuna och Shock från Leisure Games.

/Dimfrost

thark

Hero
The Mountain Witch är, vad jag förstår, tillfälligt slutsålt och nytryckning har dröjt.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Självklart.

Det skulle aldrig falla mig in att rekommendera ett spel som är lätt att få tag på.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nej?

Till detta:

(Polaris vet alla vad det är och varför det äger, så jag håller tyst.)
Jag har sett snackats om det, men någon får gärna utveckla vad det är och varför det är så bra?

Mattis

Swordsman
Okej?

Polaris har en tuff setting. Den är poetisk. Man inleder varje spelmöte med något i stilen "för länge sedan vid världens kant höll vi på att gå under". Polaris är en stad på Nordpolen i en pseudo-medeltid och spelarna är riddare som ska skydda stadens befolkning från demonerna som sprutar ut ur ett svart hål mitt i staden.

Med hjälp av reglerna skapas varje person till inte bara en hög med skills och feats utan hans nära och kära och hans "Misstag" vilket oftast är en demon som är hans fiende men den ska (om jag fattat saken rätt) representera hans svaga sida. Varje spelare runt bordet får sen i uppgift att spela en del av din person - den till vänster har alla kvinnliga biroller, den till höger alla manliga, och den mittemot dig spelar ditt "Misstag". Det finns alltså ingen spelledare.

Varje scen börjar med hur någon runt spelbordet får en cool idé om antingen sin rollperson eller rollpersonen åt vilken man är "Misstag". Jag vet inte om det finns något bra regelstöd om ingen har någon bra scen på g, det kanske är planen att man ska vara lite förberedd på den fronten. Den som har kommit på den sätter scenen.

Det jag tycker är skit men många tycker är bra är konfliktresolutionen. Samberättande är trevligt men ibland håller man inte med varandra och då finns det regler för hur man hanterar det. Jag kallade dessa regler för "fitta-regler" (för att man fittade sig när man gjorde det) men eftersom det är så vulgärt säger jag nuförtiden "ankdamm-regler". Ankdamm-regler är nyckelfraser som du säger när du tycker att någon annan vid spelbordet inte är lika bra på att hitta på saker som du är. Då kan du till exempel säga "men det saknade betydelse" och det spelarna nyss sa ... ja, det hände inte. Du har just varit en ankdamm mot honom. Jag är övertygad om att dessa regler bara bidrar till en dålig stämning kring bordet eftersom de borde vägas upp med regler av "pudelpoäng"-typen om de överhuvudtaget ska finnas. Alltså regler som istället för att säga "du suger" säger "du äger", om man ska överdriva lite.

Vi fick till en riktigt bra historia när vi körde vårt första spelmöte (finns på Krönikeforumet) och vi ska lira igen på söndag. Scenerna spelet talar om men egentligen inte begränsar en till är väldigt dramatiska scener i Skilda Världar-stil. "Åh, älskade Runar, varför lämnar du mig? /cry" Eller "Doo, din jävel".

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tackar! (ANT)

Nu har jag tagit åt mig dagens lärdom :gremsmile:

Verkar som ett annorlunda (för mig) spel och som kan bli rätt kul - om alla är förberedda. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
...Och dessutom!

TAO-games är spelets officiella sida tror jag. Den har förändrats sen jag kollade där senast... :gremblush:

Här finns Polarisrecensionen jag skrivit för Rollspel.nu.

Början på Slutet, Polaris i Uppsala woo! och Folkmorden är tre spelrapportstrådar om spelet som berättar lite mer om hur det är att spela.

I övrigt ger Mattis en bra redogörelse och jag håller med om att det är ett förträffligt spel. Ville mest ge lite ytterligare läsning ifall du eller någon annan är intresserade av att läsa mer.

Dimfrost

Special Circumstances
Åhå. Då får jag väl se till att låna ditt exemplar vid något lämpligt tillfälle i stället. :gremgrin: (För du hade det, va?)

/Dimfrost

Sodivra

Champion

Ni har ju verkligen fått till något häftigt på Panty Explosion. Men hur stor del av det är tack vare själva spelet?

Hur viktigt är det att man diggar manga eller har kunskap om japan och japanska skolor? Det var det som fick mig att droppa av gruppen när ni startade upp den, att alla hade skrivit en massa text som verkade väldigt insatt, med korrekta japanska namn och allt. Jag kände mig lite efter. :gremtongue:

Sodivra

Champion

Frågan är nämligen: vad var det för fel på Shock?

Främst var det väl oss det var fel på. Vi missförstod reglerna och lät varje rollperson ha en unik praxis scale, vilket fick den att kännas ganska så meningslös.

Vi körde direkt mot konflikt också, så en scen blev nästan bara att formulera stakes och rulla tärningarna, det var ganska fattigt. Kanske man skulle spela det mer som ett vanligt rollspel, men spelet är otydligt på den här punkten.

Och så är bilderna skitfula. Det var ganska mycket regler och meck för lite smak, även om The Grid var riktigt lyckat.

Dimfrost

Special Circumstances

Okej. Det har kommit en ny version av Shock nu som ska ha rett ut en del oklarheter. Jag ska köpa den så fort den kommer in på Leisure Games, om inte tidigare.

/Dimfrost

Yokiboy

Veteran
Lacuna, Part 1

Lacuna, Part 1 är ett spel som spelar på rollspelande.

Dvs. du spelar namnlösa agenter som bara har ett pseudonym och som går in i en kollektiv fantasivärld, Blue City, som finns i vårt undermedvetna. Det finns enbart regler för Blue City och inget för den "verkliga" världen utanför.

Med andra ord är det en jämförelse med rollspelande på så sätt att agenterna i den verkliga världen är spelare och i Blue City är det deras karaktärer. Så det är ett spel där du spelar en person som spelar en person... :gremsmile:

Jag älskar det! Lacuna, Part 1 är nog ett av de koolaste spelen att läsa, det är nog bara Untitled som kan konkurera på den punkten.

Mors,

Jocke