Nekromanti Dagens kulturfråga

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det har ju skrivits en del om dagens (morgondagens) kulturhändelse under den senaste veckan, så det är väl lika bra att fråga:

Någon som kommer att köa utanför bokhandeln inatt?

(Jag kommer inte att göra det.)

/tobias

Olle Linge

Snigel
Aldrig i livet!

Jag tröttnade efter fjärde boken och jag tror inte att jag någonsin komer att läsa resten. Nu när de kommer på film är ju det ett sätt att ta dem till sig ändå, utan att behöva traggla sig igenom tjocka, långrandiga böcker som bara upprepar vad som hänt tidigare.

krank

Går ondskans ärenden
Beställt från Bokus för 159:-, fraktfritt. Helt OK alternativ, enligt undertecknad.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Aldrig i livet!

Jag tröttnade efter fjärde boken och jag tror inte att jag någonsin komer att läsa resten.
Med andra ord slutade du läsa precis när böckerna började röra sig mot att bli mörkare, bättre, och tjockare... =)

Nu när de kommer på film är ju det ett sätt att ta dem till sig ändå, utan att behöva traggla sig igenom tjocka, långrandiga böcker som bara upprepar vad som hänt tidigare.
Du ska veta att varje gång någon ser en filmatisering istället för att se boken (och ser det som ett ens i närheten av fullvärdigt alternativ) blir en kerub våldtagen i röven?

Jambu

Swordsman
Nej, men min beställda kopia är i posten nu.

I en löjlig brist på bättre saker att läsa har jag läst om 6:e och 5:e böckerna, och sneglar nu mot 4:e...

Hjälp?

ripperdoc

Myrmidon

Du ska veta att varje gång någon ser en filmatisering istället för att se boken (och ser det som ett ens i närheten av fullvärdigt alternativ) blir en kerub våldtagen i röven?
Vad bra. Jag har en stor avsky för keruber. Dessutom är en film upplevelsemässigt starkare och tar klart kortare tid att njuta av /genomlida än en bok. Böcker i all ära (jag dyrkade dem för bara några år sedan), men film kan leverera den underhållning/inspiration jag kräver på ett mycket effektivare sätt.

ripperdoc

Myrmidon
Jag har aldrig ens läst baksidan på en Potter-bok. Jag har sett två-tre filmer, de är hyfsat bra. Jag känner mig lite trött på charmiga tonårshjältar, jag skyller på Eddings. Däremot vill jag veta om Harry dör eller inte - om han gör det får jag ett uns mer respekt för den där Rowling.

Dimfrost

Special Circumstances
Hjälpa Jambu [OT]

I en löjlig brist på bättre saker att läsa har jag läst om 6:e och 5:e böckerna, och sneglar nu mot 4:e...

Hjälp?
Nu vet inte jag hur beroende du är av att det du läser innehåller övernaturligheter, men jag har i alla fall blivit väldigt såld på Paul Auster och har läst fyra av hans böcker den senaste månaden, ungefär. Jag började med New York-trilogin (som är en volym på trehundra sidor, någonting) och den är helt fantastiskt bra. Definitivt något jag rekommenderar. Man skulle kunna beskriva böckerna som ett slags mysterier involverande författare och skrivande som en viktig del, kanske.

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
Absolut inte

Jag har hyst ett väldigt stark hat mot den där Rowling ända sedan hon dissade min egenhändigt inspelade porrversion av Harry Potter med tapirer i alla rollerna. Vem kan motstå nakna tapirer badande i must? Hon kan tydligen det. Åtal, tidelag, stämning och jag vet inte vad. Pffff. Det är som den där gången då Tolkien snodde min farfars idé men tog bort de bra bitarna med de inoljade sjömännen och hallonsaften. En dag skall hämnden komma.

Olle Linge

Snigel
Precis

Med andra ord slutade du läsa precis när böckerna började röra sig mot att bli mörkare, bättre, och tjockare... =)
I min värld är det där en självmotsägelse. Visst kan mörka böcker vara bra, men tjocka böcker kan det inte. The Goblet of Fire kunde ha varit tvåhundra sidor kortare utan att det hade stört innehållet något och då kanske den hade närmat sig okej. Om böckerna efter är längre är det bara ännu mindre risk att jag utsätter mig för dem.

Det där håller bara om konceptet i boken är sådant att det är värt den stora extra skillnad som finns i tid att läsa boken. Jag ser film- och bokupplevelse som två skilda saker och därför kan jag tänka mig att se filmerna fast jag inte skulle läsa böckerna ens om jag fick pengar för det. Eller okej, det beror nog på hur mycket. :gremsmirk:

Själv så gillar jag inte keruber - så det gör inte mig nåt

Så du menar att ju tjockare böcker är, desto bättre är de? - Eller möjligen ju längre en boksvit är, desto bättre är den? Är det inte innehållet som är primärt, inte hur tjock den är - tja. då borde du ju gilla WoT-serien

krank

Går ondskans ärenden
Re: Precis

I min värld är det där en självmotsägelse. Visst kan mörka böcker vara bra, men tjocka böcker kan det inte.
...medan smala böcker i min värld tar slut på en halvtimme, och då föredrar jag en läsupplevelse som tar lite mer tid på sig...

Och ja, jag älskar att läsa. I mellanstadiet läste jag igenom Ringen-trilogin på en helg, och sedan dess har det bara ökat...

Jag ser film- och bokupplevelse som två skilda saker och därför kan jag tänka mig att se filmerna fast jag inte skulle läsa böckerna ens om jag fick pengar för det. Eller okej, det beror nog på hur mycket.
Fast det (om jag förstår dig rätt) är lite av en annan sak. I mina ögon ger böcker mer än film, helt enkelt för att de fått plats med såpass mycket mer av karaktärsutveckling, sidostories, och sånt. Samma anledning som att jag egentligen gillar TV-serier mer än filmer också, eftersom de förra har mer tid på sig. Jag brukar också försöka se filmer och böckerna de bygger på som separata, men att mena att man i princip upplevt den ena för att man upplevt den andra är bara sjukt och vridet. Det är, som sagt, två olika saker - och man missar mycket om man inbillar sig att filmen tar upp allt boken gör.

krank

Går ondskans ärenden

Så du menar att ju tjockare böcker är, desto bättre är de?
Oftast, ja. Jag avskyr att börja läsa något bra, och sedan vara klar redan efter en timme eller två. Vilket jag blir med de flesta böcker under Sagan om Ringen-tjocklek.

Eller möjligen ju längre en boksvit är, desto bättre är den?
Absolut inte. Jag avskyr serier som inte vill ta slut. Potter har ju fördelen av att ha ett hyfsat förutbestämt antal böcker, som dessutom är ganska lågt. WoT är typexemplet på vad jag avskyr - alldeles för lång serie, alldeles för lite som händer.

Så - jag vill ha korta serier med tjocka böcker i. Tjockare böcker har högre potential än smala att ge mig den läsupplevelse jag vill ha.

Jag blev senast nästan besviken när jag insåg att Harry Potter and the Half-Blood Prince var över redan efter tre-fyra timmars läsande...

Olle Linge

Snigel
Långa böcker [OT]

...medan smala böcker i min värld tar slut på en halvtimme, och då föredrar jag en läsupplevelse som tar lite mer tid på sig...

Och ja, jag älskar att läsa. I mellanstadiet läste jag igenom Ringen-trilogin på en helg, och sedan dess har det bara ökat...
Nu tror jag inte att du menade det, men det finns inget som helst själklart i att läsa mycket innebär att läsa långa böcker. Jag läste exempelvis nästan 100 böcker förra året, så det är inte mängden text jag är rädd för. Däremot tycker jag att det är mycket mer effektivt att läsa korta böcker då de ofta ger mig mer per sida. Det här är dock helt OT nu så det är nog dags att sluta :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
Re: Långa böcker [OT]

Nu tror jag inte att du menade det, men det finns inget som helst själklart i att läsa mycket innebär att läsa långa böcker.
Självklart inte. Var inte det jag sade heller, tror jag.

Däremot tycker jag att det är mycket mer effektivt att läsa korta böcker då de ofta ger mig mer per sida.
...medan tjocka böcker oftare ger mig mer "per bok" så att säga. Samma sak som långa filmer och TV-serier - tar man tid på sig och låter karaktärerna få ordentligt med utrymme att utvecklas och hålla på med annat än "huvudstoryn", så blir jag nöjdare...

...men du har rätt, det här är OT. Om vi känner för att fortsätta diskutera de relativa fördelarna och nackdelarna med långa böcker så får det väl bli via PM eller i ny tråd, eller nåt...

Johan K

Gammal & dryg
Nej, det kommer jag inte.
Kan medela att jag icke läst en enda bok om Harry Potter. Med motiveringen att jag bara avskyr att vänta på böcker i en sirie. Då förderara jag att vänta tills allt har kommit ut. Så för min del blir det att läsa hela alltet nu när den sista delen kommit ut. Samt xå se på filmerna, efter jag läst alla böcker.

/ Johan K, som iof ligger liteefter... Men är glad ändå.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Nepp.

Förhandsbeställde mitt ex från SF-bokhandeln, borde få det i brevlådan på måndag:)

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland

Jag blev senast nästan besviken när jag insåg att Harry Potter and the Half-Blood Prince var över redan efter tre-fyra timmars läsande...
Jag vet, det var asdåligt!

Här har vi den bästa Potterboken hittills (okej, vissa säger att det är the Prisoner of Azkaban som är bäst, men jag var aldrig riktigt inne i Sirius-hypen), med massvis med elak, ful och kroknäst Severus Snape dessutom - och den är slut på en kväll!

Detsamma gällde Goblet of Fire, fii faen vad besviken jag var. Hade ju sett fram emot hur tjock den var.

Size does matter - förutsatt att boken är bra.

Men ibland är ett "kortare" format precis lagom - som tex. i fallet Anansi Boys. Det beror på boken.

krank

Går ondskans ärenden

Jag vet, det var asdåligt!

Här har vi den bästa Potterboken hittills (okej, vissa säger att det är the Prisoner of Azkaban som är bäst, men jag var aldrig riktigt inne i Sirius-hypen), med massvis med elak, ful och kroknäst Severus Snape dessutom - och den är slut på en kväll!
Exakt. Undertecknad är ju dessutom lite romantiker av sig, så hela kärleksrelationsbiten lyfte ju dessutom alltihop. Och så meshjärtad man är så grinade man på slutet. Men den var för kort, som sagt...