Re: Rollspel/dataspel
Hmmm.
Jag brukar säga att det finns tva sorters rollspel pa dator. Det är de som ger SKEN av att vara rollspel genom att det star sa pa omslaget men som innehallsmässigt är ren och skär hjärnsemester i form av dryga upprepningar och konstant monsterslakt för att na de högre rangerna och hitta de coolare vapnen. Till dessa hör sadan skit som Diablo 2, Final Fantasy och det fruktansvärt misslyckade VtM: Redemption.
Sedan finns det de som utspelar sig i en "världssimulator", för att citera Richard Garriott, där syftet med spelet egentligen är att skapa en illusion av en värld som fungerar av sig självt och som placerar spelaren i mitten av en stor mängd interaktiva möjligheter. Detta är, givetvis, sa nära rollspel man nagonsin kan komma pa en dator innan VR är fullständigt utvecklat (haha !) och enligt mig är det dessutom fruktansvärt kul.
Till den sista typen hör spel som Ultima VII, VIII och IX, Fallout spelen, Planescape: Torment och sa vidare. Spel som inte begränsas av vad man ser utan där det gar att ga vilse i en stor mängd möjligheter eller stirra sig blind pa välgjorda detaljer samt lösa avancerade intriger. Helt enkelt allt det man vill ha av ett rollspel. Förutom de mer sociala bitarna förstass.... och det gar inte heller att komma ifran de action-betonade delarna i alla ovanstaende titlar. Men atminstone i Fallout 2, som jag spelat till vansinnesgränsen, gar det att lösa intriger pa flera olika sätt. Ibland behöver man inte ta till vald sa länge man har en hög karisma. Precis som i Planescape: Torment där man belönas med fler XP om man löser konflikter utan att använda vald.
Personligen kan jag inte nog rekomendera spel som Fallout 2, Planescape Torment och Ultima IX: Ascension. De är helt klart värda sina 400+ per styck.
-Martin. Aka: Azduman Dragon (Ultima Dragons)