Quadrante
Grisbonde
Man borde kunna lösa en del med personliga "spelbräden"/progressionbars med de värden som är aktuella. Så kan man flytta en markör upp och ner längs en bana eller ha tärning som värdemarkör.
Ahh, jag glömde en fjärde: Armor. Men 4 är inte så många det heller.Jag tänker att eftersom det är så enkel, blir ett bräde (eller modifierat formulär) inte stort.
Har du någon uppfattning hur mycket utrymme det kräver?Sedan lägger man markörer på vissa av sina förmåge-kort för att veta hur många gånger man kan använda den förmågan.
I och med att det är en begränsad mängd kort aktiva vid varje givet tillfälle bör det inte ta enormt mycket plats, även med tokens på dem.Har du någon uppfattning hur mycket utrymme det kräver?
När jag använt power cards till D&D4 har de samlats i en liten kortlek som inte tar mycket plats och som går att plocka upp och fippla med. Samma sak med besvärjelsekort i till exempel D&D5.
Däremot, i exempelvis WFRP3 behöver varje spelare kunna lägga tokens på vissa av sina förmågekort och då krävs plötsligt mer ostört område på bordet. Samma här?
Om man printar i den föreslagna storleken, upp till en extra A4 i bordsutrymme.Har du någon uppfattning hur mycket utrymme det kräver?
Change Log (2024-04-09) said:Damage Thresholds: Adjusted Damage Thresholds across all classes. Stress Points are no longer marked when you take damage below your Minor threshold. This simplifies the armor/threshold/HP decision process during combat.
GM Moves and Fear: Changed GM roll structure so you can now choose to make a move or take Fear on rolls with Fear, not both. This reduces the Fear economy and impacts the balance of if/how much Fear is spent on adversary moves. Also streamlined what you can spend Fear on, taking weight off the GM’s side of play.
Stress Points: The starting number of Stress Point slots for all players is now 6. Stress Points are no longer marked when you take damage below your Minor threshold.
Use an Action: Added “use an action” phrase to moves that require a token to be added to the action tracker during combat, even if they don’t require an action roll to use.
1.3 minskar resurshanteringen något, men jag kan tänka mig att det ändå blir för mycket meck för de flesta spelgrupperna.Hans spelare gillade spelet, själv var han lite skeptisk, pga 1) gillar enklare spel och 2) mekaniken med "hopp" och "rädsla" är meckig när man spelar. Typ efter vartenda tärningsslag ska en resurs omfördelas mellan SL och spelare. Och det var väl det jag spontant (och utan att ha satt mig in djupare) har reagerat på; det låter bra, men jag tror man snabbt tröttnar på det.
Fast "do we really need this RPG?" har alltid svaret nej. Det är inget vi behöver, men om ingen gör nya versioner så hade vi fortfarande harvat runt i ÄS d100 och aldrig sett Krister Sundelins — IMO överlägsna — BRP versioner. Skaparna till Daggerheart verkar ju i varje fall göra det för sin egen skull och inte för att cacha in på någon annans popkulturella IP, önskar mer gjorde det.Såg denna videon och tycker att de sätter fingret på lite vad jag känner:
Titeln på filmen är lite av en "clickbait". De är väldigt tydliga med att de gillar och spelar många olika fantasyspel, men att just detta fyller en väldigt märklig nisch som de inte riktigt förstår. Att ett spel som är DnD-utan-WotC känns som en given grej som man fattar att folk vill ha. Men att ett spel som gör typ exakt samma grej som DnD, men med ett helt annat krångligt (och ibland sämre) system är svårt att blir sugen på. Att man inte fattar varför man ska lära sig ett helt nytt system och ändå "bara" spela DnD.Fast "do we really need this RPG?" har alltid svaret nej. Det är inget vi behöver, men om ingen gör nya versioner så hade vi fortfarande harvat runt i ÄS d100 och aldrig sett Krister Sundelins — IMO överlägsna — BRP versioner. Skaparna till Daggerheart verkar ju i varje fall göra det för sin egen skull och inte för att cacha in på någon annans popkulturella IP, önskar mer gjorde det.
Ja, alltså. Kritiken de har i videon är mycket mer nyanserad än "detta spelet behövs inte". Det är en korkad thumb de har valt tyvärr. Jag tror alla håller mer om att mer nischer och varianter är bra. Men man måste samtidigt få känna att just detta spelet verkar lite meh - för mig.Jag gillar episk fantasy men tycker att det bästa med 5e är folket jag spelar med — systemet i sig är meh och även det krångligaste i Daggerheart är bra mycket bättre förklarat än vem och när man får använda bonus action i 5e. Mer alternativ är bättre även för de nicher där DnD etablerat sig, även om vissa av dem inte är för mig.