NYHET Daggerheart har en öppen beta

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,583
De är väldigt tydliga med att de gillar och spelar många olika fantasyspel, men att just detta fyller en väldigt märklig nisch som de inte riktigt förstår.
Jag tror de hade förstått om de hade gjort efterforskningar och faktiskt provspelat Daggerheart.

"Nischen", som jag uppfattar det, är att skapa ett rollspel som mekaniskt ger ett stöd för den typ av spelupplevelse som Mercer och CR-gänget står för. Så här långt tycker jag de har lyckats bra. Upplevelsen skiljer sig rätt mycket från DnD RAW, även om det så klart finns likheter.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,583
Vi har spelat "The Sablewood Messengers" (introduktionsäventyret som medföljer betareglerna). Både spelarna och jag blev väldigt förtjusta i spelsystemet och kommer definitivt att använda det mycket mer. Det är många rörliga delar i systemet som tog en stund att vänja sig vid. Men det gick rätt kvickt. Vi kände att reglerna främjar kreativitet och samarbete utan att bli alltför lösa i kanterna. Särskilt "tag team" var coolt! Jätten skickade iväg grodan (ribbit:en) i värsta släggkastarstil och som lök på laxen fick de en crit. Massiv skada och två fiender färre att bekymra sig om. Jag tyckte att Hope/Fear-mekanismen fungerade bra. I en av striderna hade jag som SL lite svårt att "komma in" för att det gick så bra för dem, men å andra sidan är det ju så det ska vara. Har rollpersonerna flyt går striderna lättare.

En av spelarna kommenterade att stämningen i spelet var härlig och att den bjöd in spelarna till att färga spelvärlden med sina egna unika beskrivningar. Självklart kan man lägga in spelarinflytande i "färgningen" i de flesta spelen, men det är inte alltid som spelarna får så mycket hjälp som det kändes som här. Nästan på PbtA-nivå, skulle jag säga. Samtidigt har regelsystemet tillräckligt mycket crunch för att ge tydliga ramar. Trots att det är flera olika typer av tokens som flödar fram och tillbaka upplevde vi inte att systemet kom i vägen någon gång utan att det puttrade på i bakgrunden. Alla kunde fokusera på berättelsen och på det kreativa utan att behöva avdela någon större mängd tankekraft åt att hålla koll på mekaniken. Där DnD ibland kan bli alltför binärt, och där PbtA kan ge för stor frihet, tyckte vi att Daggerheart hamnade någonstans i mitten.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,583
Daggerheart 1.4 släpptes för en stund sedan. Jag tycker det är synd att de gick tillbaka till +-1D6 för adv/dis, även om det nog är enklare för spelarna att greppa. Övriga ändringar har jag inte hunnit sätta mig in i. Tänkte jag skulle kolla Q&A:n som börjar kl. 23 för att få mer info.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,274
Location
Göteborg
* Automatisk ökning av Proficiency när man går upp en Tier. Detta var en no-brainer eftersom det var ett måste-val som blockerade andra val. Förstår inte riktigt varför man fortfarande kan öka den ännu mer.
* Minor Threshold blir lite lättare att förbättra. Utmärkt.
* Definitioner i rutor på en grid av vad de olika avstånden betyder. Ungefär som jag trodde, men skönt att ha det svart på vitt.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,583
Igår började vi på Marauders of Windfall, äventyret som kan användas som en fortsättning på The Sablewood Messenger. Vi hann inte så långt, men fick till en riktigt tuff strid. Gruppens Guardian fick rejält med stryk medan övriga var helt oskadda. Det blev tydligt i den striden att en aktiv spelare som kan rollpersonens förmågor enkelt tar över stora delar av striden och att de andra spelarna har svårt att hinna med. Även om jag som SL försöker flytta spotlight blir det mer obalanserat än i rollspel där varje rollperson har ett begränsat antal handlingar per runda. Daggerheart kör ju inte ens med rundor. Eftersom de slogs mot en ensam fiende hade jag också svårt att hinna med att spendera Action tokens i samma takt som de genererades. Då var det ändå en fiende som kunde göra två attacker per activation. Det ska bli spännande att se hur det går när de slåss mot flera, lite tuffare, fiender.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,274
Location
Göteborg
Slutstriden i det äventyret gick rätt hårt åt en grupp på 4 lvl3-karaktärer. Till och med deras damage sponge Guardian blev rejält mörbultad.

Men det jag fick upp ögonen för var frågan: hur gör man egentligen om man vill ta en paus under en strid för lite rollspelande? Det här äventyret är ju rätt hårt scriptat för att det skall hända vid ett par tillfällen. Lämnar man action trackern åt sidan då, eller fortsätter man lägga ut tokens för handlingar som PCs gör?
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,583
Men det jag fick upp ögonen för var frågan: hur gör man egentligen om man vill ta en paus under en strid för lite rollspelande? Det här äventyret är ju rätt hårt scriptat för att det skall hända vid ett par tillfällen. Lämnar man action trackern åt sidan då, eller fortsätter man lägga ut tokens för handlingar som PCs gör?
Mycket intressant fråga! Jag tror jag kommer att köra det som en utvidgad konflikt och låta Action trackern ligga framme under hela tiden. Men att de kan klämma in rätt mycket rollspelande/dialog i en action.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,583
Den sista betaversionen släpps imorgon, den 9/7. Streamen, där Matt Mercer och Spenser Starke berättar om förändringarna de gjort sedan förra versionen, startar kl. 01:00 natten till onsdag. Jag tänker inte stanna uppe 😎
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,583
Ändringslogg för 1.5

Det ska bli spännande att se hur det kommer att påverka gruppens Guardian att de tar bort Minor threshold. Det innebär att hon alltid tar minst 1 HP i skada. I övrigt inga större förändringar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,274
Location
Göteborg
Ändringslogg för 1.5

Det ska bli spännande att se hur det kommer att påverka gruppens Guardian att de tar bort Minor threshold. Det innebär att hon alltid tar minst 1 HP i skada. I övrigt inga större förändringar.
Ja, min första tanke var att det är för att undvika extrema Armor-builds. Såg en sådan när jag testade...
Det är lite konstigt att förklaringen av hur Armor funkar bara finns i Equipment-sektionen och inte bland övrig spelmekanik.
Jag frågar mig vad som händer om man sänker Damage till 0? Det står inget alls om det, så RAW spelar det alltså ingen roll, allt du vill är att komma 1 under din Major Threshold. Men det känns lite ointuitivt.

Att de gjort Proficiency dyrare är helt rimligt. Även med den förra ändringen var det alldeles för bra jämfört med andra alternativ.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,583
Jag tror faktiskt att jag skippar förbeställningen helt och hållet. Jag känner mig rätt osäker på en del av förändringarna sedan betatesten stängde, som till exempel att de tagit bort Action Trackern och ändrat så att rustningen bara skiftar skadan ett steg nedåt. Ändringarna gör visserligen att det är mindre att hålla reda på i strid, och att spelarna behöver göra färre avvägningar. Men jag är inte säker på att det är det jag vill ha. Känns som att en del av taktiken försvinner.
 
Top