Nekromanti Dags att definiera kobold och powergamer

Hunk

Hero
Kobold Pride!

F.ö. finns det ingen anledning att definiera "kobold". Det är ett skällsord. Skällsord behöver inte definieras, eftersom de aldrig används i objektiv kommunikation. De har som syfte att nedvärdera motparten. Oavsett hur exakt du definierar ordet kommer den person som blir kallad "kobold" aldrig att betrakta sig själv som en kobold.
Jag är stolt för att betraktas som kobold och ser det inte alls som ett skällsord!

Sodivra

Champion
Akademiskt värre.

Det är sånt här som får mig att tycka att vi borde ha sådana där tjusiga nummer under rubriken kobold, skulle den defineras.

Kobold
1. En Gamist-spelare.
2. Ett skällsord för en extrem gamist-spelare som nedprioriterar narrativismens karaktärsgestaltande och simulatorismens realism och konsekvens.
3. Ett skällsord för någon som spelar på ett sätt man själv ser som underlägset.
4. Ung och liten spelare.

Skulle kunna läggas in i ordlistan.

Gamist-Narritivist-Simulatorist-triangeln tycker jag är en bra uppdelning, och den nämns ofta, men som samtidigt inte är lika väletablerad som andra termer på forumet. Dessutom saknas en svensk motsvarighet. Det vore något för ordlistan.

Rising

Vila i frid
Re: Akademiskt värre.

Gamist-Narritivist-Simulatorist-triangeln tycker jag är en bra uppdelning, och den nämns ofta, men som samtidigt inte är lika väletablerad som andra termer på forumet. Dessutom saknas en svensk motsvarighet
Det finns förstås en Risingsk kommentar till triangeln, som gör mindre förflyttningar och omtolkningar av triangelns hörnpunkter så att den blir en bättre modell (i Risings egna ögon, åtminstone)

/Rising
som har kommit på att han egentligen gillar att prata om sig själv i tredje person.

Hunk

Hero
Re: Men vafan!

Det ligger väl viss självironi över min och mina kompisars spelstil i att vi kallar oss kobolder. Men när man dök upp på Gothcon för första gången vid 14 års ålder blev man kallad kobold och det sitter väl i sedan dess... En gång kobold alltid kobold!

Hunk

Hero

Man kan alltid ööö "bättra" sig
Det är klart att man på vissa sätt är en "bättre" spelare nu än när man var 12-13 (framför allt är jag bättre på att lära mig regler på engelska och att bygga/skräddarsy kampanjvärldar), men spelstilen har samma kärna som förr (egentligen något felaktigt - då hade man någon form av vision att göra spelen mer "realistiska", vilket jag inte har nu - jag hade nog älskat Eon på den tiden). När jag var mellan 17 och 22 (mycket grovt räknat), försökte jag mig på både friform och WoD med "djupa" karaktärsbeskrivningar, men jag tyckte helt enkelt inte att det var lika kul som D&D i klassisk tappning. Nu när trettioårskrisen närmar sig med stormsteg är det bara att inse att man är oförbätterlig!

Troberg

Sinister eater
Troberg sticker ut hakan

Jag föredrar benämningen snotling framför kobold. Den är mer nedsättande, och face it, ska man använda derogativa uttryck så ska man göra det ordentligt.

DODswe4

Hero

tja vill du köra så, så rä det naturligtviss rätt. Men man kan köra några olika spel samtidigt (typ 2)

G

Guest

Guest
Re: Troberg sticker ut hakan

Ja du får gärna använda snotling som nedsättande, jag tänkte mera att definiera spelstilar lite som musikstilar, utan att vara miljö eller rollspelsberoende.