-Så, vad vill du spela?
-Tja, jag.. uh.. vad tänker ni spela?
Såhär brukar det gå till när vi börjar med en ny kampanj och jag är en spelare. Jag vill alltid veta vilken stil spelledaren och de andra spelarna tänker köra först av allt.
Hur gör ni? Ser ni berättelsen som en scen för er rollperson eller ser ni er rollperson som en del av berättelsen? Är det viktigast att rollpersonen är kul att spela, eller att den tillför något till storyn?
Och om ni som mig först av allt kollar omgivningen, satsar ni på att göra en rollperson som passar in i temat och känns logisk och motiverad, eller en som sticker ut och skapar dynamik och variation i gruppen och storyn?
Och vilken sorts kampanj är roligast att spela?
Man kan väl se det hela som simulatorism (gestaltande) mot narrativism (berättande) gissar jag, men kom inte och säg att man måste ha bägge i vissa delar, för det fattar jag också. Eller förresten, gör gärna det, och beskriv sedan hur.
-Tja, jag.. uh.. vad tänker ni spela?
Såhär brukar det gå till när vi börjar med en ny kampanj och jag är en spelare. Jag vill alltid veta vilken stil spelledaren och de andra spelarna tänker köra först av allt.
Hur gör ni? Ser ni berättelsen som en scen för er rollperson eller ser ni er rollperson som en del av berättelsen? Är det viktigast att rollpersonen är kul att spela, eller att den tillför något till storyn?
Och om ni som mig först av allt kollar omgivningen, satsar ni på att göra en rollperson som passar in i temat och känns logisk och motiverad, eller en som sticker ut och skapar dynamik och variation i gruppen och storyn?
Och vilken sorts kampanj är roligast att spela?
Man kan väl se det hela som simulatorism (gestaltande) mot narrativism (berättande) gissar jag, men kom inte och säg att man måste ha bägge i vissa delar, för det fattar jag också. Eller förresten, gör gärna det, och beskriv sedan hur.