Då var det dags att Kampanja igen och nu vill jag ha hjälp från forat. Spelgruppen består av två spelare och sen lilla jag som SL.
Vi tar de två karaktärerna först:
Leara Vestoris
(Jargier/Mystiker/Landsbygd)
Leara är en riddersdam av Ordo Draculis, en mystisk riddarorder med sitt högsäte i Salan, där de leds av Oraklet och ges olika heliga uppdrag. Leara är en adelsdam från den ytterst eminenta släkten Vestoris (även om hon tillhör en av de yttre cirklarna av släkten) och blev berörd av Udars ande och har sedan dess har försökt att leva att mycket mer "rätttroget" liv. Hon avsade sig sin officerstitel i den Kejserliga armén och anslöt sig till en helig order då hon saknade talang för studier. Utbudet av krigarordnar dedikerade till Udar är fåtaliga men hon fann en plats i Ordo Draculis. Hennes talanger och förmågor är framförallt inom det militära (Krigsföring, Logistik och Krigsmaskiner!) men hon vet hur man för sig socialt så som anstår en adelsdam och är en mycket skicklig krigare och frammanare av Daaks krafter.
Hennes karaktärsdrag är Kamp och Flaggelering.
[Insert name here]
(Jargier/Lärd/Lärosäte)
Karaktären vars namn ej är bestämt än är en slav sedan ung ålder då hennes föräldrar båda dömdes till livstids slaveri och tillfördes familjen Vestoris. Karaktären ingick i den juridiska överenskommelsen. Anledningen till varför de dömdes är diffus och slavflickan var ett tag till synes fördömd att slita hårt i ett tvätteri någonstans tills en dag då en högt uppsatt familjemedlem behövde någon som hjälpte deras notarie som en allmän tjänare. Karkatären fick jobbet och visade sig ha en talang för studier och att läsa och förstå texter i allmänhet. Snart blev hon en sekreterare och studerade själv några specifika ämnen som kunde komma familjen till nytta (gifter och droger 5D6 plus en bok som ger ytterligare +1D6.) Hon behandlas relativt väl och har ett flertal liv på sitt samvete.
Hennes karaktädrag är Nyfiken och Undernådig.
Äventyret
Jag sa till mina spelare innan karaktärsskapandet att de skulle lira en kampanj med religion, intrig och äventyr. Jag tänker själv lite I Rosens Namn möter The Witcher. Grundpremissen är som följer: Karaktärerna kommre att skickas till en avlägsen plats. Min nuvarande tanke är ett kloster som ligger på civilisationens kant i närheten av någon lite by. I klostret bor folk som avsagt sig sina forna syndiga liv för att leva resten av sina dagar i bot genom att tjäna Daak. Jag tänker mig ett kloster med båda munkar och nunnor lever (dock på egna avdelningar) där det är tänkt att de ska bruka jorden, kanske odla några örter som vara växer i deras unika klimat och som kan vara nyttiga för andra delar av kejsardömet.
Alla sorters typer av personer skickas till detta kloster: den där pinsamma sonen från adelsfamiljen som de bara vill bli av med, den våldsamma soldaten som kanske eller kanske inte hade ihjäl en annan soldat och inte dömdes till döden utan åberopade Daaks välvilja och dömdes att bo ut sina dagar här till den omvända kättaren till någon konstig kult som konverterade inför en prelat innan det var tänkt att de skulla möta elden, etc. Gott om skummisar av blandad rang med andra ord.
Hjälp nummer 1
Karaktärerna åker till den av Daak bortglömda plats då familjen Vestoris har ett intresse här av något slag, jag tänker mig att de kanske har haft en kontakt/tjänare som har antagits i klostret under falsa premisser. De kanske ansökte till klostret för att kunna spionera på någon annan där som kunde tänkas ha någon intressant information, tex. någon av adeln eller någon som kom över förbjudna texter som familjen nu vill ha del av.
Här är problem 1: Hjälp mig komma på vem fanken de vill spionera på och varför.
Nu är det dock så tråkigt att deras tjänare en dag slutade skicka brev och en försändelser till klostret besvarades från abedissan att tjänaren dog efter en kort sjukdom. Ytterligare förfrågningar har inte besvarats. Det kan vara otur eller banditer, platsen är väldigt avlägsen och det finns vilda bestar i området och banditer härjar längs landsvägarna. Men efter två försök med duvor och kurirer väljer familjen att skicka iväg Leara med ett par soldater och slavflickan. Klostret producerar som sagt örter och det vore intressant att upphämta några av dessa. Dessutom finns chansen att deras kontakt blev förgiftad och ingen kan gifter bättre än slavflickan.
På vägen dit tänker jag att de ska bli överfallna av banditer/nått monster (rekommendation?) och deras två, tre soldatkompanjer kommer antingen bli allvarligt sårade eller dö, vilket lämnar dem mycket mer osäkra än vad de trodde sig vara.
Väl där ska de nysta upp en lönmördshistoria med svartsjuka, skumma bönder och förbjuden kunskap.
Generella tankar:
Vi tar de två karaktärerna först:
Leara Vestoris
(Jargier/Mystiker/Landsbygd)
Leara är en riddersdam av Ordo Draculis, en mystisk riddarorder med sitt högsäte i Salan, där de leds av Oraklet och ges olika heliga uppdrag. Leara är en adelsdam från den ytterst eminenta släkten Vestoris (även om hon tillhör en av de yttre cirklarna av släkten) och blev berörd av Udars ande och har sedan dess har försökt att leva att mycket mer "rätttroget" liv. Hon avsade sig sin officerstitel i den Kejserliga armén och anslöt sig till en helig order då hon saknade talang för studier. Utbudet av krigarordnar dedikerade till Udar är fåtaliga men hon fann en plats i Ordo Draculis. Hennes talanger och förmågor är framförallt inom det militära (Krigsföring, Logistik och Krigsmaskiner!) men hon vet hur man för sig socialt så som anstår en adelsdam och är en mycket skicklig krigare och frammanare av Daaks krafter.
Hennes karaktärsdrag är Kamp och Flaggelering.
[Insert name here]
(Jargier/Lärd/Lärosäte)
Karaktären vars namn ej är bestämt än är en slav sedan ung ålder då hennes föräldrar båda dömdes till livstids slaveri och tillfördes familjen Vestoris. Karaktären ingick i den juridiska överenskommelsen. Anledningen till varför de dömdes är diffus och slavflickan var ett tag till synes fördömd att slita hårt i ett tvätteri någonstans tills en dag då en högt uppsatt familjemedlem behövde någon som hjälpte deras notarie som en allmän tjänare. Karkatären fick jobbet och visade sig ha en talang för studier och att läsa och förstå texter i allmänhet. Snart blev hon en sekreterare och studerade själv några specifika ämnen som kunde komma familjen till nytta (gifter och droger 5D6 plus en bok som ger ytterligare +1D6.) Hon behandlas relativt väl och har ett flertal liv på sitt samvete.
Hennes karaktädrag är Nyfiken och Undernådig.
Äventyret
Jag sa till mina spelare innan karaktärsskapandet att de skulle lira en kampanj med religion, intrig och äventyr. Jag tänker själv lite I Rosens Namn möter The Witcher. Grundpremissen är som följer: Karaktärerna kommre att skickas till en avlägsen plats. Min nuvarande tanke är ett kloster som ligger på civilisationens kant i närheten av någon lite by. I klostret bor folk som avsagt sig sina forna syndiga liv för att leva resten av sina dagar i bot genom att tjäna Daak. Jag tänker mig ett kloster med båda munkar och nunnor lever (dock på egna avdelningar) där det är tänkt att de ska bruka jorden, kanske odla några örter som vara växer i deras unika klimat och som kan vara nyttiga för andra delar av kejsardömet.
Alla sorters typer av personer skickas till detta kloster: den där pinsamma sonen från adelsfamiljen som de bara vill bli av med, den våldsamma soldaten som kanske eller kanske inte hade ihjäl en annan soldat och inte dömdes till döden utan åberopade Daaks välvilja och dömdes att bo ut sina dagar här till den omvända kättaren till någon konstig kult som konverterade inför en prelat innan det var tänkt att de skulla möta elden, etc. Gott om skummisar av blandad rang med andra ord.
Hjälp nummer 1
Karaktärerna åker till den av Daak bortglömda plats då familjen Vestoris har ett intresse här av något slag, jag tänker mig att de kanske har haft en kontakt/tjänare som har antagits i klostret under falsa premisser. De kanske ansökte till klostret för att kunna spionera på någon annan där som kunde tänkas ha någon intressant information, tex. någon av adeln eller någon som kom över förbjudna texter som familjen nu vill ha del av.
Här är problem 1: Hjälp mig komma på vem fanken de vill spionera på och varför.
Nu är det dock så tråkigt att deras tjänare en dag slutade skicka brev och en försändelser till klostret besvarades från abedissan att tjänaren dog efter en kort sjukdom. Ytterligare förfrågningar har inte besvarats. Det kan vara otur eller banditer, platsen är väldigt avlägsen och det finns vilda bestar i området och banditer härjar längs landsvägarna. Men efter två försök med duvor och kurirer väljer familjen att skicka iväg Leara med ett par soldater och slavflickan. Klostret producerar som sagt örter och det vore intressant att upphämta några av dessa. Dessutom finns chansen att deras kontakt blev förgiftad och ingen kan gifter bättre än slavflickan.
På vägen dit tänker jag att de ska bli överfallna av banditer/nått monster (rekommendation?) och deras två, tre soldatkompanjer kommer antingen bli allvarligt sårade eller dö, vilket lämnar dem mycket mer osäkra än vad de trodde sig vara.
Väl där ska de nysta upp en lönmördshistoria med svartsjuka, skumma bönder och förbjuden kunskap.
Generella tankar:
- Deras kontakt har blivit mördad, med gift, dock ej för att de blev påkomna med att spionera utan för att de var en del i en kärlekstriangel med två andra personer på klostret och någon var trött på att vara det tredje hjulet och gjorde sig av med en rival. Var det någon på klostret eller någon från byn?
- En av personerna på klostret bedriver en ohelig kult med några av bönderna som bor i närheten. Vad för slags kult? Är de fucking-murder-evil-Dibbuk kultister eller tillber de någon söt blomma eller är de helt enkelt terretoriella "neutrals" som dock är i konflikt med kyrkan?
- Vilka intressanta personer finns på klostret? Jag tänkte att det skulle ledas av någon abedissa eller så som verkligen inte gillar att utbölingar kommer hit och rotar, klostret måste ju vara svårt att styra nog som det är med föredetta kultister, våldsverkare och syndare där. Har hon någon hemlighet? Rimligtvis borde hon också ha syndat men gör hon det fortfarande?
- Vad gör byn intressant? Fåordiga och misstänksamma ska de såklart vara mot utbölingarna, och min nuvarande tanke är att förlägga området nära Kamorskogarna, så ett flertal av invånarna är konverterade Kamorianer. Ett par prominenta personer som de kan förhöra om saker och ting borde ju finnas, rimligtvis en borgmästare men vad mer? Någon som driver den enda tavernan och byns egna präst?
- Slavflickan slog fram i sin bakgrund att de räddade livet på en dödsdömd kättare genom att hjälpa dem att fly från inkvisitionens klor. De ska ju helt klart ha bytt identitet och flytt till detta kloster... Men stack de hit för att bättra sig eller för att här stör ingen dem eller deras kätterska beteende?
- Vem var det som de egentligen spionerade på? Vad vill de ha för information? Ska det ingå i deras uppdrag att få fram den informationen också?
- Side-question: Jag tänker 'Jaga ned bandit' från byns borgmästare, 'Hitta bortsprunga barn' från någon orolig förälder i byn (sa vi att klostret hade några kättare som gillar oheliga riter?) men vad mer kan vi ha för skoj? Kanske hitta någon försvunnen munk/nunna som vandrade ut i skogen och inte hört av sig än? Vad mer kan man göra för "side-quests" när man är ute i den avlägsna vildmarken?