Jag har efter många år nästan lyckats få till en plastfri vardag - så gott det går. Och nu vill jag hitta ett bra alternativ till plasttärningar. Man vill ju inte att rollspel ska bygga på olja.
Kan någon rekommendera metall, trä, harts, jade? Eller något helt annat? Helst utan dekorationer och inte alltför dyra. Alibaba gills inte.
För en massa år sen så köpte jag en bunt ståltärningar från … um, Crystal Caste, eller nåt? De hade nån liten samling som hette typ, »Dwarven Metal«, vilka jag inte tror tillverkas längre, och som ju dessutom absolut inte går att googla på alldeles oavsett (tack för den, femtielva MMORPGs). Så det här blir ju inte så värst hjälpsamt, men det jag ville få fram var väl mest att rostfritt stål fungerar alldeles utmärkt. Faktum är att jag inte längre kan tänka mig att använda tärningar i plast – det känns helt enkelt för mjäkigt nu.
Ett tips när det gäller stål är att välja lite mindre tärningar än man är van vid. De kommer fortfarande kännas tyngre och mer gedigna än motsvarande i plast (»Are they heavy? […] Then they're expensive, put 'em back.«), men utan att man riskerar att ha sönder soffbordet. Skitbra för dice pool-system dessutom, då man får plats med fler tärningar i näven på det här sättet.