clarence redd
FrostByte Books
Oj då, jag läste lite slarvigt.
Jag medOj då, jag läste lite slarvigt.
Finns att hitta på Etsy, men de flesta verkar tillverkas i USA. Dessa är de enda jag hittat i EU, synd med hästskon på T6an...Nu har jag ju inte letat, men jag kan inte komma på att jag sett trätärningar med något annat antal sidor än sex. Finns det?
De ser riktigt fina ut!Sandalwood - Drakugglan
Dessa är snidade av äkta trä, med lasergravyrnummer och skiljer sig från alla andra tärningar eftersom varje set är individuellt.Eftersom dessa är snidade i trädrakugglan.se
Jag har inte direkt heller någon koll, men jag skulle gissa på att det finns något liknande som facettslipare till ädelstenar, fast för träbearbetning. Principerna lär ju vara de samma.De ser riktigt fina ut!
Mina snickerikunskaper ligger i stort sett på mellanstadienivå - men kan någon förklara hur de gör en d20 i trä? Gjuta metall förstår jag, men krångliga vinklar plus superprecision går inte riktigt ihop med bandsågen och pelarborren i slöjdsalen. (För övrigt gick slöjdsläraren under namnet Trähitler. Skrämmande nog gillade han mig, vilket rimligtvis gör mig till Trägoebbels).
Jag kollade lite på facettslipning. Det är säkert som du säger en finurlig specialmaskin som fixar tärningarna. De blir väldigt tjusiga. Men dyrare än metall, lustigt nog.Jag har inte direkt heller någon koll, men jag skulle gissa på att det finns något liknande som facettslipare till ädelstenar, fast för träbearbetning. Principerna lär ju vara de samma.
Hemska tanke!Den uppenbara lösningen är ju att sluta spela spel med tärningar!
Oj, bra utbud! Nu ska jag bara bestämma mig.Av de tillverkare som finns på Alphaspel:
Greifenfels: Sten, metall och resin
Metallic Dice Games: Metall, resin och halvädelstenar
Oakie Dokie Dice: Metall
I deras kategori övrigt under tärningar hittar man tärningar i metall och glas.
För metall och sten rekommenderar jag att man har antingen ett bord med en duk eller en tärningstråg med mjukt material.
Haha, precis! Det får bli en kompromiss. Jag läser din bok om friform och köper några tärningar också : )Den uppenbara lösningen är ju att sluta spela spel med tärningar!
Jag funderade också på det... men jag vet knappt vad resin egentligen är (Harts om man slår upp och översätter), gissar att det man använder ofta är syntetiskt... jag gissar att det går åt både petroleum och energi för att producera rå-resin som man sedan kan gjuta (rätta mig!).Hur ställer vi oss till resintärningar?
Jag är inte så påläst om resin heller. Men syntetiska hartser, som används till 99%, verkar bara vara plast med lite tillsatser. Att de är poppis beror nog på att man kan gjuta själv med dem ganska enkelt.Hur ställer vi oss till resintärningar? Det verkar som att en del bryts ner och andra behövs förbrännas under kontrollerade former (förmodar under hög temperatur, precis som plast, men vet inte egentligen)
Samtidigt ska man vara medveten om att otroligt mycket som har med hälsa att göra är plast: läkemedelsförpackningar, förpackningar för livsmedel, engångshandskar och annan skyddsutrustning. Det finns plaster som är biologiskt nedbrytara, plaster som tillverkas av återvunnet eller förnybara råvaror.Varje enskilt anti-plastbeslut är kanske inte så miljövänligt. Men jag tänker att det är positivt i längden. Dels för hälsan, men också för att börja tänka i nya materialbanor. Men tillverkning i Europa är så klart ett stort, stort plus : )
Precis min tanke. Börja spela amber ellert ta upp kortleken och börja spela Castle Falkenstein istället.Den uppenbara lösningen är ju att sluta spela spel med tärningar!
Innan jag dör skall jag spelleda en Amber-kampanj…Precis min tanke. Börja spela amber ellert ta upp kortleken och börja spela Castle Falkenstein istället.