Nekromanti Dags att utreda...

Fanatic Assasin

Veteran
Jaha så var det dags. Frågan måste fram och hur mycket jag är skäms för det så måste jag veta. Vad är egentligen sambandet mellan "Drakar och Demoner" och "Dungeons and Dragons"? Jag har hört mycket skit men aldrig riktigt fått ett svar.

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"

Sodivra

Champion
Inget?

Dom är två olika spel, namnen liknar bara varandra.

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.

Man Mountainman

Storsvagåret
Nada! Njet! o.s.v.

Det finns inget samband mellan dessa spel, vad gäller regler, värld, utvecklare, eller någonting. Den enda likheten råkar vara namnet, och jag antar att Target games valde just det namn de valde för att det är så pass likt "Dungeons and Dragons". På ett sätt är det passande. Drakar och Demoner har ju ungefär samma status bland rollspelare i Sveriuge, som Dungeons and Dragons har för rollspelare i stort, och de har båda en status som symbol för hela rörelsen för utomstående.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Horus

Warrior
Absolut ingenting

Det finns inga som helst samband mellan D&D och DoD.

/Horus

Pazuzu

Warrior
Jag kan inte tänka mej att Dungeons & Dragons INTE fanns i huvvet när första DoD konstruerades, det fanns ju inte så himla mycket annat. Att slutproduktens känsla sedan inte riktigt blev så skyller jag på basic roleplaying systemet som ändå formade spelet rätt mycket. Jag tror faktiskt de försökte efterlika Dungeons & Dragons så mycket som möjligt men fick inse att det inte blev så. De första äventyren var ju rätt likadan dungeonhacking lixom. Fast det kanske berodde på andra orsaker.

Vindhand

Myrmidon
Knappast

Jag kan inte tänka mej att Dungeons & Dragons INTE fanns i huvvet när första DoD konstruerades, det fanns ju inte så himla mycket annat.

Runequest hade nog en större inverkan, med ankor och allt...

De mest fundamentala sakerna med D&D; levels, klasser och absurt ökande hit-points syns inte alls till. De enda likheterna som finns kan ha kommit (och kom sannolikt) från något av de många andra system som fanns när DoD skrevs. Det klart att det kan ha funnits någon slags vag undermedveten påverkan med tanke på hur stort D&D är men det är inget konkret.

De första äventyren var ju rätt likadan dungeonhacking lixom

Gör inte ett D&D av ett dungeonhack ;)

Dizzy

Veteran
Namnet...

Jag menar, Drakar och Demoner
Dungeons & Dragons
Annat som kan tänkas vara mer eller mindre ripoffs är vissa yrken. T.ex. Sprätthök/Swashbuckler etc...

tusse-san

Veteran
Inget!

Det finns inget samband överhuvudtaget, det enda som man skulle kunna ta fel på är att båda kan förkortas D&D.

Oskyldigt anklagad...
/Tusse-san

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Om man ska vara petig...

Dungeons & Dragons förkortas D&D - inte vårt favvospel. Drakar och Demoenr förkortas DoD. Det finns folk som biter av huvuden för att termonologi blandas /images/icons/wink.gif

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen...""

Krille

Super Moderator
"Jag kan inte tänka mej att Dungeons & Dragons INTE fanns i huvvet när första DoD konstruerades, det fanns ju inte så himla mycket annat. Att slutproduktens känsla sedan inte riktigt blev så skyller jag på basic roleplaying systemet som ändå formade spelet rätt mycket."

Första utgåvan av DoD var en rak översättning av Basic Roleplaying och dess fantasysättning. Med tanke på att Basic Roleplaying med avsikt försökte frångå D&D så mycket som Chaosium orkade är det inte förvånande att både originalet och översättningen inte känns som D&D. Sedan råkade det ärvas till senare utgåvor.

"De första äventyren var ju rätt likadan dungeonhacking lixom. Fast det kanske berodde på andra orsaker."

Framförallt berodde det på tiden då äventyren skrevs. Det fanns inte så mycket mer man gjorde med rollspel på den tiden än att banka monster. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Pendragon

Swashbuckler
och det finns dom som fortfarande tycker att lite monsterbanknig hör hemma i DoD då och då. HELT utan våld och konfrontationer hade ju varit lite trist... fast det finns inget roligare än några tafatta RP som desperat försöker snacka sig ur en fight med en drake... hehehe

Så de så!

Rosen

Myrmidon
Re: Om man ska vara ännu petigare...

<I>Dungeons & Dragons förkortas D&D - inte vårt favvospel. Drakar och Demoenr förkortas DoD.</I>

Det står faktiskt "Drakar & Demoner" med &-tecken på 5:e upplagan (Chronopia), men förutom den så...

--
Åke

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Om man ska vara ännu petigare...

Fullt medveten om det, så Chronopia-spelare kommer väl undan med det då... /images/icons/smile.gif

Fast annars så är ju det vedertagna sättet att förkorta Drakar och Demoner just "DoD"...

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen...""

Vimes

Sillkung
översättning...

...tänkte på en sak. När "Dungeons and Dragons" näms i amerikanska filmer så blir översättningen alltid (eller alla gånger jag kan minnas) "Drakar och Demoner". Det är väl troligtvis för att Dungeons är det mest kända utlänska rollspelet och DoD Sveriges mest kända...eller för att översättaren tror att DoD bara är en översättning av D&D.

Ha en dag / Dac

Rickard

Urverk speldesign
När jag brukar beskriva för utomsvenska rollspelare så säger jag att DøD är som Dungeons & Dragons fast med Runequests tärningssystem. Jag har visserligen aldrig spelat Runequest men hört att den använder T20-systemet. Att den dessutom har ankor också fick jag reda på i det här forumet.

Men jag kanske är helt ute och cyklar.

Dessutom. Jag skriver Drakar D&D.. Det står ju (väl?) Drakar <B>&</B> Demoner i Experts upplagor. Det kanske det inte gör... =\ Kanske ska skriva DøD i fortsättningen.

Han som kan ASCII-teckenkombos utantill (ALT - 0248)

Rosen

Myrmidon
<I>När jag brukar beskriva för utomsvenska rollspelare så säger jag att DøD är som Dungeons & Dragons fast med Runequests tärningssystem.</I>

Tjaå... likheten ligger väl främst i dess <I>roll</I> i Rollspelssverige som Det Gamla Standardspelet 1A Som Alla* Började Med. Ungefär som DSA i Tyskland...
* utom jag

<I>Det står ju (väl?) Drakar & Demoner i Experts upplagor. Det kanske det inte gör... =\</I>

Nix. Bara i Chronopia-upplagan.

<I>Kanske ska skriva DøD i fortsättningen.</I>

Drakar öch Demoner?

<I>Han som kan ASCII-teckenkombos utantill (ALT - 0248)</I>

Kan jag med! En nödvändighet om man gör sina websidor i DOS Edit...

--
Åke