Som jag förstår det är det samma förlaga.Har den någon koppling till 70-talsTV-serien?
Det var årtionden sedan jag läste något av Clavell, men min uppfattning då var att han var hyfsat trogen kulturen. Inte?Men mer allvarligt känns det som många fallgropar givet den verkliga förlagan som tenderar att vara känsliga element för många.
En kul grej är att jag för typ tre veckor sedan beklagade mig att inte typ HBO gjorde en remake av Shogun! Hade helt missat detta men blev överlycklig när jag läste det häromdagen. Jag älskade både boken och TV-serien, men det är ju typ 25 år sedan jag såg/läste den.
Fast vi vill ju inte ha historiska Japen m DoD regler, utan ett fantasy rike/område inspirerat av historiska Japan med omnejd o m DoD:s folkslag.Oavsett så känns det som de lagt tid och möda på att vara känsliga och kulturen/historien trogen (i tv-serieproduktionen). Gör man en nu DoDS så har man alla möjligheter att göra rätt.
Ja, det blir lite olika önskemål; Tv-serien och rollspelet.Fast vi vill ju inte ha historiska Japen m DoD regler, utan ett fantasy rike/område inspirerat av historiska Japan med omnejd o m DoD:s folkslag.
Sorry, svarade mest på titeln. Dvs. ett nytt DoD SamurajDet var årtionden sedan jag läste något av Clavell, men min uppfattning då var att han var hyfsat trogen kulturen. Inte?
Ah, ok. Då är jag med. Jag utgår ifrån att den nya serien ligger nära källan och då är det väldigt långt ifrån Great Wall odyl.Sorry, svarade mest på titeln. Dvs. ett nytt DoD Samuraj
Jag var otydlig. Iofs. kan ju samma sak appliceras på serien också. Men jag hoppas att det INTE blir en ny 'The Great Wall' eller liknande. I övrigt är att vara kulturell trovärdig inte något jag är särskilt bra på utan mest medveten om att det lätt kan bli ett minfält.
Cog.
Är det inte fel exempel att ge eftersom den filmen var en kinesisk samproduktion med kinesisk regissör?Men jag hoppas att det INTE blir en ny 'The Great Wall' eller liknande
Klassiska SDoD var ju Mythic Japan typ rätt av, så lite originella inslag hade inte skadat. Fanns väl inte ens ankor i Samuraj!?!?Om vi pratar nya och gamla SDoD. Vad var det man gillade med förra, vad vill man inte se i nya och vad saknade man?