Nekromanti Dags för en ny recensionsstatistikuppdatering …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Då var det än en gång dags för mig att sammanställa statistiken över besökarnas betyg kontra recensenternas betyg i Fenix’ rollspelsrecensioner.

<table border=1><tr><td>Månad</td><td><div align="right">Okt -06</div right></td><td><div align="right">Aug -06</div right></td><td><div align="right">Maj -06</div right></td><td><div align="right">April -06</div right></td><td><div align="right">Mars -06</div right></td></tr><tr><td>Antal betygsatta recensioner</td><td><div align="right">65</div right></td><td><div align="right">65</div right></td><td><div align="right">57</div right></td><td><div align="right">44</div right></td><td><div align="right">39</div right></td></tr><tr><td>Betyg inom ±5 %</td><td><div align="right">43 %</div right></td><td><div align="right">42 %</div right></td><td><div align="right">40 %</div right></td><td><div align="right">41 %</div right></td><td><div align="right">41 %</div right></td></tr><tr><td>Samma betyg</td><td><div align="right">18 %</div right></td><td><div align="right">18 %</div right></td><td><div align="right">23 %</div right></td><td><div align="right">23 %</div right></td><td><div align="right">26 %</div right></td></tr><tr><td>Största –avvikelse</td><td><div align="right">–42 %</div right></td><td><div align="right">–42 %</div right></td><td><div align="right">–74 %</div right></td><td><div align="right">–78 %</div right></td><td><div align="right">–82 %</div right></td></tr><tr><td>Största +avvikelse</td><td><div align="right">+24 %</div right></td><td><div align="right">+23 %</div right></td><td><div align="right">+33 %</div right></td><td><div align="right">+33 %</div right></td><td><div align="right">+33 %</div right></td></tr><tr><td>Snittavvikelse</td><td><div align="right">–1 %</div right></td><td><div align="right">–1 %</div right></td><td><div align="right">–3 %</div right></td><td><div align="right">–2 %</div right></td><td><div align="right">–3 %</div right></td></tr><tr><td>Median</td><td><div align="right">±0 %</div right></td><td><div align="right">±0 %</div right></td><td><div align="right">±0 %</div right></td><td><div align="right">±0 %</div right></td><td><div align="right">±0 %</div right></td></tr></table>
Som ni ser har det inte skett några större förändringar.

Det har inte tillkommit några nya recensioner sedan augusti, men fler besökare har varit inne och satt betyg.

Antal recensentbetyg inom ±5 % från besökarbetygen har ökat en smula medan antalet exakt samma betyg från både recensenter och besökare ligger kvar på 18 %.

Den största +avvikelsen har ökat med 1 procentenhet.

Snittavvikelsen är fortfarande –1 % (dvs. recensenterna sätter fortfarande i snitt något lägre betyg än besökarna).

Medianen ligger som alltid (sedan jag började mina mätningar) på ±0 % (dvs. i hälften av recensionerna har recensenterna gett samma betyg som besökarna eller lägre, och i hälften har de gett samma betyg eller högre).

Jag noterar även att påståenden om att Fenix’ recensenter sätter alldeles för höga betyg lyst med sin frånvaro ett bra tag (ungefär sedan jag började publicera denna statistik faktiskt – vilket förstås var hela syftet med denna övning :gremsmirk:).

EDIT: Åh, jag glömde nästan. Recensenternas snittbetyg på D&D-produkter från WotC (23 stycken) är 0,43 poäng högre än besökarnas. Förra gången var det 0,6 poäng (och 20 produkter). Medianen är dock även här ±0.

Havoc

Swordsman
Re: Dags för en ny recensionsstatistikuppdatering

Vill bara säga att jag följer betygsstatistiken med stort intresse.

Gordeg

Hero
Jag noterar även att påståenden om att Fenix’ recensenter sätter alldeles för höga betyg lyst med sin frånvaro ett bra tag (ungefär sedan jag började publicera denna statistik faktiskt – vilket förstås var hela syftet med denna övning ).
Du tror inte att recensenterna kan ha blivit extra försiktiga med att sätta höga betyg som en konsekvens av det diskuterats?

Gordeg

Dante

Staff member
Re: Dags för en ny recensionsstatistikuppdatering

Gordeg said:
Du tror inte att recensenterna kan ha blivit extra försiktiga med att sätta höga betyg som en konsekvens av det diskuterats?
Nja, statistiken visar ju att recensenteras snittbetyg ökat jämfört med besökarnas (från –3 % till –1 %) – och det tyder snarare på motsatsen (dvs. antingen sätter recensenterna högre betyg eller så sätter besökarna lägre [eller både och]).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nej, jag hoppas i alla inte det

Jag tror inte det, och om det skulle vara så, då är det väldigt synd. En recensent ska sätta det betyg han eller hon anser att en produkt förtjänar, inte ett betyg som är anpassat för att få mindre skäll på diskussionsforumet.

För min egen del så är reaktionen på de senaste debatterna inte "jag vill sätta lägre betyg för att det snackats så mycket om höga betyg", utan mer "jag orkar inte skriva fler recensioner."

/Magnus

Arfert

Facit
Re: Nej, jag hoppas i alla inte det

jag skriver gärna recensioner, om du inte orkar...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmmm ... tja, det finns ju en hel del ...

... D&D att recensera. :gremlaugh:

Dante tar allt själv nu, så det blir nog lite tungt för honom. Fast det är klart ... jag har fått för mig att D&D inte riktigt är ditt specialområde ... fast jag kan ju ha fel? :gremlaugh:

/M

Arfert

Facit
Re: Hmmm ... tja, det finns ju en hel del ...

special och special... har ju spelat D&D sen 1978 till och från... fast vi kör oftst oldschool AD&D... men jag HAR ju både alla grundböcker till 3.0 och 3.5... och vi har kört Grayhawk, Blackmoor, Dragonlance, Forgotten Realms, Ravenloft, Birthright med mera med mera...

Håller på att läsa in mig på Eberron nu.

Hunk

Hero

För min egen del så är reaktionen på de senaste debatterna inte "jag vill sätta lägre betyg för att det snackats så mycket om höga betyg", utan mer "jag orkar inte skriva fler recensioner."
Tråkigt! Inte för att vara alltför infjäskande, men jag har hela tiden tyckt att dina D&D-/D20-recensioner har hållit hög klass. Dessutom verkar du ha bättre smak (läs: gillar mer de grejer jag gillar) än vad Dante har :gremtongue:. Hoppas att du får mer tid/ork i framtiden!

PAX

Jordisk Äventyrare

"jag orkar inte skriva fler recensioner"

Det kanske behövs fler recensenter?

Hör av er i så fall.

EchonCique

Hero
Necroande och tolkning

Men du.

Din tabell visar ju att recensenterna sätter högre betyg än besökarna. Det må finnas tusen olika skäl till detta, men fortfarande är det hela 42% av besökarna som sätter lägre betyg än recensenterna själva. Detta torde ju innebär, om det är betyg efter vad man egentligen tycker, att recensenterna ligger för högt eller att urvalet som datan bygger på är för liten för att kunna dra en säker slutsats.

Därmed är det intressant att se hur många betyg som satts av läsare i fortsättningen, så man kan väga in den aspekten i det hela också.

Sist kan jag inte förstå hur i hela världen någon kan sätta 20 för WoW CCG. Det är helt otroligt.

Dante

Staff member
Re: Necroande och tolkning

Yyy said:
Din tabell visar ju att recensenterna sätter högre betyg än besökarna. Det må finnas tusen olika skäl till detta, men fortfarande är det hela 42% av besökarna som sätter lägre betyg än recensenterna själva. Detta torde ju innebär, om det är betyg efter vad man egentligen tycker, att recensenterna ligger för högt eller att urvalet som datan bygger på är för liten för att kunna dra en säker slutsats.
Öh … va?

I 18 % av fallen sätter recensenten samma betyg som besökarna.

Hur får du det till att recensenterna sätter för höga betyg? Siffrorna säger ju ingenting om andelen recensioner med högre recensentbetyg än besökarbetyg.

Om det är avvikelserna du tänker på så betyder –42 % att den största skillnaden mellan recensentens betyg och besökarnas, där recensenten satt lägre betyg än besökarna, är 42 % (recensent 9, besökare 12,8).

Så, ja, tabellen visar att recensenterna sätter högre betyg än besökarna. Men den visar också att de sätter lägre betyg. Och i genomsnitt så sätter besökarna något högre betyg eller samma (beroende på om vi kollar medelvärdet eller medianen).

Och ifall någon undrar:

Medelvärde: Det jag kallar för snittavvikelse. Jag räknar ut avvikelsen mellan recensentens betyg (RB) och besökarnas (BB) enligt följande formel: ([BB ÷ RB] – 1) × –100. Detta ger mig avvikelsen mellan betygen uttryckt i procent, där ett negativt tal betyder att RB är lägre än BB och ett positivt att RB är högre än BB. Sedan adderar jag avvikelserna från samtliga recensioner och dividerar med antalet recensioner.

Median: Mittpunkten i populationen (dvs. antalet recensioner). Jag rangordnar alla recensioner från största negativa avvikelse till största positiva avvikelse. Sedan letar jag rätt på den recension som ligger exakt i mitten av denna lista och ser vad den har för avvikelse.

EDIT: Korrigerade en logisk tankevurpa från min sida.