Jag är emot den här idén. Det råder inte konsensus om betydelserna av olika begrepp, och även i de fall där det finns klara definitioner på nätet (för att någon annan definierat dem), så är de betydelserna ideologiskt laddade---dvs. de kommer från ett visst perspektiv på rollspel som inte är representativt utom för en mycket begränsad del av de som hänger här, och i många fall är de från början designade med en specifik agenda. Typexempel är väl de gamla diskussionerna om "tradspel" och "indiespel", där anhängare av forgeperspektiv inte bara ville norpa åt sig indie-begreppet, utan också kalla spel de inte gillade för traddiga. "Men vi vill ju bara ha tydlighet i diskussionerna och hjälpa nybörjare" (ungefär) uppfattade åtminstone jag inte alltid som välment utan lika ofta som ett illa dolt försök att skaffa sig tolkningsföreträde och befästa sin position och identitet.
Det är redan så på wrnu att valutan TID slår igenom brutalt. Den som har tid och ork att skriva en massa poster vinner till slut alla diskussioner, helt enkelt genom nednötning. Därför funkar det heller inte att säga "nu diskuterar vi detta och det vi kommer fram till gäller som bas i diskussioner" Det blir bara att befästa en hegemoni som redan gör forumet sämre.
Istället tycker jag det är rimligt att lägga till en klausul i forumreglerna att den som vill svänga sig med en massa begrepp ska undvika att slå dem i huvet på nybörjare, och i de fall det behövs bestå med en beskrivning av hur man använder begreppet, inklusive förbehållet att andra använder det på andra vis.
Rollspelsteori och forumkultur mår bra av oenighet, tycker jag.
Hälsar
Christian