Nekromanti Dagsaktuella rollspelsidéer, ge mig era bästa låtsas-synopsis!

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Jag fick föreslaget att följa upp föregående tråd...

http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...i-inte-det-mer

...med en kreativ idéspanartråd för att peppa och bolla idéer om potentiella scenarion/spel som fokuserar på vår omvärld idag! Jag tyckte att idén var fantastiskt bra och kul (tack Voldstagg13! <3 ) så här kommer den in action!:

Ge mig era bästa synopsis på existerande eller ännu-inte-skrivna spel eller scenarion som behandlar dagsaktuella situationer, frågor och problem direkt (alltså i första hand inte via linsen av en fantasivärld där kopplingen inte är uppenbar)! Det blir kul!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Paolo Macchiarini - A game of slippery slopes

Tänk om du hade en idé, en lösning som kunde rädda hundratals, tusentals, tiotusentals men som krävde uppoffringar nu för att kunna göra nytta senare? Att du var helt övertygad om att du kan lösa gåtan och övervinna problemen om du bara fick liiiiite mer tid och resurser och kunde kompromissa bara liiiite med patienternas säkerhet, integritet och hälsa?

Spelet fokuserar på stora offer och större lösningar, potential vs lidande. Regelsystemet är inte helt olikt ett taktiskt brädspel där chanserna hela tiden måste optimeras, risker tas och motspelare överlistas, allt med patienternas liv i vågskålen. Och du får inte veta om din revolutionerande uppfinning verkligen fungerar i realiteten innan vi nått fram till slutet...
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
RasmusL;n175637 said:
Paolo Macchiarini - A game of slippery slopes

Tänk om du hade en idé, en lösning som kunde rädda hundratals, tusentals, tiotusentals men som krävde uppoffringar nu för att kunna göra nytta senare? Att du var helt övertygad om att du kan lösa gåtan och övervinna problemen om du bara fick liiiiite mer tid och resurser och kunde kompromissa bara liiiite med patienternas säkerhet, integritet och hälsa?

Spelet fokuserar på stora offer och större lösningar, potential vs lidande. Regelsystemet är inte helt olikt ett taktiskt brädspel där chanserna hela tiden måste optimeras, risker tas och motspelare överlistas, allt med patienternas liv i vågskålen. Och du får inte veta om din revolutionerande uppfinning verkligen fungerar i realiteten innan vi nått fram till slutet...
Ett fruktansvärt bra exempel på nåt spelbart, fast det lär ju kräva en hel del av de som spelar...men det är ju tanken förstås. Det här sätter ribban högt, tänker jag!
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
871
Location
Lule
Inte en synopsis, men en tanke:

Drone operator
När du precisionsbombar ett mål, slå +underrättelse:
12+: Du tar ut målet och allt runtomkring.
7-9: Du tar ut målet och allt runtomkring. Välj 1 och markera Erfarenhet:
- målet befinner sig i ett civilt område.
- målet samtalar med journalister.
- du måste patrullera området i timtal innan du finner målet.
6-: Underrättelsen är felaktig. Du tar ut målet och allt runtomkring. Markera erfarenhet


När du förklarar civila dödsfall för din överordnade, slå +Avtrubbad.
10+: Du får en klapp på axeln och en extra semesterdag. Välj att ta +1 eller -1 Avtrubbad.
7-9: Din överordnade grymtar missnöjt. Ta +1 Avtrubbad.
6-: Din överordnade lovar att ta hand om det. Ta +1 Avtrubbad.

När du når +4 Avtrubbad, berätta hur du ger dig ut för att döva och/eller väcka dina känslor. Slå +Självförakt.
10+: Du är borta i en vecka. Ta +2 Självförakt. Sätt Avtrubbad till 0.
7-9: Du missar nästa arbetsdag. Ta +1 Självförakt. Sätt Avtrubbad till +1
6-: Du är på plats dagen efter. Sätt Avtrubbad till +3.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Jag har ju redan skrivit The Fog of War, som handlar om alla amerikanska krig, även de som ännu inte har startat. Så i ett dagsaktuellt scenario skulle jag nog förlagt det i Afghanistan (det finns fortfarande 10000 soldater kvar där).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,531
SWÄRJE - the roleplaying game

**************************************

Du är en minister i Swärjes regering. Din agenda är fullmatad med möten, tal, riksdagsdebatter och utredningsarbete. Kan du navigera i Riksdagens korridorer? Kan du hålla medierna stången när drevet går? Kan du överleva skandalerna och behålla ditt jobb efter nästa val? Om svaret är ja är SWÄRJE spelet för dig.

**************************************

Spelet behandlar politiska intriger på högsta nivå. Rollpersonernas stats innehåller färdigheter som Retorik, Informationssökning, Stab och Karisma. Din hälsa mäts i två nivåer i enheten Trovärdighet. Dels den interna bakom stängda dörrar, hur mycket partikamrater och regeringskollegor litar på dig, och dels extern trovärdighet för hur allmänheten, media och omvärlden ser dig. När din hälsa/trovärdighet sjunker till noll är det dags att kvittera ut sitt avgångsvederlag. Annars gör Statsministern det åt dig.

Attacker sker via media, plenidebatter och att baktala varandra i Riksdagens lunchrum. Ett gemensamt ark finns också med stats för Regeringen som helhet (lite som Arken i Mutant:År Noll) precis som enskilda individer. Alla personskador skadar också regeringen.

**************************************

Introduktionsäventyret heter Krishantering. Mehmet Kaplan, bostadsminister, har drabbats av ett mediedrev efter att han spenderat ett antal middagar tillsammans med turkiska högerextremister. Hur löser ni detta? Kommer någon av er att ta hans jobb? Håller ni honom om ryggen offentligt, men stampar på hans tår internt i regeringen? Hur hanterar ni medias ständigt nya komprometterande bevis?

Första modulen blir Almedalen.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
The Biggestest Looterz
Åren av äventyrande har varit djävliga, inte sällan har fältskären opererat bland kottar och barr, med både ett och två spår kvar av det inuti kroppen. De stora banketterna är därför en plåga att genomlida, du kan knappt sitta längre. Du dricker dig redlöst berusad för att slippa berätta om dina erövringar för den lismande pöbeln som om och om igen vill lovsjunga när du befriade Grannlandistan, men egentligen mördade du en galen tyranns sista tre barn då de var hans generaler. Blodet på dina händer har sedan länge tvättats bort, men varje sång, strof och hyllning påminner dig om den skam du bär och den glödgade vandring i evighetens helvetiska uppförsbacke du kommer få vandra.
Det finns bara en lösning. Att göra sig av med allt. Ut på hästryggen igen. Låta gropiga stigar domna dina gamla lemmar och rida ut mot glömska. Så fort du sett till att dina rikedomar tillfallit dem som behöver dem är du fri, i kropp och själ.


Vid karaktärsskapandet slår du fram dina ofantliga rikedomar, slå hur många generationers samlade värde du ackumulerat med en OBT1000. Var tionde föremål har 30% chans att vara Extra Betydelsefullt, dvs att föregående ägare tillskrev det egenskaper som det kanske inte hade, det gör att folk kan känna till det och att det är eftertraktat när ryktet börjar spridas att du ska lämna det åter. Du får en OBT10 bekymmer per sådant föremål. Var tjugonde föremål har 50% chans att vara magiskt och vid återlämnande av dessa föremål kommer en OBT100 köpförslag ställas i din väg. Detta skjuter den övriga kampanjen framåt med en dag per köpförslag. Var 30:e föremål har 60% chans att blivit skadat under åren i din ägo, för detta tillkommer en veckas lidande i evighetens glödgade uppförsbacke, den dagen din själ vandrar ditåt. Var 40:e föremål är alldeles övervärderat och kommer irritera den du skänker det till. Detta medför att dina äventyrligheter och vida berömmelse börjar ifrågasättas, därför tillkommer en nidvisa för varje sådant föremål i din ägo. Vart 50:e föremål, och minst ett (1) totalt, är Förbannat. Dessa är av sådan kaliber att du nästan överväger att återgå till ditt bankettsittande, eftersom de sprider pest och död när du drar fram mot Världens Helvetesslut för att kasta dem däröver. På vägen dit startar sjukdomar, inbördeskrig och väderfenomen som leder till att en OBT12 intelligenta arter dör ut för alltid.

I The Biggestest Looterz Advanced Expert spelar man istället en hjälte som försöker bättra de förhållanden som uppstår när en galen desillusionerade äventyrarkung rider runt i världen och försöker göra den bättre.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Doku-Dungeon

13 äventyrare, men bara en kan vinna!
Varje vecka tacklar de en ny dungeon, och åtminstone en äventyrare blir utslagen (alla deltagare har skrivet på ett avtal som håller Doku-Dungeon ansvarslöst för alla skador och ev. dödsfall som kan ske. Läs delen av avtalet under "Legaliteter" för en fullständig genomgång). Farliga Dungeons! Interna Konflikter! VEM HAR VILJAN OCH FÖRMÅGAN ATT VINNA?

Sänds i full 16" crystal-clear Spåvision!
Sponsat av Äventyrargillet i Dokustan.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
En stor, omtyckt artist (som vi kan kalla Prince) har dött hastigt och ...kanske inte så lustigt. Det finns många frågetecken och Du är en av få människor i hans närhet som känner till omständigheterna. Frågorna är : gör du allt, och vad, för att förhindra detaljer kring dödsfallet att komma ut, eller anser du att alla bör få veta, hur privat eller eventuellt pinsamt det än är? Eller ser du vinsterna i att kunna sälja nyheten, kanske kan du dölja en del detaljer för att sedan skriva en bok? Leder du hyllningskören, och ser till att få din del av glansen i paraden, eller funderar du på dolda små egenheter du känner till och kan få mycket mediatid på senare, när allt lugnat ned sig? Scenarion kan varieras med olika typer av mediakända inom kultur, politik eller idrott.
 
Top