Nekromanti Daimonion

Targon

Hero
Den utökade versionen

Jag tycker att du ska överväga att ta med i alla fall en del beskrivningar av faktiska skräckelement i den utökade versionen, alternativt skriva en text om hur du tycker att skräcken ska användas i spelet, utan att ge några konkreta exempel.
Tack för synpunkterna.

Jag kan avslöja att den utökade versionen kommer att innehålla bland annat följande:
- Thaumaturgi- och magiregler.
- Närmare beskrivning av det panteon av väsen som befolkar det osynliga kosmos.
- Redogörelser över åtminstone några av de viktigaste sällskapen och sekterna.

Targon

Hero
Re: Äventyrsspel

Bara lite nyfiken...

Vad tycker du är problemet med BRP-systemet?

Vilka system tycker du är bättre?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Äventyrsspel

För det första hatar jag T100, men det är ju en smal sak att byta ut den mot T20 som har gjorts på sina håll. Sedan tycker jag att alla system som bygger på att slå under sitt värde lätt leder till stridssystem där man slår för anfall och pareringar som om strid vore en sorts tennismatch. Kroppspoäng känns också föråldrat jämfört med ett system med skador som faktiskt ger en effekt. Ofta spelar grundegenskaperna ingen som helst roll (förutom något enstaka grundegenskapsslag) när man väl har räknat ut ett gäng sekundära värden, som kroppspoäng, baschanser och liknande.

Som grundmotor gillar jag att lägga ihop en färdighet och en grundegenskap med ett slumpvärde på något sätt. Mitt favoritsystem (om man räknar bort mitt eget Terone, som inte alls är klart än) är T10-systemet som det är i Andra Imperiet. Andra system jag gillar är d6 (Star Wars m.fl.),(Instant) Fuzion (Usagi Yojimbo) och Castle Falkenstein, men jag är väldigt kräsen när det gäller regler.

Några intressanta länkar: i den här jättelånga diskussionen förklarar Krille vad som är mindre bra med EDD (och en hel del av det är tillämpbart på BRP i allmänhet, också), och i den här diskussionen på Riotminds forum sammanfattar Dante en massa bra idéer om hur man trots allt kan få ett BRP-aktigt system att fungera bättre.

Men jag vet inte hur mycket av allt det här som faktiskt är applicerbart på Daimonion. Allt jag sa från början var att spelet gav mig BRP-vibbar, med grundegenskaper som förkortas med tre versaler (finns det något särskilt krav på att man måste göra så? :gremwink:) och sådant. Jag ber att få återkomma när jag faktiskt har läst spelet, och det blir nog inte förrän i nästa vecka eller efter jul.

/Dimfrost

Morgoth

Swashbuckler
Jag hade tänkt att ge dig stående ovationer och dissa dina kritiker, för jag tycker att det är en stor grej när en indierollspelskonstruktör bidrar med sån här koncentrerad ambition. Men layouten är faktiskt... gräslig. Jag hatar att säga det, men jag kom nästan inte förbi de tre första sidorna.

Överhuvudtaget tror jag inte att det är populärt med såna här "introverta spel": se bara på Vitulvs reaktion - han väntar på spelet med de balla bilderna istället. Och det är ju inget konstigt med det, man vill känna att man håller en produkt i handen, inte några anteckningar. (märk väl att jag inte säger något om innehållet som för mig är helt okänt... jag talar om presentationen och ytan)

Jag förstår om du själv har svårt att se varför en trycksak med samma upplägg på alla hundra sidor och utan bilder kan vara frånstötande, eftersom du själv känner innehållet så väl. Men jag skulle verkligen rekommendera att du filar mer på fernissan.

...men jag tänker förstås skriva ut, läsa - kanske tillochmed testa - spelet i vilket fall, för jag kan inte se hur den här texten skulle kunna vara något annat än bra. Du har övertygat mig om detta med den ambition och kunskap du har visat här på forumet.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Daimonion, layout och veckans gnällkvot

Alla kan inte layouta och teckna. Så enkelt är det. Vissa är snuskigt begåvade med både skriv-, tecknar- och layoutförmåga, och jag och andra kan måhända avundas dem hur mycket som helst, men det kommer inte göra saken bättre.
'Efter Istiden', eller något annat jag gör för den delen, kommer aldrig blir mer än råtext, hur bra jag än skriver. Jag kan ju försöka trösta mig med nån slags föreställning om att jag skriver tillräckligt bra för att kompensera för bristen på layout, men av reaktionerna på Daimoinon att döma kan jag ju lika gärna ge upp mina egna projekt direkt.
*suck*. Jag får väl hålla mig till att slava för Neogames, eller nåt.

Alltså...att gnälla på att något saknar layout är en sak, men att kritisera spelskaparen för det tycker jag är att gå lite för långt. Jag hade tagit illa vid mig, iallafall. Somliga av oss kan helt enkelt inte göra något åt saken.

- Ymir, gnäller

Morgoth

Swashbuckler
Re: Daimonion, layout och veckans gnällkvot

Alla kan inte layouta och teckna. Så enkelt är det.

So? Skaffa någon som tecknar åt er? :gremgrin:

Och jag kritiserade väl inte Targon?

Targon

Hero
Om Daimonions layout

Layouten tillhör en av de tusen saker jag allvarligt håller på att fundera över beträffande det offentliggjorde materialet. Dock är jag benhård på en punkt, nämligen min grundläggande ambition att få Daimonion att i så hög grad som möjligt efterlikna helt vanlig boktext, dvs enspaltigt så att det syns från månen. Sedan får man ju anpassa typstorlekar och marginaler utifrån det. Jag har alltså hårt och oomkullrunkerligt avsagt mig all bekantskap med tvåspaltig layout. Kvarstår att utifrån denna förutsättning hitta en riktigt bra lösning.

Det är sant att Daimonion är sparsam med bilder. Det är mer en principsak. Ett rollspel ska inte behöva innehålla bilder för att vara bra. Men jag är heller ingen fiende till bilder. Faktum är att Daniel Schenström gjort en serie riktigt bra bilder till mig till den kampanjmodul som kommer att släppas någon gång nästa år.

...men jag tänker förstås skriva ut, läsa - kanske tillochmed testa - spelet i vilket fal
Verkligen kul om du ville speltesta det. Vore verkligen bra för mig att höra andra synpunkter än bara från polarna som i fyra års tid har sett det här spelet utvecklas från ingenting till föreliggande material.

I mitten av januari kommer jag på hemsidan att släppa ett introäventyr som utan tvekan kommer att underlätta speltest.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Layoutförslag …

Spana in den bifogade PDF:en.

Visserligen är detta förslag tvåspaltigt, men förmedlar ändå känslan av en uppslagen bok. Dessutom ryms mer text per sida.

Typsnittet är för övrigt Adobe Caslon Pro, tecknat av Carol Twombly efter typsnittsprover utförda av William Caslon mellan 1734 och 1770.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Layoutförslag …

Liggande A4 eller?

Ska det vara A5 format på produkten?

Targon

Hero

Tack för förslaget

Typsnittet är grymt snyggt. Ska försöka få tag på det. Några förslag på var jag ska leta?

Det tvåspaltiga fattar jag inte. Liksom PAX undrar jag om sidan ska vara liggande, så det blir ungefär som Elsa Beskows böcker om Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin. :gremcrazy: Så kan det väl ändå knappast vara tänkt. Jag tycker layouten i ditt sample förefaller alldeles utmärkt som enspalt, kanske i A5-formatet.

Snow

Swashbuckler
typsnitt [OT]

om du får tag på typsnittet så skicka det till den kejserliga kartografen också....

Dante

Staff member

Om det nu ska vara i A4 (vilket är ett ytterst lämpligt och utskriftsvänligt format på PDF:er) blir sidan mycket riktigt en liggande sida med två spalter.

Men känslan av att det är två sidor med enspaltig layout har uppenbarligen gått fram, och det var ju precis vad jag var ute efter.

Targon

Hero
Adobe Caslon Pro

Typsnittet är för övrigt Adobe Caslon Pro, tecknat av Carol Twombly efter typsnittsprover utförda av William Caslon mellan 1734 och 1770.
Typsnittet Adobe Caslon Pro för Windows kostar "bara" 168.19 brittiska pund (inklusive VAT) att beställa från Adobe.

"Hej, mamma! Får jag låna 2 150 spänn så jag kan köpa ett typsnitt"

Fler briljanta idéer? :gremgrin:

Targon

Hero

Men känslan av att det är två sidor med enspaltig layout har uppenbarligen gått fram, och det var ju precis vad jag var ute efter.
Jepp, det gick hem. Jag tackar för tipset. :gremsmile:

PAX

Jordisk Äventyrare

Men att läsa liggande A4 i två spalter är inte praktiskt.. Eller...?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Adobe Caslon Pro

Vilket layoutprogram använder du?

Min version av InDesign CS levereades med Adobe Caslon Pro inbyggt. (Caslon är för övrigt det typsnitt jag använder i Gondica, eftersom det är både elegant, klassiskt och lättläst.)

Dante

Staff member
Varför inte? …

Det är ju precis som att läsa en uppslagen bok i A5-format.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Varför inte? …

Nja! Fast dubbelt så bred. Som den är layoutad så blir ju bindningen i kortsidan av A4:an. Ett uppslag blir ju då 4 A5 delar. Men visst. Annorlunda är det.