Nekromanti Daimonion

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ahh, dü tänker zå …

Då hajar jag.

Jag tänkte mig utskrift och lösblad.

Ska det bli en bunden trycksak gör man förstås enspaltig A5 av det hela.

Targon

Hero
Re: Adobe Caslon Pro

Jag har InDesign 2.0 utan Adobe Caslon Pro. Daimonions grundregler är dock layoutade i Word, eftersom jag känner att jag mer kontroll över Word än vad jag förmodligen någonsin kommer få över InDesign. InDesign verkar vara ett program för de som har tid och tålamod att sätta sig in i hur programmet egentligen fungerar och vilka som är dess möjligheter.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

InDesign är inte så svårt som du fruktar. Å andra sidan, jag håller på att lära mig använda den på jobbet så jag får betalt för att pula med läggutexperiment.

Nåväl, har du Garamond till Word? Den är ett hyfsat bra subsistut till Caslon.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nit-picking

Om man amatörproducerar som finns det dessutom häftapparater med vars hjälp man kan slå nitarna mitt i den liggande A4-sidan.

Targon

Hero

Jag använder konsekvent Garamond till alla Daimonion-dokument. Ett vackert typsnitt som jag även använde i min avhandling.

Sodivra

Champion
Re: Daimonion, layout och veckans gnällkvot

Instämmer.

Sådana kvaliteter är en del av rollspelet, och ska bedömmas som en del av rollspelet. Det kan tyckas ytligt, men det är skillnad på att göra något man kan spelleda för kompisarna och något andra kan spelleda. Då behövs det pedagogik och estetik.

Man är naturligtvis inte en sämre världsmakare, rollspelteoretiker eller regelkonstruktör för att man saknar detta, men det behövs andra talanger också för att göra ett attraktivt rollspel.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Layoutförslag …

Hur får man de flashiga "krokarna" på T och ct i den kursiva texten?

/Dimfrost

Dante

Staff member
Re: Layoutförslag …

Man lär sig hur man utnyttjar dynamiken i ett OpenType-typsnitt.

Dante

Staff member
Så här …

Gör följande inställningar från Tecken-paletten i InDesign (funkar bara om du använder OpenType-typsnitt):

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Så här …

Coolt! Jag håller på att försöka lära mig InDesign, men än så länge är jag en totalt grön nybörjare, så alla trix mottages tacksamt. :gremlaugh:

/Dimfrost

Targon

Hero
Ledsen att jag svarar nu, men jag loggar sällan in på forumet numera.

Kul att du är intresserad av Daimonion, eller det rollspel som tidigare var känt som Daimonion men som nu, sedan i vintras, heter något helt annat. Vad? Ja, det kommer att avslöjas när den grundliga omarbetningen av materialet är färdigt, förhoppningsvis i mitten av sommaren. Håll utkik efter information på www.nightscapegames.com.

Dock är jag inte riktigt med på din fråga "Hur går man med?". Gå med i vad? Daimonion går man inte med i. Det är ett rollspel som man ska spela. Skriv en rad och förklara närmare vad du menar så ska jag försöka ge ett bra svar.

Targon

Hero
Du kan fortfarande ladda ner beta-reglerna från www.rollspel.nu:s avdelning för gratis rollspel. Jag har dock bett redaktionen att ta bort allt daimonion-material därifrån, men ännu har ingenting hänt.

Den totala revisionen av Daimonion närmar sig sitt slut. Daimonon heter inte Daimonion längre. Vad spelet heter i stället får du reda på tids nog, förhoppningsvis inom den närmaste månaden. Då kommer även en helt ny hemsida att öppnas där man kan ladda ner de nya reglerna och ta del av en i viss mån förändrad världsbeskrivning.

Meddela gärna i ett privat meddelande ifall du vill hålla dig uppdaterad om utvecklingen.