Nekromanti Daimotropi och teotropi

ikaros

Warrior
Vad innebär dessa två aspekter egentligen? Pyrotropi är ju koplat till eld, ataxatropi till kaos osv. men vad dessa två gudagrafter kan åstakomma et jag inte. Visst daimotropi kan man frammana demoner, men borde man inte kunna göra mer än det? andeplanet är ju faktiskt delvis uppbyggt av daimotropi (enligt vissa teorier) medan mundana är uppbyggt av teotropi.

Jag tänkte mig att teotropin var en form av skaparkraft som man kan (om man bemästrar den) skapa grejor medan daimotropi som en direkt motpol var magi som tar bord, raderar eller vad man nu vill kalla det. Men det finns ju oxå teorier som säger att gudar och demoner är samma saker fast det är inflytandet som ändrats. Och om daimotropi har en så negativ natur förstr jag inte varför andeplanet byggs upp av den, andeplanet är ju inte riktigt en motsats till mundana, eller är den det?

Gastono

Hero
Teotropi: Gudaaspekten skulle jag nästan säga...
Slå upp teologi för en bra beskrivning om vad teo kommer ifrån och dess innebörd..

Daimotropi: Demonernas egna lite speciella aspekt...
Med tanke på att människor inte kan alstra den så antar jag att den inte blivit lika presenterad som de andra aspekterna då det blir ovanligare att man använder den...
Men det är ju just det att det är demonernas aspekt och därför så är det inte så mycket man ,som människa iaf, kan göra med den...

Men jag vet inte så noga...

ikaros

Warrior
Vad kan man göra (förutom att framana demoner och kontrollera dom) med daimotropi respektive teotropi? Och varför är det just dessa två aspekter som ger de effektera?

ikaros

Warrior
Vad kan man göra (förutom att framana demoner och kontrollera dom) med daimotropi respektive teotropi? Och varför är det just dessa två aspekter som ger de effektera?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Teo, daimo och psykotropi.

Jag har personligen alltid sett dessa tre aspekter som kraftnivåer av varandra. Om man får tro L&H så har jag för mig att Gudarna skapade demoner och andar (psykotropiska varelser) från bitar av sig själva. Vilket skulle göra demoner och andar till ofullständiga gudar. Vilket skulle förklara varför människor kan genomgå apoteosis. Detta skulle även lämna luckan öppen för att demoner kan genomgå apoteosis samt att människor skulle kunna genomgå apodaimosis (ändra sin själsliga natur till demonisk).

Generellt sätt så har jag tänkt en krafthierarki där teotropi står överst. Daimotropi ligger under teotropi men står över psykotropi, och psykotropi ligger slutligen lägst ned.

Jag har alltid kört som så att man endast kan alstra den aspekten ur sig själv som ens själsiga natur ligger i, men att man kan transformera "nedåt" i hierarkin, så att säga. Det vill säga, gudar kan transformera teotropi till daimotropi eller psykotropi, och daimotropi till psykotropi. Demoner kan transformera daimotropi till psykotropi och andar kan endast transformera till andra aspekter.

Exakt vad aspekterna gör är dock oklart. Kolla på ceremonierna i Religionsboken. Alla dom är rent tekniskt teotropiska effekter. Annars får jag intrycket av att daimotropi rimligtvis mest borde handla om att manipulera andeplanet samt att manifestera sig själv i det materiella planet.

Äh... ämnet är rörigt och det finns ingen canon förrän demonboken kommer. Bara du gör det konsekvent och genomtänkt så kommer nog vilken idé som helst bli charmig ska du se :gremsmile:

/Naug

rax

Swordsman
"Man" kan inte göra någonting med daimotropi. Daimotropi kan bara alstras av demoner och demonerna själva nedkallar man med hjälp av ikontropiska ritualer och besvärjelser.

Det finns i skrivande stund inga effekter som är direkt knutna till daimotropi. Daimotropi kan däremot transformeras till vilken aspekt som helst och en demon kan bindas i en artefakt för att alstra filament på kommando.

På samma sätt kan teotropi bara alstras av gudar, som sedan överför filamenten till sina tillbedjare för att fixa ceremonier (ofta med hjälp av lite transformeringar).

Allt detta står att finna i Eon 2-regelboken.

/Rax

Jaggernaut

Hero
Re: Daimotropi och teotropi [ANT]

Det finns i skrivande stund inga effekter som är direkt knutna till daimotropi.

Spana in 'Befalla demon' och 'Demonisk kallelse' i M&M. Aspekten är daimotropi.

Gastono

Hero
Jaa, som är nämnt är det ju lite oklart vad man kan göra för besvärjelser...

Kolla religon och mystik och magi (M&M) för effekter + besverjelser...

Annars kan du kolla lite sidor som EON SE och Drunoks Drängar för mera besverjeöser och liknande..

rax

Swordsman

Vilket dock inte ändrar på det faktum att endast en demon kan alstra daimotropi (om inte detta också motsägs av M&M). För att använda dessa effekter måste man alltså redan ha bundit en demon på ett eller annat sätt. Intressant paradox, inte sant?

/Rax, misstänker inkonsekvenser i Eons magiteori! :gremshocked:

Caesar

Veteran

Det finns ingen paradox i det hela, det finns helt enkelt (minst) två daimotropiska effekter. Dessa är förmodlingen inte så vanliga utan används förmodligen mest av alkemister i artefakter med demoniska aggregat.
Vilket i princip är enda man kan göra med demoner (enligt de regler neogames gett ut) tills dess att demonboken kommer ut.

/Caesar - Vill ha Demoner & Demonologi så han kan skriva lite säkrare på sin kampanj.

Lontryuin

Veteran

Genom att binda en demon med semotropi (effekten Binda demon) så kan man få honom/henne/den/det att bli övertalad (genom slag mot ens egen färdighet Övertala med lämplig svårighet och motståndsslag) att exempelvis alstra ett antal daimotropiska filament åt en... Det gäller bara att man har lite koll på vad man gör...

En sak man skulle kunna göra är att frammana en demon. Binda den. Frammana en till. Övertala den första att tvinga den andra att binda sig till en artefakt. Övertala den första att lägga effekten Befalla Demon på rätt ställe i en process med syfte att framställa ett Demoniskt Aggregat. Släppa den första demonen. Komma på ett fiffigt aktiveringsvilkor, och voilá: Ett magisk föremål som kontrollerar alla demoner under en viss rang...

rax

Swordsman

Ledsen, men jag förstår inte din poäng. :gremconfused:

Min var (i klartext) att det finns två daimotropiska effekter. Dessa kan endast användas genom att man alstrar daimotropiska filament. Daimotropiska filament kan bara alstras av demoner och det går inte att transformera någon annan aspekt till daimotropi. Därför måste man först nedkalla och binda/befalla en demon med icke-daimotropiska effekter, för att kunna använda daimotropiska effekter vars syfte är att nedkalla och befalla demoner.

/Rax, rundgång i sikte

Jaggernaut

Hero
Re: Daimotropi och teotropi [Mot OT-hållet]

Min var (i klartext) att det finns två daimotropiska effekter. Dessa kan endast användas genom att man alstrar daimotropiska filament. Daimotropiska filament kan bara alstras av demoner och det går inte att transformera någon annan aspekt till daimotropi. Därför måste man först nedkalla och binda/befalla en demon med icke-daimotropiska effekter, för att kunna använda daimotropiska effekter vars syfte är att nedkalla och befalla demoner.

Använda effekten är till och med använd till en ritual - Fjärde rangens nedkallning. Varför man bara inte använt den ikonotropiska effekten 'Nedkallning' istället förstår jag inte, då skulle man slippa få tag på fyra daimotropiska filament.

Fast det är klart man kan ju alltid använda sig av ritualen Andra rangens nedkallning för att nedkalla en andra rangens demon som man släpper ifall den alstrar fyra daimotropiska filament åt en (gärna före man släptt den fri för att säkert få dem) så man kan kalla ned en fjärde rangens demon :gremwink:

Praetori

Warrior
Re: Daimotropi [Ännu mer Mot OT-hållet]

Varför ens bry sig om att nedkalla kraftigare demoner. Man kan jhu istället använda sig av en kristall med flera accumulatorer (helt enl regelboken, och man slipper slå hutlöst höga alstraslag när man skall ladda den, det blir flera enkla istället). Och sedan bygga upp en moduluppbyggd artefakt. Eller helt enkelt använda sig av flera lägre demoniska aggregat med ett och samma aktiveringsvilkor.

Powerplaying, ja visst, men någon klyftig magiker kommer väl på det förr eller senare.
Eftersom det inte finns någon övre gräns för hur många accumulatorer som en kristall kan innehålla är det bara en fråga om ett bra labb och tålamod. Sedan kan man göra en artefakt som kan riva städer.
Att väva själva processen mot fokuset löses bäst genom att ha tillgång till stora mängder med kongelat (för att minska svårigheten).

Jaggernaut

Hero
Re: Daimotropi [Ännu mer Mot OT-hållet] [ANT]

Varför ens bry sig om att nedkalla kraftigare demoner. Man kan jhu istället använda sig av en kristall med flera accumulatorer (helt enl regelboken, och man slipper slå hutlöst höga alstraslag när man skall ladda den, det blir flera enkla istället). Och sedan bygga upp en moduluppbyggd artefakt. Eller helt enkelt använda sig av flera lägre demoniska aggregat med ett och samma aktiveringsvilkor.

Om nu demon ska användas till en artefakt så kan man göra så men det finns mer saker än artefakter demoner är bra till (t.ex. vandöda eller bara ha dem som vakter i pentagram eller något).