Nekromanti Daimotropi och Teotropi

Luhood

Veteran
Enligt vad jag uppfattat kan en karaktär i EON få förmågan att alstra Daimotropi genom den Övernaturliga Egenskapen "Demonhybrid". Finns det en motsats till den som möjliggör alstrandet av Teotropi?

Regmolar

Swashbuckler
Ett enkelt svar

Nej; ska du ha tag i teotropi får du bli präst och/eller förrätta offer och sedan hoppas på det bästa. Såvida du inte uppfinner förmågan, vill säga :gremwink:

Problemet är att det finns typ fyra teotropiska effekter, som alla måste utläsas ur sina ceremonier eftersom de inte finns officiellt beskrivna, och ingen av dem är särskilt mycket av "äventyrareffekter" (även om daimotropieffekterna och är ganska nischade), men det kan du nog lösa; gudarna kan nog använda sina krafter på intressanta sätt.

Däremot skulle det nog vara coolt med en karaktär som har den förmåga... enligt mig handlar alla effekterna om att få guden att bruka sin kraft i världen, så karaktären kan nog göra riktigt coola saker då. Typ mirakel. Vad sägs om att spela en guds inkarnation utan att veta det, eller något? :gremwink:

Luhood

Veteran
Re: Ett enkelt svar

Då uppfinner jag förmågan! :gremlaugh:

Min nya karaktär ska bli Halv-alv/Demonhybrid/Guda Inkarnation! :gremgrin: Eller nått i den stilen i alla fall! :gremtongue:

Vad tycks om idén? :gremlaugh:

Regmolar

Swashbuckler

1: Eon har inga halvalver (åtminstone inte i ordets vanliga bemärkelse), 2: Inte fler demonhybrider..., 3: Gudainkarnation ska man vara försiktig med, och de passar vare sig för halvalver (alver är ateister...) eller demonhybrider. Annars gillar jag idén :gremlaugh:

Men, ska vi bli allvarliga, kolla ceremonierna Välsigna, Förbannelse, Exkommunicera, Helga, Vanhelga, Skapa heligt föremål och Förstöra heligt föremål så tror jag att vi har täckt in de regelmässigt kända teotropiska effekterna (äktenskapsgrejset räknas av mig ut redan nu). I övrigt kan du ju låta honom ta emot teotropi extra enkelt, eller kunna låta honom använda ceremonier som besvärjelser (en halvtimme blir en runda), så har du en minst sagt exceptionell karaktär... kombinera det med hög qadosh och/eller en förmåga att alstra kraft genom trosfränder i närheten utan att de är medvetna om det så har du ett energimonster som passar lagom i din episka kampanj om du inte har en massa folk som inte tycker om sådana originaliteter.

I annat fall räcker ju annars ett eller två av de förslagen för att fixa någonting ganska unikt...

Och var kom förresten halvalven ifrån? :gremtongue:

Luhood

Veteran

1. Blev nyss tillrättavisad :gremtongue: Men jag fick halv-alven genom Familje Tabell slaget Halv-blod, nr. 46 :gremlaugh:

2. Varför inte fler Demonhybrider? :p

3. Klart det kan funka med halv-alver och demon hybrider! :gremlaugh: Guden kan ju själv vara halv-demon eller liknande, eller en "fallen demon" eller vad man ska kalla det... eller helt enkelt ha överseende med halv demoner, då de inte är uppväxta bland demoner och därför inte har deras hat mot gudarna... och gällande alverna, så är de ateister eftersom att de är upplärda till sådana :gremtongue: Min karaktär ska vara människo uppvuxen! :gremsmile:

Det jag tänkte på var en långt levande karaktär med förmågan att alstra både Daimotropi och Teotropi, vilket i teorin är möjligt om ens karaktär är halv-demon och halv-gud, visst? :gremlaugh: Låter det som ett bra karaktärs-uppslag? :gremsmile:

Regmolar

Swashbuckler

1. Jo, men en halvalv i Eon är ju inte vad man skulle kalla en halvalv i andra spel; det är ju en människa med en alvisk förälder och typ 2-5 % alviska drag (ie. inget regeltekniskt), eller en alv med en mänsklig förälder och 2-5 % människodrag (fortfarande inget regeltekniskt :gremwink:). Därför lät det lite som att du lade till den bara för att låta lite extra värst :gremtongue:

2. Jag var ju tvungen att säga någonting, eller hur? ^^

Sedan var det också delvis en referens till den tid då folk inom loppen av 1-2 månader lade upp en tre stycken trådar som alla hade ämnet "vad kan jag ge för förmågor till min demonhybrid?", och därmed gav intrycket att alla har minst en demonhybrid (själv har jag en sådan SLP i nuvarande kampanj, och en som nog skulle räknas som det i kanonmaterialet, även om min kampanj delvis bygger på att visa upp så många coola övernaturliga saker som jag kan få fram i Eon ^^) fast det är nog bara jag själv som skulle kunna ana den ytterst vaga referensen.

3: En halvalv kan såklart vara demonhybrid så länge inte SL tycker att hybridiserandet går lite väl långt. Vad gäller gudapåståendena får du stå för dem själv; det finns i bästa fall vaga antydanden om att den typen av "gudademoner" skulle existera (de kan ofta lika gärna vara "onda" gudar som mäktiga demoner som hybrider eller fd. någondera som blivit det andra), och det säger fortfarande inte att gudens inkarnation skulle vara det. Dessutom är jag högst tveksam på om demoner kan sägas "växa upp" och i vilken grad deras åsikter påverkas av någon gemensam "kultur" eller dylikt, så det får stå för dig det med (jag har gärna ganska diffus och framför allt mycket nyanserad bild på demonerna, åtminstone tills modulen kommer ut).

Vad gäller ateismen har jag ju fortfarande inte fått veta om din karaktär ska vara människohalvalv eller alvhalvalv, eller något annat för den delen, så du kan ju knappast klandra mig... snarare hintade jag på att guden nog ska ha en bra anledning för att inkarnera sig som halvalv, eftersom de knappast utgör en egen grupp i samhället.

Vad "långt levande" inbegriper får du gärna förklara för mig, i övrigt tycker jag att både demon- och gudakraft låter som ett D&D-påfund och ställer mig mycket skeptisk till det om du inte har någon djupare anledning än att det låter häftigt (tips: skapa en annars :gremwink:). "Halvgudar" finns förresten inte i kanonmundana (eller mitt Mundana, för den delen; behövs det kan de ju lika gärna ge gudakraft till vanliga troende), så över huvud taget tycker jag att kombinationen hälften gud hälften demon i Eon låter både magiteoretiskt, existensmässigt, logiskt, spelmässigt och rent allmänt överextremt. Håll det till det ena eller andra, eller hitta någon mildare kombinationsvarian, är min åsikt. Teoretisk existensvarelse; kanske, verkligt existerande; nja, med en bra förklaring som fixar punkterna 1, 2 och 4 precis härovan, möjligen... visa mig vad du har :gremwink:

Typ daimomantiker med gudakrafter (vilken jäkla gud var det?), inkarnation av en gud som kontrollerar demoner, eh, människa/hybrid med jäkligt mäktiga demonkrafter som kontrollerar gudar, typ, kanske... inte... har suttit med för mycket D&D nyligen... låt fantasin sprudla eller ta det lite lugnare och håll dig till det ena... vill du springa runt och frammana och kontrollera demoner (enda kanonanvändningen för daimotropi) eller, typ, höja folks qadosh/kasta ceremonier eller så? Jag är egentligen lite för trött på det här, återkommer senare (typ imorgon).

Och vem är din stackars SL? :gremtongue:

Luhood

Veteran

1. Nja, fick den genom att komma ihåg fel helt enkelt. :gremtongue: Jag hade för mig att det stod i Alver: Förbannelsens Folk att halv-alver var sällsynta i Munadana, men att de fanns. Hade väll fel då! xD Men anledningen till att jag ville vara en halv alv är för att jag är säker på att det inte finns några halv dvärgar eller halv tiraker, men var rätt så säker på att det åtminstonde finns några halv alver. :p

2. Ja, någonting var du ju tvungen att säga. ^^

Det finns fyra Demonhybrid spelare. a) De som väljer att spela det för att de tycker att det är "så jävla coolt". b) De som väljer att spela det för att spela en utstött och/eller ond karaktär, och tror att det skulle göra det bättre. c) De som väljer att spela det för att de tror att det skulle göra dem övermänskliga och oövervinnerliga. Och sedan d) De som fick det när de slog med tärningen. Och jag kommer i grupp d. :gremsmile:

3. Och vad gällande allt hybridande, som om det vore en genetisk mutant eller något, så har det en enklare förklaring än allt det.

Det är en människa med en pyar-alvisk moder och en fader med okänt demonblod. De demoniska krafterna manifesterar sig i den unge, ungefär på samma sätt som en sjukdom som finns hos ett barn varken finns hos föräldrar eller syskon flera generationer bakåt, och hans själ blir också influerad av gudakrafter eftersom att antingen a) hans föräldrar var så starkt troende att gudarna sjänkte deras son en gåva. Eller b) att det någonstans i trakten var några galningar som försökte frammana en gud till det fysiska existens planet, vilket tillfälligt fyllde området med en gudomlig aura som även tog fasta i karaktärens själv. Själv lutar jag mer mot b, om det nu är möjligt egentligen. Så kort sagt var det mest slumpen som gav honom de gudomliga krafterna, och demoniskt blod sedan länge tillbaka de demoniska krafterna.

Det jag egentligen mest tänkte skapa för en karaktär var en person som hade förmågan att alstra både Daimotropi och Teotropi, vilket rent teoretiskt är möjligt om man har både Demonblod och Gudablod i ådrorna. Utseendemässigt går det väll att fixa också, och även mycket annat som borde komma genom det.

Och en av anledningarna till varför jag skapade karaktären ser du ovan. Den andra är den att en människa/alv/halv-demon/halv-gud karaktär skulle vara väldigt spännande att spela, om än väldigt svår. Det torde ge en god spelerfarenhet. :gremsmile:

Och angående vem som är min "stackars" SL så är det Martin "Joker" Emson, och hurvida han ser på min "skapelse" vet jag inte, då han inte var vaken när jag kom på idén. :gremtongue:

Regmolar

Swashbuckler

1. Återigen: halvalver finns i Mundana, men är helt enkelt människor/alver med en förälder från det andra släktet. Får en människor och en alv ett barn är det 50 % chans att det ärver Förbannelsen och blir en alv, annars blir det en människa. Barnet kommer dock fortfarande ha drag från den andra föräldern, och blir alltså en lite kraftigare alv eller en lite alvaktigare människa, men dock inte i sådan grad att det har en regelteknisk effekt (händer det ofta under flera generationer kan det dock ha viss effekt; detta är bland annat troligen anledningen till att Léaram får skägg).

By the way så är det faktiskt möjligt för en människa och en tirak att få barn, även om det är mycket sällsynt och normalt slutar i missfall. Minns dock inte hur det eventuellt överlevande barnet ser ut. Tiraker tror jag dock inte kan bli demonhybrider i ordets normala bemärkelse (de har ju fortfarande sina dwarkkas).

2. Ja, det är ju ganska intressant när man lyckas slå fram sådant... det är även en av anledningarna till att jag föredrar konceptskapade karaktärer och modifiering av bakgrundsslag som inte kan fås att gå ihop med konceptet.

3. Tja, vi vet ju faktiskt inte om det finns gener i Eon... de har ju psykobiotropiska fält för att förklara biologiska konstigheter istället (såsom Förbannelsen och cirefaliernas inavelsproblem).

Vad gäller bakgrunden ger det min fortfarande starka D&D-vibbar (om det inte säger dig något så beror det på att de gillar att suga upp vartenda coolt/udda/rent ut sagt bisarrt koncept (en vandrande monsterkyrkogård som äter lik? Coooolt....) de kan och göra en klass eller ett monster av det) att kombinera både guda- och demonkrafter, speciellt som det kräver väldigt speciella och kanonmässigt svårförklarade antaganden. Jag skulle säga att du borde tala med din SL innan du drar saken vidare: det du talar om placerar nämligen kampanjen på en mycket high och troligen episk nivå av fantasy, vilket kan vara svårt att få in i en kampanj som inte är baseras på episkt high fantasy.

Att göra en karaktär som kan alstra båda bara som en cool grej kan är i min mening alltså något som förutsätter att det är en viss typ av kampanj. Eftersom jag inte har information och varken kan eller borde lägga mig i där får du ta det med din SL. Jag vill dock påpeka att teotropi vad man vet inte har några utseendemässiga effekter (du åldras ju i praktiken ändå inte efter 20 som alv), och att demonblod (eller snarare "förekomst av daimotropi i det psykobiotropiska fältet" :gremwink:) kan visa sig hur som helst eller inte alls.

Ser inte vad som är det svåra i att spela en karaktär som bara har massa odefinierade konstiga erfarenheter; det svåra är att spela en person med den personlighet som eventuellt kan komma sig därav, och det kan jag ju inte bedöma förrän jag har sett den personligheten :gremtongue:

Jag skulle tala med din SL innan han får en hjärtattack av den i min mening väldigt unika skapelse du tycks ha fått fram :gremwink:

Luhood

Veteran

1. Ok, så de är inte halv-alver i dess "rätta" betydelse, utan snarare alvblodiga. Låter fortfarande bra! ^_^

Som du sa så finns det tirakblodiga människor, även om de är väldigt sällsynta. Inte för att jag påstod att det inte fanns, men ändå. :gremsmile:

2. Det är så jag skapar mina karaktärer! Slår en till tre slag på bakgrundstabellen, och skapar sedan ett koncept genom de slagen, familjetabells slaget, och attributen. Det går som en dans efter det! :gremsmile:

3. Jaja, men du förstod vad jag menade! ^_^

Och dessutom är det ju det som är det bra med det, att en SL inte alltid behöver gå efter Canon, utan själva kan skapa sin historia.

Men jo, ska tala med honom om det... förhoppningsvis godkänner han det :gremsmile:

Joker

Veteran

Nja, för att spinna vidare i en annan riktning, så tycker jag mig faktiskt minnas att det fanns någon bakgrund att man var utvald av högre makter. Okay, att detta inte medför en hybrid, men det gör att man höjer sin Qadosh, vilket på ett lite avlägset sätt medför alstringen av teotropi.

Min direkt lätta regellösning hade nog varit att höja Qadoshen. Man blir mäktig genom att man får förmågan till mirakel, men man står då också direkt till svars för den kraften, samt att man har förpliktelser. Man kan inte alstra teotropi, utan man får det av en Gud! En hybrid hade således behövt böna och be för att få det av en gud, precis som alla andra, men kanske med lite större chanser att lyckas bara!

Luhood

Veteran

Hmm... låter enklare... och som SL är det ju du som har rätt... så det får det bli! :gremlaugh: En Prelle med Demonblod, det var något nytt det! :gremlaugh:

Galdermester

Warrior

"Det jag tänkte på var en långt levande karaktär med förmågan att alstra både Daimotropi och Teotropi, vilket i teorin är möjligt om ens karaktär är halv-demon och halv-gud, visst? "

Tja.. Men får en gud "gaven" til å alstre teotropi uten videre?
Er det på samme måte som mennesket kan alstre psykotropi?

Jeg tenker meg at alle bønnene og dyrkelsen til guden blir transformert til teotropi, slik at de på den måten ikke har det samme "ubegrensede" tilgangen på "tropi" som feks magikere.
Slik at teotropi er gudenes "virkemiddel" eller "redskap" i Mundana, som de igjen må få av sine tilhengere. (det finnes sef unntak).

Dette er sef. bare mine tanker, men spørsmålet er jo intresangt, så er det noen som har tanker å dele? :gremconfused:

Dibuk

Veteran

Har for mig att jag läst någon stans att magiteoretiker i mundan också tror på det att gudar inte kan alstra teotropiska filament utan får dom av dom psykotropiska som kommer via böner och offer mm

men jag kan ju ha fel men det passar också in att gudens makt är beroende av hur många som dyrkaren det vill säga hur mycket teotropiska filament den kan fixa

Glork

Veteran

Om inte annat bäddar det ju för en karaktär fylld av självförakt och ett närmast omättligt behov av botgörelse och självförsakelse. (Om prästen skall tillhöra någon av de religioner i Mundana som tycker att demoner generellt sett är ganska elaka pojkar - vilket torde vara de allra flesta!) Han kanske har ett livslångt sökande efter ett sätt att fria sin kropp och själ från dessa orena element framför sig ... äventyrsuppslag så det förslår.

För att inte tala om de problem han skulle få om hans kyrka fick reda på att en av deras prästvigda var halvdemon! Ajajaj. Häxjakt någon?

Sen kan man ju också fråga sig hur en djupt troende ställer sig till att alstra daimiotropi - ren och skär demonessens. Om det nu inte är så att han har tappat tron och fallit av den smala vägen (i vilket fall han inte torde ha superduperhög Quadosh).

Hur som helst skulle jag som SL kräva en ganska välutvecklad bakgrund för karaktären: Historia, drivkrafter och lojaliteter, etc.

Lycka till!

Regmolar

Swashbuckler
Re: Ett enkelt svar (möjlig spoiler för mina)

Äh, jag har redan en light-version i min spelgrupp sedan ett ganska bra tag tillbaka :gremwink: (fast där är det snarare en slags demonisk "korruption" som förändrat hans magiska fält genom yttre påverkan än medfödd fältstörning som gäller).

Regmolar

Swashbuckler
Teotropi

Troligen är det så att gudarna alstrar teotropi som demoner alstrar daimotropi och ungefär som besjälade varelser alstrar psykotropi. Skillnaden är att gudarna inte kan omvandla biotropi till psykotropi (vilket människor troligen gör; alstring av bio- resp. psykotropi har samma fysiologiska effekter, som båda återhämtas genom vila och föda), utan istället omvandlar psykotropi till teotropi. En mycket grov omskrivning blir att kalla det deras huvudsakliga föda; "kraftresurs" känns kanske lite mer passande.

Detta förslag baseras helt på teorier och fakta ur böckerna, och jag tycker att det låter fruktansvärt passande och resonabelt :gremwink: