Nekromanti Damer i nöd.

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Intressant dissektion av fenomenet Damer i nöd och hur detta förekommer i spel:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/X6p5AZp7r_Q"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/X6p5AZp7r_Q" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Finns det nån forskning måntro varför Damsell in Disterss-grejen är så populär? Vad triggar den? Eller har det bara med tradition och kulturhistoria att göra?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Arfert said:
Finns det nån forskning måntro varför Damsell in Disterss-grejen är så populär? Vad triggar den? Eller har det bara med tradition och kulturhistoria att göra?
Lättja? Annars måste man bygga upp en massa bakgrundshistoria som motivation för att få ut hjälten på äventyr, och det är jobbigt och kräver att publiken är med på noterna. Men med damsel in distress har man instant äventyr.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Kanske går så långt tillbaka som gamla kulturers offergåvor till gudar och väsen och har under antiken förvandlats från praktik till nöje som så mycket annat.
'The orginal badass knight' var kanske en snubbe i mellanöstern som slog en klubba rakt igenom skallen på en kämpe som höll en kvinnlig offergåva bland getterna och förhindrade därmed hela det lilla offersamhället att blidka gudarna som kastade ner blixtar och poltergiests och....
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Krille said:
Arfert said:
Finns det nån forskning måntro varför Damsell in Disterss-grejen är så populär? Vad triggar den? Eller har det bara med tradition och kulturhistoria att göra?
Lättja? Annars måste man bygga upp en massa bakgrundshistoria som motivation för att få ut hjälten på äventyr, och det är jobbigt och kräver att publiken är med på noterna. Men med damsel in distress har man instant äventyr.
Jo, man slipper komma på en lång bakgrundshistoria med olika komplicerade motivationer varför protagonisten ska ut på äventyr.
Det är som hon säger i filmen. Om du bara behöver visa en 30 sekunders flimklipp i början på spelet där skurken kidnappar hjältens "egendom" så har du redan etablerat all motivation hjälten behöver för att ge sig ut på äventyr.
Plus tropen är attraktiv för för de unga killar som spelade spelen eftersom den förmedlar budskapet att så länge du uppför dig manligt så får du ligga.

Fast var det någon mer än jag som fick känslan av att poängen var att om Shigeru Miyamoto inte hade varit ett sexistiskt troll på 80-talet så skulle datorspelvärlden varit mer jämnlik. :gremlaugh:



(Finns det ingen part 2 på flimen? :gremfrown: )
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Dudehuge/CliffyB (aka skaparen av den näst mest dudebroiga spelserien på moderna platformar) kommenterar filmen och debaklet runt den:

http://dudehugespeaks.tumblr.com/post/45150472512/anonymous-internet-boy-taliban-tropes

Ful oformaterad variant för lata jävlar som inte orkar klicka på länken:
Anonymous Internet Boy Taliban Tropes
Disclaimer: I was a key creative in what is often considered one of the more “dudebro” franchises out there, Gears of War. I’d also like to remind everyone out there that I went out of my way in working with our team, the writers, and Epic’s artists to make sure that female characters are represented well in that franchise. By the time we got around to Gears 3 the female soldiers were kicking butt right alongside the men in outfits that weren’t drastically different than the men’s, and with a restrained depiction of hair and makeup. (I was just tired of seeing stripper looking female game characters after all of those years…ironic, considering how exaggerated the men were.)

(I’m also not the best person to post about misogyny on the internet as I’ll be the first one to post a sexy picture of my wife or give young boys tips on how to flirt with girls.)

However, I can’t let this one slip, because there’s a deeper cancer plaguing our business.

Let’s talk about Anita Sarkeesian.

The “Tropes Vs. Women” controversy caught my attention when I noticed, right on Anita’s main Kickstarter image for her campaign, that there was Anya, front and center. I was surprised and a bit confused by this. As I mentioned above, she wasn’t an object to “win” in the Gears franchise. She was far from helpless as the franchise matured. Even then the franchise was famous or characters such as fan favorite Bernie, who was an older woman who kicked plenty of enemy butt as well.

Once her first video launched, I found it to be smart, informative, and well put together. She clearly knows what she’s doing and, even if you knew a lot of the information she was sharing it’s worth watching for the nostalgia of how comedic the repetitive nature the business has been with the Damsel in Distress motif. After watching the video I went to my Twitter feed to see what the fuss was about … were there really people out there who were still so very angry at what this woman was doing?



As it turns out, yes, there were. I heard a variety of responses. Before we dive into some of the thinking behind them, let’s look at some of the Kickstarter numbers and break it down a bit.



Anita was asking for 6000$ for her campaign. News hit the internet of the campaign, and the Taliban of videogaming responded in droves. Who was this…this…woman who wanted to analyze women in video games? How dare she! An army of bold (and, naturally, largely anonymous) men…no, wait, boys, because even adult males that acted in this manner are boys – proceeded to give her a digital stoning. We saw a public display that mirrored the worst of what the anonymous internet male culture has to offer. That young guy who assumes that a girl playing an online game is fat, ugly or slutty now had a CAUSE to rally behind!



And then a funny thing happened. Anita shared some of the heinous virtual abuse – bullying, in fact – on her website and people rallied behind her to the tune of over 150K. Folks who responded to my Twitter query were enraged by this fact! How dare she ask for money and then get … well, a whole lot more money! One guy even made a flash game where you can beat her up. How much of a bored, hateful loser must you be to even consider doing something like that?!



I’d like to take this moment and remind everyone out there that my good friends at Doublefine, not so long ago, also killed it on Kickstarter. After asking for 400K on Kickstarter they wound up with a final tally of 3.3m. Now, I read the Kickstarter page about campaigns that succeed and I didn’t find a single line about doing too well at Kickstarter. As far as I can tell, if you put up a campaign where you ask for 500 bucks to artistically photograph your ham sandwich and it becomes a thing online you’re welcome to do whatever you need to with the difference as long as you fulfill your promises to each backer.



So let me get this straight. Doublefine can win Kickstarter but a woman who wants to analyze the treatment of her gender in our business is somehow…exempt from this?



What color is the sky in the world you trolls live in?



I’m assuming you can do a decent web series for a pretty low amount of money. $6,000 sounds like a healthy budget, even maybe a bit much for what the Anonymous Internet Boy Taliban thought was needed for the videos. Here’s the thing, though, boys. It’s not your call on how much the series should cost, or how much she should be allowed to make on Kickstarter. (The Boys were so enraged by this as they believed she “scammed” money out of people. One man’s “scammed” is another’s “shut up and take my money.”)



You know, maybe people were just happy to donate money to a project that should see the light of day because of irrational immature male fear on the internet. It’s called voting with your dollars.




So let’s assume that Anita fulfills the promises to all of her backers and is then left with $144,000.00. I’m gathering this project is a self employed gig, so she most likely has to pay self employment tax. Fulfilling everything to the donors also costs money. When you earn that amount of money you are also in a higher tax bracket and you make more, you pay more. I’m not an accountant, but I’d estimate that when all is said and done and this project takes her a year then she might actually be able to pay herself a (gasp) good salary for her year’s work.



How dare she!



Heaven forbid a woman actually take a magnifying glass to our beloved hobby and actually try to unravel and figure out why things are the way they are in the effort that somehow she might change things? Why aren’t there more female protagonists? Are you protecting Lara Croft in the new Tomb Raider or are you empowering her? And god dammit, where’s my Buffy game?



Shame on all of you.



My wife and I had dinner with the always amazing Warren Spector and his brilliant (and sharp tongued) wife Caroline last night and this very subject came up. Caroline was rather eager to speak up about it. We went back and forth on the subject and, I’m paraphrasing, but the takeaway that she said to me (and I’m sure she’ll do a great talk or article about it) is that we’re not supposed to be this crowd.



We’re the gamers, the dorks. We’re the ones who were on our computers during prom. We’re the ones that were in the back of the lunch room who were playing D&D instead of tossing a football around on the quad. We were supposed to be the open, friendly ones, the ones who welcomed all into our wonderful geeky circle.



We’re not supposed to be a mob that’s storming the gates with our pitchforks and torches.



We’re not the bullies. And that’s what happened to Anita.



Recently at the DICE summit in Las Vegas David Cage called on the industry to “grow up.” In some ways, David, I agree… we can do better in many, many areas. We can make more mature and engaging plot lines and explore unique game mechanics beyond sawing someone in half. The reason we haven’t? It’s because it’s fucking hard and we’re looking at an industry that is ever more risk averse as more and more money is needed to craft product.



However if we’re going to grow up as an industry we’re going to need the consumer to grow up a bit as well. The latent racism, homophobia, and misogyny online are black marks on an otherwise great hobby. Anonymity is the gasoline on the fire of hate that flares up on forums, chat rooms, and Xbox Live on daily basis.



Why are there so many shooters? Because it’s easy to make a trace in code to see if you virtually “tagged” someone. Why were there so many princesses in need of rescue? Because it was easy, and for many years we didn’t have the tools or desire to try something else. Why did Mario have a moustache originally? Because they didn’t have the graphical fidelity to depict much more. The purpose of research is to encourage rational thought in areas where there may have not been much before. If, by watching Anita’s videos I, as a developer, can reconsider how I depict women in any future product of mine then her work may very well be worth it.



And maybe, as a result of this, years later we may see more and more girls who are comfortable playing games, online or off, or going to a conference …or joining the industry in a professional manner.



This is where change sometimes starts, merely by asking “Why?”
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Del 2 är ute. Den här handlar mest om sluten på spel och innehåller därför fler spoilers än någonting annat jag sett. Så bryr du dig om sådant är du varnad.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/toa_vH6xGqs&feature=player_embedded"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/toa_vH6xGqs&feature=player_embedded" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Det här var faktiskt rätt deprimerande att se. Då finns det ändå någon del av mig som älskar gamla sagor om att rädda prinsessan. Men fy fan.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det är lite mystiskt att spelutvecklare är så slöa när det kommer till själva berättelsen i spelet. Allt annat kan de slösa miljoner på, men inte att göra en intressant originell story .

Har det att göra med spel som format? Att man måste hålla sig till snabba och enkla knep när man inte kan utveckla karaktärer på samma sätt som i en bok t ex. Eller är andra medium lika illa, men att det blir mer uppenbart i spel på grund av inbyggda begränsningar? Kanske handlar det bara om att storyn ses som ointressant på samma sätt som i en porrfilm och att man därför med gott samvete kan använda klichéer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Jag spelar inte alls lika mycket spel som jag brukade men handlingen i både The Darkness spelen och i Prey var grymt bra. Att de använde tropes som möjligtvis är sexistiska gör inte narrativet i sig svagare.

The darkness har dessutom en huvudperson som är osäker, arg och som ser det som att de har tagit hans flickvän ifrån honom. Det är hur karaktären beter sig.

Så jag vet inte om det är slött att använda en teknik som faktiskt ger en känslomässig reaktion. Det kanske är negativt som en trend men i alla fall de två spelen fungerar det handlingsmässigt.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Ond bråd död said:
Det är lite mystiskt att spelutvecklare är så slöa när det kommer till själva berättelsen i spelet. Allt annat kan de slösa miljoner på, men inte att göra en intressant originell story .

Har det att göra med spel som format? Att man måste hålla sig till snabba och enkla knep när man inte kan utveckla karaktärer på samma sätt som i en bok t ex. Eller är andra medium lika illa, men att det blir mer uppenbart i spel på grund av inbyggda begränsningar? Kanske handlar det bara om att storyn ses som ointressant på samma sätt som i en porrfilm och att man därför med gott samvete kan använda klichéer.
Detta var precis vad jag tänkte. Det är precis lika uppenbart när de försöker bryta mot klichéer och det bara är en tvärtom karaktär. Fattar inte hur dåliga spelmanus kan vara. Jag menar ärligt talat, många av de spelen som anses ha bra dialog och manus håller fan sjukt låg nivå jämfört med många andra medium.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
God45 said:
Del 2 är ute. Den här handlar mest om sluten på spel och innehåller därför fler spoilers än någonting annat jag sett. Så bryr du dig om sådant är du varnad.
"va? Blev flickvännen ett monster i det spelet också??! Fan att det blev spoilat, annars hade det varit värsta twisten IGEN!"

Lol
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Bra filmer btw, även om jag känner mig skeptisk till att pinna det här med att damsels in distress är så populärt i spel till Nintendos ikoniska titlar på 80-talet.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Fast ger det verkligen en känslomässig reaktion? Jag tycker inte det. Det ger väl mest en ursäkt för att hjälten ska komma iväg på äventyr.

För att man ska få någon känslomässig reaktion så måste man ju som spelare bry sig om karaktären som blir kidnappad. Jag tror kidnappningarna oftast sker rätt tidigt i spelen. Så var det iaf i double dragon som nog är det senaste spel jag spelat med den tropen. Vilket får mig att fundera på om fenomenet hör till en specifik genre som jag sällan spelar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Ja, kidnappad prinsessa händer väl ganska tidigt i spel överlag - som du sa, ODB, Double Dragon, sedan finns det Super Mario Bros, Zelda, Shadow of the Colossus.

Tycker det är lite fascinerande att "prinsessorna" blir något slags ursäkt att ge sig i väg på äventyr. Ondskefullt monster anfaller räcker inte som anledning alltså?

Minns också vissa spel som bättre storymässigt bara för att de skiljer sig lite mot de här lama klyschorna - Beyond Good and Evil (fast där blir ju grisen kidnappad), Ico(fast där eskorterar man "prinsessan"), Secret of Evermore, Valkyria Chronicles (berör ändå klyschan, och är en krigsstory vilket har sina klyschor och premisser), Demon's/Dark Souls.

Spel har, överlag, kassa manusförfattare. Det har iofs rätt många högbudgetfilmer också nuförtiden, så det kanske är en trend. Som kommer från spelen? :gremsmile:
 

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
Det känns som att detta är poängen med sexism, alla far lika illa av det.

Jag vill ochså minnas Prey som ett riktigt bra spel som lyckades fantastiskt med resan in i galenskapen.
(Och jag skulle nog vilja peka ut deras behandling av Amerikanska urinvånare som ett större problem)

Men när en handling som är bra skriven och bra hanterad blir en del av en större systematisk sexism så förlorar inte bara vi på det utan även de spelen och berättelserna som gör det bra.

Typ, Mina Harker i Dracula är ett skitbra exempel på hur bra Damsel in distress kan vara, men när vi sen ställer det mot femhundratusen trötta, slentrianmässiga användningar av tropen så känns det ju inte längre värt det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
God45 said:
Del 2 är ute. Den här handlar mest om sluten på spel och innehåller därför fler spoilers än någonting annat jag sett. Så bryr du dig om sådant är du varnad.
"va? Blev flickvännen ett monster i det spelet också??! Fan att det blev spoilat, annars hade det varit värsta twisten IGEN!"

Lol
Det där är ju någon form av mercykilling spoilers som hjälper mig att välja bort ett spel med ett slut eller en sekvens som kommer få mig på sjukt dåligt humör.

Det är lite som att säga "Nämen hörni, spoila inte det här riktigt dåliga spelet så jag slipper lira det och bli sjukt besviken på att det suger jättemycket". Plus att; kan man inte spela spelet för gameplay utan behöver en story så är spelet dåligt iaf.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ond bråd död said:
Fast ger det verkligen en känslomässig reaktion? Jag tycker inte det. Det ger väl mest en ursäkt för att hjälten ska komma iväg på äventyr.

För att man ska få någon känslomässig reaktion så måste man ju som spelare bry sig om karaktären som blir kidnappad. Jag tror kidnappningarna oftast sker rätt tidigt i spelen. Så var det iaf i double dragon som nog är det senaste spel jag spelat med den tropen. Vilket får mig att fundera på om fenomenet hör till en specifik genre som jag sällan spelar.
Jag spelade nya Tomb Raider. Den har också en damsel i Destress som är en kvinna och bästa kompis med Lara Croft.

Själva spelet är fantastiskt bra men jag blir fan sur på just den biten som handlar om att damseln blir kidnappad. På slutet i spelet så skrattade jag på riktigt när Lara kommer bärandes på henne, räddad i Laras armar. Som vilken damsel in distress trope som helst fast Lara är tjej då.

Hur kan spelet vara så "Empowered" när det kommer till kvinnor och samtidigt köra med en sådan skittrope? Det där fattar jag inte.
 
Top