Nekromanti Damer i nöd.

Recca

Femme Fatale
Alkemist said:
Typ, Mina Harker i Dracula är ett skitbra exempel på hur bra Damsel in distress kan vara, men när vi sen ställer det mot femhundratusen trötta, slentrianmässiga användningar av tropen så känns det ju inte längre värt det.
Bra myntat. ^^

Max Raven

T12-kultist
Recca said:
Plus att; kan man inte spela spelet för gameplay utan behöver en story så är spelet dåligt iaf.
Sidospår, jag vet, men folk njuter av olika grejer i spel - en del vill veta storyn och spelar för att få reda på den. :gremsmile: Är storyn dålig så hjälper det inte direkt till, men ett spel kan vara halvdant att spela och ha en story man gillar - då sväljer man ändå att spelet har sina brister (när jag var yngre köpte jag att FFVI (III här) hade lite grindiga bitar eftersom jag verkligen gillade storyn. (Ger mig inte in på FF7, som jag tyckte var okej vid tillfället, eller FF8, som jag gillade aningen mer än FF7 back in the days, eftersom båda deras storys inte var känns lika bra, imho, och båda hade en del grind grind grind-problem).

... RPGn är iofs klassiska "genomtvinga dig ett halvdant spel för en bättre story än de flesta andra spel"-genren för datorspel.

God45

#PrayersForBahakan
mercykilling spoilers är ett grymt nytt uttryck som jag tänker börja använda :gremlaugh:

Recca

Femme Fatale
Max Raven said:
Recca said:
Plus att; kan man inte spela spelet för gameplay utan behöver en story så är spelet dåligt iaf.
Sidospår, jag vet, men folk njuter av olika grejer i spel - en del vill veta storyn och spelar för att få reda på den. :gremsmile: Är storyn dålig så hjälper det inte direkt till, men ett spel kan vara halvdant att spela och ha en story man gillar - då sväljer man ändå att spelet har sina brister (när jag var yngre köpte jag att FFVI (III här) hade lite grindiga bitar eftersom jag verkligen gillade storyn. (Ger mig inte in på FF7, som jag tyckte var okej vid tillfället, eller FF8, som jag gillade aningen mer än FF7 back in the days, eftersom båda deras storys inte var känns lika bra, imho, och båda hade en del grind grind grind-problem).

... RPGn är iofs klassiska "genomtvinga dig ett halvdant spel för en bättre story än de flesta andra spel"-genren för datorspel.
Jag klickar bort storyn om den inte är typ 9/10 på skalan. Om den är 7/10 så vill jag fokusera på ett grymt gameplay. Spelet är antagligen inte värd min tid om det inte är ett spel som toppar story/gameplay på nåt vis. Jag kan ta mig igenom ett misogynt spel också om gameplay är vettigt och jag har möjlighet att klicka mig förbi alla klychor.

Bioshock Infinite är kanske det sämsta spelet jag kört i år t.ex. Varför? Gameplay suger. Det är jättedåligt på riktigt. Man går in i ett rum och det kommer massa fiender. Man dödar fienderna och så går man in i nästa rum som antingen innehåller fler fiender eller en liten story-grej. Sen hämtar man skiten man kom för att hämta och gissa vad som händer då? Man besöker i tur och ordning alla tidigare rum man gick igenom och slåss nu mot fler fiender. Det är så bisarrt genomskinligt, jag förstår inte hur spelet kan ha fått så höga betyg. Det är typ nästan ospelbart dåligt. Jag spelar såna spel för att jag vill ha cool action, inte repetition av samma sak om och om igen. Sen den där satans linbanan man åker på är jätteB. Det hade varit tufft om det funnits en valfri mekanik! Som förmågan att hooka tag i väggar på nåt vis och styra sin ascension/descension valfritt, men nu måste man åka i en av två riktningar på linbanan som går en specifikt utvald rutt. Och det är så genomgående i spelet. Spelaren hålls i handen rakt genom varje situation; "oj nu händer det nåt tryck på hopp knappen!" "åh nej nu anfaller en hund tryck på melee knappen!"

Vilket leder mig till att klaga på alla spel med sån mekanik som sedan plötsligt byter vilken knapp man ska använda! Du slåss mot en snubbe och så står det "tryck E för att slå honom på käften", "Tryck melee-knappen den här gången", "tryck hopp knappen!" It makes no sense.

En bra story kan vara mysig men utan vettigt gameplay är storyn helt enkelt onödig. Se på Counter-strike t.ex. det kanske största spelet genom tiderna. Story? Nej.

Starcraft. Story? Nej.

Behövs story? Nej.

Recca

Femme Fatale
Ja och sen när man anfaller från linbanan så kommer det upp en target på fienden så att man verkligen inte kan missa när man anfaller. Sluta håll mig i handen! Jag kommer va tvungen att börja spela pusselspel snart för där fattar de att de inte kan förklara lösningen för mig utan att sabotera spelet.

chrull

Stockholm Kartell
Ond bråd död said:
Fast ger det verkligen en känslomässig reaktion? Jag tycker inte det. Det ger väl mest en ursäkt för att hjälten ska komma iväg på äventyr.

För att man ska få någon känslomässig reaktion så måste man ju som spelare bry sig om karaktären som blir kidnappad. Jag tror kidnappningarna oftast sker rätt tidigt i spelen. Så var det iaf i double dragon som nog är det senaste spel jag spelat med den tropen. Vilket får mig att fundera på om fenomenet hör till en specifik genre som jag sällan spelar.
I The Darkness (första spelet) så reagerar man(både jag och huvudpersonen) ju starkt på mordet på flickvännen. Huvudpersonen tar ju till och med livet av sig (i första person!) kort efteråt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Recca said:
Behövs story? Nej.
För mig är det tvärtom. Gameplay kan vara hur awesome som helst, men finns det inte en intressant story lägger jag ner. Jag spelar å andra sidan definitivt inte Coounterstrike eller liknande heller.

Jag menar, Mass Effect 2 och 3 är verkligen inga spel jag spelar pga bra gameplay. Inte Final Fantasyspelen heller. Det är extremt få spel, nu när jag tänker efter, jag spelar för gameplay. Skulle vara spel som t.ex. Myst eller nu senast Kairo, då. Annars är ju gameplay mest det jag är tvungen att göra för att få storyn...

Gameplay ska i princip vara 10/10 eller 9/10 om jag ska spela ett spel där storyn inte finns eller är för dålig/tråkig.

Eller ja, bra gameplay kan ju förgylla ett spel, såklart. Jag är inte emot bra gameplay. Men det är verkligen inte det viktigaste. För mig.

Eksem

Champion
Om QT-events är djävulens påfund har Asura's Wrath gjort mig till djävulsdyrkare.

krank

Recca said:
Ja och sen när man anfaller från linbanan så kommer det upp en target på fienden så att man verkligen inte kan missa när man anfaller. Sluta håll mig i handen! Jag kommer va tvungen att börja spela pusselspel snart för där fattar de att de inte kan förklara lösningen för mig utan att sabotera spelet.
I actionspel vill jag görna ha handhållning, för såna är jag så jävla dålig på. Och jag känner sällan något driv att uppnå eller bevisa något i såna spel. I Mystspel däremot... Det är min arena, där vill jag inte ha nån handhållning. Ren tankekraft, inga jävla reflexer =)

krank

Eksem said:
Om QT-events är djävulens påfund har Asura's Wrath gjort mig till djävulsdyrkare.
Jag gillar QT-events. Jag menar, nästan hela Fahrenheit är ju ett apbra spel, och där består hela gameplay av quicktime events typ.

chrull

Stockholm Kartell
Eksem said:
+100000000000000000

!Paxen

Swashbuckler
Recca said:
En bra story kan vara mysig men utan vettigt gameplay är storyn helt enkelt onödig. Se på Counter-strike t.ex. det kanske största spelet genom tiderna. Story? Nej.

Starcraft. Story? Nej.

Behövs story? Nej.
Påminner mig om ett flertal diskussioner med grafikb... eeeh, grafiknördar. " -GN:Det här spelet är såååå bra!!! -Jag: jaha vad gör det bra? -GN: Röken ser så jävla bra ut, och det är så jävla bra synkat med rösterna"

Alltså, alla har en egen åsikt om vad som gör ett spel bra. För mig del beror det på vad jag är ute efter.

Vill jag ha meningslöst action? Bulletstorm och Just Cause 2 ger mig det jag behöver. Vill jag ha en bra story, blandat med sjysst grafik? LA Noire. Vill jag lönnmörda folk samtidigt som jag vill ha en banal och tämligen förvirrande story? Då har jag det verkliga livet, alt Assassins Creed-spelen, vilket som nu passar bäst för stunden.

Att säga "Det här är det som gör spel bra" följt av något som är väldigt subjektivt, gör så att jag nästan vill ta en tidsresa tillbaka till början av 90-talet då jag hade 8-bitars Nintendo, och en och annan vän med Sega.

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Jag gillar QT-events. Jag menar, nästan hela Fahrenheit är ju ett apbra spel, och där består hela gameplay av quicktime events typ.
Jag har spelat 2 spel med acceptabla QTs - Heavenly Sword och God of War. 1.

Mängden spel med cut scenes med icke-intuitiv tajmad knapp-tryckning är för många. God of War 2 hade sin sista boss-fight med en lång QT efteråt, utan egentlig väg att komma runt eller klara utan att göra om den tills man visste vad man skulle trycka och när. Heavy Rain var ett storyspel som sabbades delvis på dåliga QTs. (Med tanke på det tvivlar jag på att Fahrenheit är bättre).

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven said:
krank said:
Jag har spelat 2 spel med acceptabla QTs - Heavenly Sword och God of War. 1.

Mängden spel med cut scenes med icke-intuitiv tajmad knapp-tryckning är för många. God of War 2 hade sin sista boss-fight med en lång QT efteråt, utan egentlig väg att komma runt eller klara utan att göra om den tills man visste vad man skulle trycka och när. Heavy Rain var ett storyspel som sabbades delvis på dåliga QTs. (Med tanke på det tvivlar jag på att Fahrenheit är bättre).
Fahrenheit ÄR bättre! QTs en i Fahrenheit är mycket mer som mini-spel från tex Mario party och därför bättre.

God45

#PrayersForBahakan
w176 said:
Gaming as Women har skrivit en artikel som svar på det här om hur man ska tänka som designer för att inte råka designa för såna här klyshor.

http://www.gamingaswomen.com/posts/2013/06/euthanized-damsels-mechanics-and-analog-games/
Goddamnit w176! Lägg inte upp din artikel som applicerar euthanized damsel twisten på rollspel! Det får mig ju att inse att jag använt det i åtminstone mina senaste tre kampanjer och att jag planerar att använda det i min pågående kampanj! Jag gjorde det med en gudinna i min kosmiska supers one-shot! Tvinga mig till reflektion och personlig utveckling och grejer, va? Guuuuuudddd......

Ärligt talat, bra artikel :gremsmile: Jag måste nu gå och skriva om mina kampanj anteckningar...

Recca

Femme Fatale
krank said:
Recca said:
Behövs story? Nej.
För mig är det tvärtom. Gameplay kan vara hur awesome som helst, men finns det inte en intressant story lägger jag ner. Jag spelar å andra sidan definitivt inte Coounterstrike eller liknande heller.

Jag menar, Mass Effect 2 och 3 är verkligen inga spel jag spelar pga bra gameplay. Inte Final Fantasyspelen heller. Det är extremt få spel, nu när jag tänker efter, jag spelar för gameplay. Skulle vara spel som t.ex. Myst eller nu senast Kairo, då. Annars är ju gameplay mest det jag är tvungen att göra för att få storyn...

Gameplay ska i princip vara 10/10 eller 9/10 om jag ska spela ett spel där storyn inte finns eller är för dålig/tråkig.

Eller ja, bra gameplay kan ju förgylla ett spel, såklart. Jag är inte emot bra gameplay. Men det är verkligen inte det viktigaste. För mig.
Gameplay ska vara 9/10 helt oavsett vad storyn är. Om storyn är bra också så är det ju jättebra. Yay. Men om gameplay suger så är ju storyn inte intressant. Då kan man ju lika gärna bara ladda ned videos ihopklippta eller kika på en youtubemarathon av att nån annan klarar spelet.

Recca

Femme Fatale
!Paxen said:
Recca said:

Starcraft. Story? Nej.

Behövs story? Nej.
Påminner mig om ett flertal diskussioner med grafikb... eeeh, grafiknördar. " -GN:Det här spelet är såååå bra!!! -Jag: jaha vad gör det bra? -GN: Röken ser så jävla bra ut, och det är så jävla bra synkat med rösterna"

Alltså, alla har en egen åsikt om vad som gör ett spel bra. För mig del beror det på vad jag är ute efter.

Vill jag ha meningslöst action? Bulletstorm och Just Cause 2 ger mig det jag behöver. Vill jag ha en bra story, blandat med sjysst grafik? LA Noire. Vill jag lönnmörda folk samtidigt som jag vill ha en banal och tämligen förvirrande story? Då har jag det verkliga livet, alt Assassins Creed-spelen, vilket som nu passar bäst för stunden.

Att säga "Det här är det som gör spel bra" följt av något som är väldigt subjektivt, gör så att jag nästan vill ta en tidsresa tillbaka till början av 90-talet då jag hade 8-bitars Nintendo, och en och annan vän med Sega.
Först. Krank och jag argumenterar väl inte för att nån har rätt. Vi snackar ju bara om vad vi tycker är roligt och jämför våra upplevelser. Om du tycker det sticker i ögonen kan du ju ... Ehum. Editted for his pleasure.

!Paxen

Swashbuckler
Recca said:
!Paxen said:
Recca said:

Starcraft. Story? Nej.

Behövs story? Nej.

Först. Krank och jag argumenterar väl inte för att nån har rätt. Vi snackar ju bara om vad vi tycker är roligt och jämför våra upplevelser. Om du tycker det sticker i ögonen kan du ju ... Ehum. Editted for his pleasure.
Jag tyckte väl själv att jag påtalade att jag tyckte att båda hade rätt och fel, samtidigt som jag förklarade att jag tyckte att det var irriterande att folk säger att det ena gör spel bättre, när det oftast är kombinationen och vad man egentligen vill spela som avgör hur ett bra spel egentligen blir.

Sen bör du ju tänka på att ett forum har fler inblandande än 2 personer, iaf oftast, annars så funkar PM bättre enligt mig. Då kan man hålla en diskussion mellan enstaka individer. Just sayin'...