Nekromanti Dansbandsdöden (länk)

Organ

Out of time, out of mind
Den enda vettiga i inslaget är förövrigt den svarta killen.
Det är Sydney Onayemi, ägare till de klassiska discoklubbarna Big Brother och Konfetti. Jag kan inte påstå att jag känner honom men jag har träffat honom en jäklarns massa gånger. En OTROLIGT cool snubbe! Den ende jag träffat som har kunnat bära upp ett 70-talsglasögonbågar i vit plast utan att se ut som en tönt.

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Kul inlägg... =)
Dock tur, eller hur man ska säga, att man varken gillar disco eller dansband..

Lindenius

Swashbuckler
Tack!

Tack som tusan för länken. Den här är kanonbra till min undervisning.

//erik. Nisse Gulliksson i Arty (SVT 2) på tisdag

Kropotkin

Warrior
Sydney var (som av en slump) med i radioprogrammet Stil i p1 i fredags (går la att höra igen som webb-radio). 70 år fyllda numera.

Kommer ihåg att han ville stämma teveprogrammet Big Brother när det kom på grund av att han ansåg att hans gamla klubb med samma namn skulle ha rättigheterna (Big Brother ju för övrigt hans Dj-namn).

chrull

Stockholm Kartell
Skratta ni...

Men diskoteksavgiften blev av och infördes 1986 under namnet SAMI-avgiften.

Mer om Sydney:
Sydney Onayemi kom från Nigeria till Stockholm, diskade på Strands Maritime, körde kaffevagn på AGA och städade toaletterna på Gröna Lund för att finansiera sina studier på Handelshögskolan.

Men mest av allt ville han spela skivor på klubbar på nätterna och nu börjar han spela på två skivspelare (!), inspirerad av pionjärerna på andra sidan Atlanten.

Att vända plattor hade visserligen varit ett säkert sätt att få tjejer på sedan slutet av sextiotalet, men ingen hade tagit det på samma allvar som Sydney, “Big Brother”, som blir vår första riktiga DJ.

Idag bor han vid gärdet och är känd i kvarteret för sin extravaganta klädsel.