Re: Ve dem!
De får köpa hur mycket saker de vill och de får
hemskt gärna låna ut dem till mig om jag inte själv har dem!
Vad jag förbjuder dem att göra är att läsa bakgrundsinformation, äventyr etc. Reglerna kan de väl få lära sig men helst inte bättre än mig
Nu är det så att anledningen till att jag förbjuder dem att läsa saker är att 1) Det är tråkigt om de vet saker jag inte vet 2) jag kan inte bygga äventyr lika fritt och 3) upplevelsen förstörs något för dem. Enligt vår erfarenhet är det roligare att uppleva en värld ur sin rollpersons ögon och själv avgöra vad som är rätt och fel istället för att veta det då man läst det i boken. Visst kan man rollspela att man inte har kunskap man egentligen har (vilket blir praxis förr eller senare då man dör med sin rollperson och skapar en ny, börjar spela med en annan grupp etc.) - har själv varit i den positionen allt för många gånger, men jag skulle inte vilja göra det om det inte var nödvändigt. Dessutom försvinner en del av mystiken när alla spelare vet hur t.ex. magin fungerar och bara rollspelar okunskap. Detta gör det även oerhört svårt att skrämma upp spelarna då de känner till standardpurgatens värden etc.
Själv skulle jag aldrig läsa bakgrundsinformation till ett spel jag inte SL:ade, precis som jag helst ser en film utan att mina kompisar förklarat handlingen för mig.
"Du och din port borde prova på det någon gång så kan "dina" spelare också njuta av alla mysiga historier i boken och dylikt.."
Nej tack, vi spelar på det sätt vi anser vara roligast. Om de vill läsa mysiga historier kan de skaffa sig ett eget rollspel/hoppa av kampanjen/vänta tills vi spelat klart.
Min
port? Vad då för port?
Insikt: Vi spelar på helt olika sätt och inget endera parten säger kommer få den andra att spela annorlunda. Jag skulle inte vilja spela med folk som er och ni skulle antagligen känna er för fast hållna om jag var er spelledare så vi kan lika gärna sluta diskutera saken - eller?
weatherman - övertygad om att hans stil är den optimala - för honom
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.