Nekromanti Dantes inferno

Netfeed

Swashbuckler
nej, detta är ingen tråd för att störa sig med dante eller något jeffla test :gremsmile:

brosan köpte the hellgame(verkar trevligt, lite jobbiga regler bara) och nu blev jag lite intresserad av dantes inferno eller vad den nu heter, den iaf när han åker till helvetet

jag undrar således vart kan man få tag på den och bör den läsas? varför? varför inte?

Oldtimer

Slava Ukraini!
jag undrar således vart kan man få tag på den och bör den läsas? varför? varför inte?
Du hittar den säkert på biblioteket. "Inferno" är den första delen av Dantes "La Divina Commedia", eller "Den gudomliga komedien". Själva Inferno är rätt så cool, men ge dig inte in på Purgatorio eller Paradiso. Urk, inget ös på de ställena.

Leta på biblioteket under Alighieri, Dante.

/Mikael

Dimfrost

Special Circumstances
I som här inträden, låten hoppet fara

Om du känner för att läsa på engelska behöver du inte ens pallra dig ner till biblioteket, för Inferno finns naturligtvis på Projekt Gutenberg. Länken hänvisar till alla Dantes verk eftersom jag inte har någon direkt koll på vilken översättning man bör välja. Och för att ge möjlighet att välja italienska, naturligtvis. :gremsmile:

Men du skrev "när han åker till helvetet"... Förvänta dig bara inte något Sandman-aktigt här. Det är en aning annorlunda stuk på Inferno, liksom. :gremgrin:

/Dimfrost

Pom

Swashbuckler
...bör den läsas? varför? varför inte?
Den är lite av helvetesskildringarnas LotR. Den har påverkat senare tiders populärkulturkosmologer rejält, så det kan vara intressant att ha ögnat i den. Sedan är det ju ont om 1300-talsfantasy utgiven i pocket, så den lyckas vara både kuriosa och allmänbildning :gremwink:!

Balderk

Swashbuckler
Sedan är det ju ont om 1300-talsfantasy utgiven i pocket, så den lyckas vara både kuriosa och allmänbildning :gremwink: !
Jag skulle inte kalla den fantasy. Det är ju ett religiöst verk och religion är inte, hur mycket än vissa envisas med att kalla det det, fantasy. Det är ett historiskt religiöst verk och det är nog med det.

Jag har inte läst den men jag har läst om den.

MVH
Balderk

Insignia

Swashbuckler
"Det är ju ett religiöst verk"

Framför allt är det en allegorisk berättelse om författarens medelålderskris. Han har inte varit i helvetet på riktigt; han hittade bara på.

Netfeed

Swashbuckler
Re: I som här inträden, låten hoppet fara

nåväl, jag tänker mig inget sandman-aktigt här(har bara läst den första så...) men jag ville läsa dantes version verkar lite lajbans :gremsmile:

Netfeed

Swashbuckler
han hittade bara på

åh fan, så den jäveln bara ljög under hela boken då?

//Netfeed, som skall se på alla älskar raymond nu

Pom

Swashbuckler
Jag skulle inte kalla den fantasy. Det är ju ett religiöst verk och religion är inte, hur mycket än vissa envisas med att kalla det det, fantasy. Det är ett historiskt religiöst verk och det är nog med det.
Det skulle aldrig falla mig in att kalla religion för fantasy. Men däremot tycker jag att böcker som behandlar religiösa teman mycket väl kan få räknas till olika genrer. Lewis Out of the Silent Planet är sci-fi, men också med religiösa poänger, t ex. LotR är fantasy med dito religiösa tongångar i bakgrunden.

Jag kallar i alla fall Infernodelen av Divina commedia för fantasy, likaväl som det tveklöst är ett religiöst verk. De kristna tankegångarna är tydliga (duh!), men Dante plockar också friskt in vidunder och personer från antik mytologi, riktiga personer han är sur på, och sådant.

Det saknas ju tyvärr en allmänt vedertagen definition av fantasy, så min kategorisering är subjektiv och intuitiv. Det finns säkert fler än du som av olika skäl inte klassar Inferno som fantasy.

Men jag står fast vid följande: All religiös litteratur är inte fantasy, men en del fantasy är religiös litteratur.

Balderk

Swashbuckler
Det saknas ju tyvärr en allmänt vedertagen definition av fantasy, så min kategorisering är subjektiv och intuitiv. Det finns säkert fler än du som av olika skäl inte klassar Inferno som fantasy.
Klart du får ha din åsikt. Det ska jag inte befläcka genom att argumentera emot.

MVH
Balderk

walium

Ganska töntig, faktiskt
Svantes svärmor

"Han har inte varit i helvetet på riktigt; han hittade bara på. "

Hur vet du det? Har du kanske varit i helvetet? :gremwink:

Örnie_UBBT

Swordsman
Det är klart att man ska läsa Den Gudomliga Komedin (som alltså är namnet på Dante Alighieris mäktiga versepos), om man mest är intresserad av helvetet kan man såklart läsa bara första delen (Inferno/Helvetet) och hoppa över Skärselden och Himmelriket...

"Midway upon the journey of our life
I found myself within a forest dark,
For the straightforward pathway had been lost."

och så vidare...

hälsar
Örnie

Brior

Swordsman
Du ska naturligtvis framförallt kolla in Gustave Dorés maffiga bilder från Dantes helvete. Du kan söka fram dem på Google om inte annat.

Jag har själv använt dem som inspiration. Kuriosa: Crurernas stad Fari-Nhata i "Den femte konfluxen" är namngiven efter en person som tittar upp ur sin grav i X:e sången i Inferno. Jag tror till och med att jag hänvisar till bilden i spelet.

Hälsar
Erik Granström