Okej, som en del av er eventuellt minns, så höll jag på att skriva ett rollspel för... ja, när det nu var. Hur som helst föll det hela till golvet när den stora depressionen anlände, liksom mycket annat, men nu har jag plockat upp spillrorna och försöker pussla ihop det till något mitt nuvarande jag kan vara stolt över, och vill spela.
Saken är då denna: världen har stora klasskillnader, och jag vill att detta skall vara påtagligt för karaktärerna. Det finns följaktligen plats i reglerna för detta; det finns nämligen ett värde som kort och gott talar om hur mycket man är värd i samhällets ögon. Problemet är hur detta värde skall bestämmas när en karaktär skapas.
Jag vill inte ha någon slump i karaktärsskapandet, så detta är uteslutet. Jag har dock inget värde som står i kontrast till detta status-värde, så inte heller kan jag låta spelarna välja utifrån sina prioriteringar.
De alternativen jag kunnat finna är således:
- Låt spelaren i fråga välja utifrån vad som passar karaktären (med riktlinjer).
- Snäv ner spelet så att endast karaktärer med ett visst värde skapas (det vill säga att det är tänkt att man skall spela karaktärer ur en viss samhällsklass).
Det senare alternativet gillar jag inte, då jag hade tänkt mig ett något mer öppet rollspel i det avseendet (trots att jag tycker att dessa nya fokuserade rollspel som begåvade personer producerar är väldigt häftiga). Det första alternativet är bättre, men jag har vissa betänkligheter, såsom att det inte ger någon morot för att skapa en karaktär i samhällets lägre skikt. Kanske behövs inte detta, men just nu ser jag helst att det finns.
Så, nu vänder jag mig hit: ser ni några andra alternativ, eller har ni synpunkter på det jag sagt ovan? Självklart är det bara att säga till om jag varit såpass klantig att jag utelämnat fullständigt vital information.
Saken är då denna: världen har stora klasskillnader, och jag vill att detta skall vara påtagligt för karaktärerna. Det finns följaktligen plats i reglerna för detta; det finns nämligen ett värde som kort och gott talar om hur mycket man är värd i samhällets ögon. Problemet är hur detta värde skall bestämmas när en karaktär skapas.
Jag vill inte ha någon slump i karaktärsskapandet, så detta är uteslutet. Jag har dock inget värde som står i kontrast till detta status-värde, så inte heller kan jag låta spelarna välja utifrån sina prioriteringar.
De alternativen jag kunnat finna är således:
- Låt spelaren i fråga välja utifrån vad som passar karaktären (med riktlinjer).
- Snäv ner spelet så att endast karaktärer med ett visst värde skapas (det vill säga att det är tänkt att man skall spela karaktärer ur en viss samhällsklass).
Det senare alternativet gillar jag inte, då jag hade tänkt mig ett något mer öppet rollspel i det avseendet (trots att jag tycker att dessa nya fokuserade rollspel som begåvade personer producerar är väldigt häftiga). Det första alternativet är bättre, men jag har vissa betänkligheter, såsom att det inte ger någon morot för att skapa en karaktär i samhällets lägre skikt. Kanske behövs inte detta, men just nu ser jag helst att det finns.
Så, nu vänder jag mig hit: ser ni några andra alternativ, eller har ni synpunkter på det jag sagt ovan? Självklart är det bara att säga till om jag varit såpass klantig att jag utelämnat fullständigt vital information.