Nekromanti Dark Elvs och Drow i Eon

Chakka Khan

Veteran
Jag hade en gång tänkt göra en mycket liknande rp (men det blev inget av, skulle antagligen inte gått att spela demonhybrid/skugglandsblod heller). den va ganska kul, den kunde äta rått kött, den hade gula kattliknande ögon, den kunde även "pounce" om ni förstår vad jag menar.
Så en ide kan ju vara att de kommer från skugglandet, då kan dom ju vara svarta och så (eftersom vissa tycker att de inte kan vara det när de kommer från underjorden :gremwink: )

Hunk

Hero
Re: Alltså...[OT]

Syftar du på alla varianter av D&D (nu tänker jag Drakar och Demoner inte Dungeons and Dragons) eller drar du alla över en kant?
Jag utgår ifrån att han syftar på Dungeons & Dragons, eftersom jag aldrig har hört talas om drow elves i Drakar och Demoner samt att Drakar och Demoner brukar förkortas DoD - inte D&D.

//En med så dålig smak att han spelar D&D

MongoMan

Swordsman
Re: Alltså...

Och nu ställer jag här en motfråga, varför är splelarna av värdens mest sålda rollspel inte ens rollspelare?
Det skulle vara som att säga att McDonalds"kockarna" eller vad de är inte ens gör mat.

Krille

Super Moderator
"Jag har funderat på att skriva en ny Alv-ras till eon, den skulle vara ganska lik Dungeons & Dragons Drow, men med en hel del modifickationer."

Du kommer att få en del problem med den officiella bilden av Mundana - till exempel avsaknaden av absolut ondska, samt att normala alver inte är absolut goda. Faktum är att thism och henéa redan funkar rätt likt drows. på sina respektive sätt.

Mask_UBBT

Hero
Men, GUUUUU' va' gulli't!

"En skymf mot Neogames"!
"Förgifta Mundanas Alver"!
Priceless! :gremlaugh:

Jag vill göra om Eon till en cyberpunkvärld med jätterobotar och där alla alver bara egentligen är hologram. Och då kommer jag fetmobba alla konformister som bara spelar barnslig löjlig fantasy, och kommer likna er alla med folk som kallar sig rebeller och kör volvo. :gremwink:

Eller inte.

Och helt ärligt … Hygglemonster …

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Alltså...

förvisso men om man har så dålig smak att man spelar D&D är det illa, det tycker jag, det står jag för och jag kommer inte andra ändra uppfattning i frågan.

Yeah, well, jag tror att den allmänna åsikten är att du gärna får stå för det någon annan stans. Klart du är berättigad till en åsikt, men därifrån är steget långt till att göra folk irriterade genom att uttrycka den på ett otrevligt sätt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vilken värld menar du?

Vilken kampanjvärld till D&D är det du menar? Greyhawk? Forgotten Realms? Eberron? Ghostwalk? Warcraft? Dragonlance? För att bara nämna de officiella världarna till tredje upplagan. Eller menar du till D&D sedan början... då har vi Planescape, Spelljammer och så vidare.

Och är det inte så att det redan finns en hel del inspiration från D&D i Mundana? Lite svårt att göra ett standardfantasyrollspel utan att inspireras av det första rollspelet, lixom. Som också är fantasy... och standardrollspelens standardspel.

Min inställning är att fans kan och SKA göra en massa konstiga tillägg. Det blir Eon och Mundana starkare av som rollspel och rollspelsvärld, för då finns det alternativ för de som vill ha drows i Eon. Då behöver de inte sluta spela Eon för att vissa saker saknas, utan kan fortsätta.

Det VINNER Eon och Neogames på. Det enda de förlorar på är blind fanatism och en stel inställning till hur man har kul med Eon.

Fram för MER konverteringar till Eon! Mer inflöde av idéer från andra spel! Plocka från CoC, D&D, DoD, WFRP, Star Wars, Västmark, vad som helst som är kul och verkar tufft! Jag menar, Eon har ju inspirerats av andra spel redan från början, så varför sluta nu?

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag vill också...

förvisso men om man har så dålig smak att man spelar D&D är det illa, det tycker jag, det står jag för och jag kommer inte andra ändra uppfattning i frågan. Om man kallar sig rollspelare när man spelar D&D är ung. som att kalla sig kock när man arbetar på McDonalds, det håller inte.
Vad som inte håller är att att påstå att de som spelar det spel som definierat och burit upp rollspelshobbyn inte är rollspelare.

Lixom, om D&D var det första kommersiellt framgångsrika rollspelet, som lagt grunden till den hobby vi har idag, och som för de flesta är synonymt med rollspel, hur kan då de som spelar det INTE vara rollspelare?

Jag förstår inte varför du känner dig så hotad av D&D:s existens att du ser ner på dem som spelar det?

M.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Moderatorns öga vakar över denna tråd

Nog.

Jag tänker inte låta detta mynna ut i en infekterad D&D-debatt. Betrakta den här deltråden som avslutad om ni inte vill att jag ska till med strängarna åtgärder.

/Naug, modererar

ikaros

Warrior
Nej det borde finnas mer orginella grejer att komma med men jag kan inget om drow eller sånt, bara eons och tolkiens alver så för mig är det okänt och nytt.

Helmgast
Re: Vilken värld menar du?

Klart rollspel ska utvecklas, problemet är väl det som Blixt kallar konsistens inom rollspel. Inför man ondskealver så blir det skevt då det annars inte finns ondska i Mundana.

Nu är Mundana mycket ett lapptäcke, och "mörkret" finns ju (som dock inte bara handlar om ondska, men det är illa ändå) men jag drar mig iaf från att blanda in grejer utan att tänka på konsekvens och konsistens. Vi frilansare försöker vara så noggranna vi kan så att det nya materialet inte skär sig med det gamla.

Men vad folk gör privat spelar mig föga roll. De kan tillochmed få spela DnD1 om de så önskar.

Vilken kampanjvärld till D&D är det du menar? Greyhawk? Forgotten Realms? Eberron? Ghostwalk? Warcraft? Dragonlance? För att bara nämna de officiella världarna till tredje upplagan. Eller menar du till D&D sedan början... då har vi Planescape, Spelljammer och så vidare.

Såvitt jag vet finns ondska med i Players handbook. Dock vet jag inte om onda alver finns med, men det kanske är det som åsyftas. Nu kanske jag inte ska försvara elitism, det är en eonits barnsjukdom, men jag kan ju gissa vad som menas.

Big Marco

Läskig
Re: Yiha!

Som en av författarna till Eon säger jag bara - gör vad ni vill mer ert Mundana! Vill ni ha drows och Sauron, kör så det ryker. Krutvapen? Kasta in det bara.

Det handlar om att ha kul. Vill man ändra Mundanas interna logik så är det helt okay, självklart. Själv spelar jag Eon som episk cineastiskt action-fantasy, utan grisodlartendenser. Är jag en Mundana-förstörare?

Nä, jag och mina spelare har kul. =)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lords and Ladies

Man kan ju göra som i Terry Pratchetts bok Lords and Ladies, där alverna kommer från en annan dimension, och helt enkelt är så annorlunda och grymma att de uppfattas som onda av oss på grund av deras handlingar. Som bålgetingar eller nått sånt tror jag de jämförs med. De gör det som ligger i deras natur, de dödar, plågar, torterar, sviker, ljuger och så vidare.

De anser inte att de är onda.

Men de uppfattas som onda.

Och även om ondska inte finns som kosmiskt begrepp inom Mundana-världens förklaringsmodell, så skulle jag i alla fall tro att invånarna tror på gott och ont, det ligger i vår natur att göra det. Och då funkar Lords and Ladies-varianten.

Bara som ett exempel på hur man kan göra utan att rubba konsekvensen i spelvärlden. :gremlaugh:

M.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Lords and Ladies

Ah, coolt! Ville bara flika in med att älvorna (översätts så) inte ens uppfattas som onda, åtminstone inte av vanligt folk. Dvärgarna, trollen och en drös häxor känner till deras egentliga natur, men annars är ju ett av bokens huvudkoncept att människorna vägrar tro att älvor är onda.

Edit: Om en älva och en människa får barn, däremot, blir det en beskedlig, vacker och blomdoftande sak, utan ont i tankarna. :gremsmirk:

Big Marco

Läskig
Re: Flygalver

En av teorierna bakom alverns existens i Mundana är att de kommer från någon annan stans, via rymden. Så vem vet? ,-)

Silvervarg

Warrior
Re: Det finns myskopyskoalver i mundana (spoiler)

Nu är det så att L&H bjuder på myskoalver som inte är sanari.

Där stor det om några alver som levde i det gamla riket radh-kamra. Det var tydligen inget trevliga ur normale människans ögon. Jag tror bara en antydan till att de skulle va alver skulle få alvsläktet ena sig och resten av sina liv till att vara otrevliga mot den som gjorde det.

De alverna (eller alvsläktingarna) var blodtörstiga och behornade. Och när deras rike föll flydde de in i sina böcker och några av de böckerna fnns kvar än idag i mundana...
Så jag menar, varför inte ha drow/mörkeralvsliknande alver i mundana? Mundana har ju förutom skuggland och underjorden även andra dimensioner som grannar och något därifrån kan ha träffat en trevlig alv... eller så har en trevlig alv hammnat där och sedan dess barnbarn återvänt. De kan ju även ha hjälpts in av någon demon eller "ond" gud i något syfte. Det skulle kunna få dem att vara "onda".

Silvervarg anser att mudana bör forma sig efter spelgruppens vilja och att dess styrka är att man i princip kan införa vad som helst.

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Till Alla som svarat

Det märks ganska mycket att ni som svarat på tråden utgår i från att min drow-ras komer att vara onda, glöm den delen, jag har abbsolut inga planer på att göra dom abbsolut onda i och med att inget kan vara absolut ont i Mundana.
Inte heller har jag tänkt att total rippa drow från D&D, jag har bara tänkt att låna inspiration där ifrån, som t.ex. utseende, utrustning och utseendet på deras bo plattser.
Tänk lite mer på detta när ni svarar nästa gång.
Tack för all svar och dom som komma skall

Hunk

Hero
Re: Yiha!

Som en av författarna till Eon säger jag bara - gör vad ni vill mer ert Mundana! Vill ni ha drows och Sauron, kör så det ryker. Krutvapen? Kasta in det bara.

Det handlar om att ha kul. Vill man ändra Mundanas interna logik så är det helt okay, självklart. Själv spelar jag Eon som episk cineastiskt action-fantasy, utan grisodlartendenser. Är jag en Mundana-förstörare?

Nä, jag och mina spelare har kul. =)
"Please alter, illuminate, expand, modify, extrapolate, interpolate, shrink and further manipulate all contained to suit the tenor of your campaign." skrev Judges Guild redan på 70-talet om sina D&D-supplement och jag tycker att det fortfarande gäller som en allmän sanning. Marco har fullständigt rätt, och även om forumcodexen säger att man inte bara skall skriva rena medhållsinlägg, kan jag inte motstå det den här gången. Eon är ju ett lysande spel - förmodligen det bästa realismsimulerande fantasyspel som finns på marknaden, och att kombinera det med element från andra spel och kampanjvärldar för att uppnå en spelvärld man själv gillar kan ju aldrig någonsin vara fel.

Tyvärr har jag alltför dålig kunskap om Eons regelmekanism och ser inte Drows som annat än enstaka motståndare till mina spelare i D&D, så jag kan inte ge några direkta tekniska tips för att infoga dem i Eon. Det borde dock inte vara alltför svårt - det är egentligen bara att utgå från alvstatsen i grundreglerna och ge några ytterligara magiska förmågor parat med negativa modifikationer i dagsljus, så har du mundanamörkeralver. Tycker inte ens att det märkbart bryter mot Mundanakonceptet. Ondska är alltid ett relativt begrepp och man behöver inte se spindeldyrkande matriarkala alver´med sotig hy och platinablont hår som förslavar underjorden som något konceptbrytande. Eftersom de lever under marken och på grund av de regeltekiska begränsningarna ovan jord kan man enkelt motivera varför de inte har någon maktposition i den mänskliga världen (vilket för övrigt är tämligen svårt att göra för vissa raser i D&D - man kan fråga sig varför inte t ex hobgoblins dominerar världen, eftersom det på alla regeltekniska plan är bättre än människor). De kan helt enkelt vara något som folk skrämmer barnen med i godnattsagorna, men som ytterst få någonsin har sett.

ClawHawk

Veteran
Duluths folk [Mina spelare: SPOILER]

I sådana fall:

Har också funderat på detta. Detta folk skulle då vara skapade av Duluth (kaosets gud) och vara helt obesläktade med resten av alverna (egentligen skulle det bara vara utseendet som var någorlunda likt).

Mina svartalver skulle bo vid ytan, men deras städer skulle vara som en enda stor byggnad (dvs utan öppen himmel, nästan som under jorden. De skulle hur som helst vara fysiskt svagare än vanliga människor (vanarer), och inte särskilt mkt starkare mentalt sett heller, dock skulle de ha någon/några egenskap/-er som defenitivt skulle skilja dem från resten av mundanas befolkning (har funderat på det här med antiaspekter, vilket i mitt mundana skulle göra deras magiker och krigarmagiker till fruktansvärt, offensivt, mäktiga sådana. På ngt sätt skulle man kunna koppla det här med "anti-heliotropin" till att de skyr solen).

Jag har funderat på deras offensiv och så, de skulle i mitt mundana bli överlägsna deras motståndare. Dersa offensiv skulle dock komma att stannas upp av en mäktig magi (som krävde stora offer av det/de land som skapade skyddet, och framför allt landets magiker).

Jag har även funderat på deras grannland (den nästa eonens Colonska imperiet) men jag vill inte tråka ut er med det.