Min egna tankar
"Så, någonting, ser min önskelista ut. Hur är din egen?"
- Ja, jag tänkte att jag trots allt skulle försöka ta upp en del av vad jag själv känner i skrivande stund...
Först och främst så ser jag det som min högsta prioritet att genom bild, text och annat relaterat förmedla
känslor...
jag har nämligen svårt att se en värld mörk om inte rollspelet ger mig intryck och förmedlar känslor som kan väcka den delen till liv...
En annan funderare jag tog mig var som sådan att det kan vara bra att markera de aspekter som gör en fantasyvärld mörk. Om jag tillexempel skulle vilja sätta som mål att ha en dystrare ton på det hela... att rädslan för att ge sig iväg skulle vara större en längtan efter att vinna ära...
Det finns många sätt som jag kan nå detta.
Midnight har vad jag vet uppnåt sin känsla genom att göra det tydligt under vilket förtryck och hot människorna ständigt lever. Och i
Gemini rör det sig om jag inte har helt fel om en portal som ständigt slungar ut onda styggelser och demoner som gör världen till en hiskelig plats. (Ha i åtanke att jag inte läst dessa spel, jag kan ha fel!).
Vad jag personligen skulle vilja framhäva är den
religiösa biten, den
övernaturliga delen och till sist denna dystrare samhällston jag tror jag erinrar mig ha förklarat...
jag tänkte gå in lite på detta här nu när jag ser att jag faktiskt har en stund över...
Religion
- Religionen har jag valt att presentera annorlunda.
Kyrkan har inte tagit den vändning som vi genom historian kan se i vår egen värld, där kyrkan haft mycket politisk makt och stora rikedomar som de i första hand uppnåt genom hot.
Folket fruktade att sluta upp i helvetet och vad den katolska kyrkan (för att ge ett exempel) då gjorde ett tag var att
sälja syndernas förlåtelse i form av s.k
avlatsbrev som då försäkrade att man fått sina synder förlåtna. Detta protesterade för övrigt Luther emot när han skrev sina teser som senare lade grunden för den förgrening av kristendomen som kom att kallas den
protestantiska kyrkan.
Nej, vad jag istället vill se religion som i min mörkare värld är vad jag tror den i första hand var tänkt att vara. Något som folket söker tröst och vägledning genom. Jag har även valt att göra den ännu friare på så sätt att den inte är obiligatorisk, det är i princip endast de som fått visioner eller söker tröst och vägledning som söker sig till kyrkorna eller templen. Och eftersom gudar faktiskt finns i min värld (jajamen) så är det förhoppningsvis också något de får.
En annan aspekt i religionen som MÅNGA rollspel använt är inkvisition, alltså någon form av korståg för att omvända de otrogna till den "rätta" läran och med järn och eld rena de syndiga och lätta mörkret.
Den här aspekten förekommer i min värld, om än i en
ytterst minimal skala. De troende som finner sitt liv i tron allra starkast kan ibland samlas i orostider och hjälpa folket på bästa sätt och fördriva det mörka, som i min värld först och främst representeras av
demoner (en del som jag arbetar med och för närvarande är vädligt nöjd med) som jag kanske kan skriva mer om en annan gång.
Religion är helt enkelt något väldigt personligt och accepterat som ingen döms för, något som vår värld kanske skulle må bättre utav.
Övernaturligheter
- Jag känner som så att det övernaturliga kan tillföra mycket om det förekommer i rimliga doser och på ett passande sätt.
En ganska central del av det övernaturliga är demonernas plats i skapelsen (som jag som sagt skriver mer om en annan gång) och även om dessa ter sig på ett ganska likformigt sätt så har de ändå kraften att påverka världen när de väl åkallats.
Men andra övernaturligheter, med roten ur gudomlig inverkan, magisk kraft (som jag också ber om att få återkomma till en annan gång) vill jag också förespråka. Så länge det hela hanteras på ett
bra sätt så kan det vara helt ovärderligt.
Jag ser gärna att känslan av att det övernaturliga eller paranormala ständigt är närvarande är en beskärd del i det hela.
Den dystra samhällstonen
- Återigen ber jag att få försöka förklara detta lite.
Det känns fel att säga att det "helt enkelt är som så att hjältarna inte är goda och det mörka aldrig kan övervinnas" även om det ligger mycket i det.
Vad jag hellre vill ha fram är att människan är
osäker, vilket gör att många söker sig till tron, som jag tog upp innan. Osäkerheten ligger i att mycket förändras och det övernaturliga skrämmer... mycket har förändrats och människorna kan helt enkelt inte vara så öppna och glättiga som de en gång kunde. Demoner inverkar på människorna, visioner är
vanligare om än fortfarande ovanliga och det finns även de som känner att ett inre mörker fyller dem... något de inte kan göra något åt.
- Jag ber om ursäkt för mitt luddiga sätt att förklara... förhoppningsvis fick ni ut något läsvärt ur det här!
/Mörker, "herregud, det blev faktiskt en hel avhandling!"