Nekromanti Dark Fantasy : önskelista

Mörker

Warrior
Jo, jag tänkte i största enkelhet höra efter vad ni skulle vilja se i en fantasy värld med en mörkare sättning... och med mörk menar jag i det här fallet inte så ljus eller glättig som den ibland kan vara och som lämpar sig bra för äventyr med skräck-, ångestfulla och övernaturliga inslag...

Men ni behöver inte tvunget hålla er till vad jag sagt, skriv önskemål, så kanske jag kan få till något riktigt trevligt!
Tack för eder hjälp!

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, det skulle ju vara intresant att ha det lite som Gemenie..
Där så är ju världen totatlt geomsyrad av mer eller mindre onska. Att folkslagen har blivit drabbade av olika slags förbannelser... Kanske att de strys av nån som finns i bakrunden & inte direkt är nåbar..

PAX

Jordisk Äventyrare
Om spelvärlden ska vara mörk och ondskefull så måste det finnas möjlighet för rollpersonerna att vara onda... Använda sig av fula knep, magiska ritualer och besvärjelser som inte lyfter fram ljuset. I stället ska de kunna nyttja dessa för egen vinnings skull. I en ond värld behöver man nödvändigtvis inte vara genomgod för att finna sin plats som hjälte...

PimPim

Veteran
Vet inte om det går att bli mycke mörkare än vad Ravenloft är.
Förövrigt väldigt väl lämpad för "skräck-, ångestfulla och övernaturliga inslag"
Sen har man ju Midnight som även den är rätt mörk, och slutligen antingen CoC D20 eller "vanliga" CoC.

Rising

Vila i frid
Det handlar nog först och främst om att ändra hjälteidealet.

Istället för att vara en stimorolsmilande barbar med välpumpande muskler och blond kalufs så bör hjältarna vara nedbrutna och lite fula. Lite avvikande. Lite smutsiga och absolut inte några som vill ut på äventyr i gott mod för att kunna visa prov på sitt mod och sin stridsskicklighet.

Sedan ser jag gärna mycket sjukdomar, hungersnöd och fattigdom. Människan är inte några "goda" som skall slåss mot de "onda", utan man är snarare utsatt från alla håll och får försöka grabba tag i de små skärvor av hopp och förtröstann som finns. Ofta får man slåss om dem.

Sedan behövs det monster som skall vara svåra att övervinna på heroiska sätt. Spelarna skall nämligen aldrig ens uppmuntras till att försöka spela som några hjältar. Nej, det är snarare list och förmåga att undvika trubbel som skulle behöva vara attraktiva förmågor för att jag skulle få rätt Dark Fantasy-känsla. Att spela en motsvarighet till dominikanermunk och få utreda en serie mystiska dödsfall på ett nedgånget kloster, det kan jag exempelvis föreställa mig vara en spännande setting. Överhuvudtaget är religion (en kristen motsvarighet, med många förgreningar, precis som i vår medeltid) en rätt given ingrediens på min önskelista.

När det gäller monster så gillar jag vålnader, odöda och vampyrer, men anser inte att varulvar eller andra "fysiska monster" passar lika bra. Jag tror att jag gillar korrumperande monster bäst; någon varelse som förslavar andra varelser omkring sig och bygger upp ett stort nätverk av underordnade. Ungefär som det nätverk av hantlangare som en Liktor kan ha i Kult: Man vet inte vilka människor man kan lita på, vem som helst kan vara en av korruptörens (är det ett ord?) tjänare och fungera som spioner eller angivare.

Så, någonting, ser min önskelista ut. Hur är din egen?

Leon

Leo carcion
Skall det vara skräck så är det bäst om det finns någon form av vetenskap, upplysning, rationalitet o.s.v., så att den allmänna meningen är, att det övernaturliga inte finns. Det enklaste är kanske att stjäla de naturvetenskapliga teorierna från vår egen världs senaste sekler. När saker och ting sedan börjar avvika från vad spelarna "vet" är möjligt, då blir det läbbigt.

Levande döda är schysst: gärna kopplad till någon typ av schamanism eller spiritism. Varulvar och djuriska bestar är också trevligt - även de kan ju vara schamanistiska (jfr samiska nåjder, som man trodde kunde förvandla sig till björnar). Onämnbara fasor och uråldriga förbannelser är rent ut sagt livsviktigt.

Och just det: inga andra "spelbara" varelse än människor! Låt gå för uråldriga reptilvarelser i vittrande städer, men de skall vara okända och mystiska.

chrull

Stockholm Kartell
Oj. Så FEL du har ibland.

I mörk fantasy tycker jag att monster inte alls har en självklar plats. Allt blir mycket mörkare när det är personer som liknar oss själva som är skurkarna.

Dessutom blir det genast mycket mörkare när de så kallade hjältarna väljer att giftmörda ett gäng skurkar (som det senare visar sig bara var med i leken pga av den feta lönen skurken gav dem) än när de giftmördar ett gäng orcher. Eller när de slaktar vampyrer.
Sånna varelser är ju onda av naturen, de får man ha ihjäl på vilket sätt man vill...

Men sjukdomar tycker vi om. Farsoter, onda omen. Fulhet.

Gemini gör ett bra jobb med sina bleka, smutsiga alver och piercade, vansinniga dvärgar.

(nu kom jag av mig och fick besök. kanske skriver mer senare :gremgrin:)

Rising

Vila i frid
I mörk fantasy tycker jag att monster inte alls har en självklar plats.
Jag är ju en monstrofil och tycker att de har en självklar plats i nästan alla rollspel. Men visst, jag tycker inte att rollpersonerna skall konfronteras med vampyrer på daglig basis. Tvärtom (det skrev jag väl?) så tycker jag att de borde användas som liktorer och nefariter i Kult; de är handen som ligger bakom konspirationer och skumma rörelser, men de låter vanliga människor (som sällan ens har träffat vampyren eller vet att de arbetar åt ett monster) göra grovjobbet.

Varför jag gillar att använda monster (även om man kan tycka att konspirationer inte behöver dylika) beror återigen på hur det är i kult. Där sägs det att nefariterna ibland kan bli riktigt skrämda när de får se hur människor i deras purgatorium behandlar varandra. Alltså, människorna är så djävliga att de till och med chockerar monsterna!

Det påminner om Se7en, där det ju egentligen är samhället som är den riktiga skurken, inte den galne mördaren. Han har ju iaf någon form av samvete och en plan, men det är samhället som är riktigt kallt och omänskligt.

Så skall det vara, tycker jag. Monsterna ska vara där för att visa hur omänskliga vi människor kan vara.

chrull

Stockholm Kartell
Jag gillar monster när de blir personer. Men i mörk fantasy får de gärna finnas som något slags jokerkort. Nu tänker jag iofs mer på monster som hydra, terrasque eller andra halv-intelligenta saker. De får gärna finnas men ska då vara helt neutrala. De finns bara och kan ställa till med besvär, och kan dessutom användas av båda sidor. Fångas in och släppas lös.

Monster som är intelligenta (vampyrer) funkar mindre bra. Särskilt om det är de som är spindeln i nätet, det spelar ingen roll hur mörkt äventyret varit, för när man kommer fram till att alla hemskheter varit resultatet av en ond vampyrs arbete så är det tillbaka till Ljusets förkämpar vs Ondskans hantlangare. Och enligt mig (och dig) är det ju inte vad mörk fantasy ska vara...

Men visst. lite vampyrer är inte fel, så länge de inte är skurken.

Men som vanligt svamlar jag och får inte fram vad jag egentligen vill säga. men du kanske förstår ändå.

rust

Veteran
Jag speledde en kampanj för något år sedan som jag skulle klassifiera som mörk fantasy. Till skillnad från omvärlden så var spelarna "goda" men som sakta korrumperades av deras omgivning. Det hela utspelade sig i det gamla hederliga Ereb Altor men under Mörkertiden när inga ordentliga statsbildningar existerade och all gammal visdom sakta vittrade bort i gamla böcker som ingen ändå kunde läsa.

Spelargruppen, som för en gångs skull var ganska liten, var utsända från Mandelorden och kämpade för upplysning i Mörkertidens mörker. De hade uppfostrats isolerade i ett kloster och växt upp med en världsbild som var väldigt humanistiskt och vetenskapligt präglad. Under spelets gång så fick denna världsbild sig en törn tills den sprack helt och hållet med resultat att en utav rollpersonerna kastade sig ut för ett bröstvärn. Det enda "monster" jag hade med var en infångad vätte kung som torterades och förnedrades vid det hov som spelarna var arbetade vid. Det visade sig senare att denne hiskeligt motbjudande vätte var den enda som motsvarade rollpersonernas bild av den humana och upplysta människan.

Ziaxool

Veteran
Jag gillar när saker inte är vad de först verkar vara. Typ varulvar och andra shapeshifters. Förbannelser är också sjyssta att handskas med.
Att karaktärerna aldrig får tacksammhet eller växer i folkets ögon och alltid förblir "de okända" i ren Van Hellsing stil är ju också trevligt.
Jag har faktiskt aldrig spelat ett skräck spel, men försöker läsa in mig lite i genren, så det jag skriver kanske låter lite udda men jag försöker som sagt.

Mörker

Warrior
Mörka hemligheter

Kanske att de strys av nån som finns i bakrunden & inte direkt är nåbar..."
- Just det här finns faktiskt med i min nuvarande världsidé...
det finns en större monarki som i sig är indelad i ett par provinser, som var och en styrs av en hertig/länsherre/what'eva, och en av dessa är faktiskt ganska intressant.
Det är nämligen så att han, vilket i princip alla är lyckligt ovetandes om (även hans folk) blivit sinnessjuk till följd av en del händelser som han tog oerhört hårt. Hemligheten är den att det finns en person bakom denna hertig, som kort och gott har makten men inte syns... allt han bestämmer ses som den rätte hertigens beslut. Detta är en hemlighet som ännu färre känner till, och denna "skugga" har lite speciella planer för framtiden...
- Jag får erkänna att det här verkar oerhört likt Grima Ormstunga i Tolkiens Härskarringen... men jag försöker tappert intala mig att vad som gör min egen version annorlunda är att han inte syns, att det rör sig om ren galenskap hos hertigen och att jag fick idén utan att tänka på trilogin :]

Men nåväl, det kanske inte är så intressant trots allt... vad tycker ni själva?...

Mörker

Warrior
Min egna tankar

"Så, någonting, ser min önskelista ut. Hur är din egen?"
- Ja, jag tänkte att jag trots allt skulle försöka ta upp en del av vad jag själv känner i skrivande stund...
Först och främst så ser jag det som min högsta prioritet att genom bild, text och annat relaterat förmedla känslor...
jag har nämligen svårt att se en värld mörk om inte rollspelet ger mig intryck och förmedlar känslor som kan väcka den delen till liv...
En annan funderare jag tog mig var som sådan att det kan vara bra att markera de aspekter som gör en fantasyvärld mörk. Om jag tillexempel skulle vilja sätta som mål att ha en dystrare ton på det hela... att rädslan för att ge sig iväg skulle vara större en längtan efter att vinna ära...
Det finns många sätt som jag kan nå detta. Midnight har vad jag vet uppnåt sin känsla genom att göra det tydligt under vilket förtryck och hot människorna ständigt lever. Och i Gemini rör det sig om jag inte har helt fel om en portal som ständigt slungar ut onda styggelser och demoner som gör världen till en hiskelig plats. (Ha i åtanke att jag inte läst dessa spel, jag kan ha fel!).
Vad jag personligen skulle vilja framhäva är den religiösa biten, den övernaturliga delen och till sist denna dystrare samhällston jag tror jag erinrar mig ha förklarat...
jag tänkte gå in lite på detta här nu när jag ser att jag faktiskt har en stund över...

Religion
- Religionen har jag valt att presentera annorlunda.
Kyrkan har inte tagit den vändning som vi genom historian kan se i vår egen värld, där kyrkan haft mycket politisk makt och stora rikedomar som de i första hand uppnåt genom hot.
Folket fruktade att sluta upp i helvetet och vad den katolska kyrkan (för att ge ett exempel) då gjorde ett tag var att sälja syndernas förlåtelse i form av s.k avlatsbrev som då försäkrade att man fått sina synder förlåtna. Detta protesterade för övrigt Luther emot när han skrev sina teser som senare lade grunden för den förgrening av kristendomen som kom att kallas den protestantiska kyrkan.
Nej, vad jag istället vill se religion som i min mörkare värld är vad jag tror den i första hand var tänkt att vara. Något som folket söker tröst och vägledning genom. Jag har även valt att göra den ännu friare på så sätt att den inte är obiligatorisk, det är i princip endast de som fått visioner eller söker tröst och vägledning som söker sig till kyrkorna eller templen. Och eftersom gudar faktiskt finns i min värld (jajamen) så är det förhoppningsvis också något de får.
En annan aspekt i religionen som MÅNGA rollspel använt är inkvisition, alltså någon form av korståg för att omvända de otrogna till den "rätta" läran och med järn och eld rena de syndiga och lätta mörkret.
Den här aspekten förekommer i min värld, om än i en ytterst minimal skala. De troende som finner sitt liv i tron allra starkast kan ibland samlas i orostider och hjälpa folket på bästa sätt och fördriva det mörka, som i min värld först och främst representeras av demoner (en del som jag arbetar med och för närvarande är vädligt nöjd med) som jag kanske kan skriva mer om en annan gång.
Religion är helt enkelt något väldigt personligt och accepterat som ingen döms för, något som vår värld kanske skulle må bättre utav.

Övernaturligheter
- Jag känner som så att det övernaturliga kan tillföra mycket om det förekommer i rimliga doser och på ett passande sätt.
En ganska central del av det övernaturliga är demonernas plats i skapelsen (som jag som sagt skriver mer om en annan gång) och även om dessa ter sig på ett ganska likformigt sätt så har de ändå kraften att påverka världen när de väl åkallats.
Men andra övernaturligheter, med roten ur gudomlig inverkan, magisk kraft (som jag också ber om att få återkomma till en annan gång) vill jag också förespråka. Så länge det hela hanteras på ett bra sätt så kan det vara helt ovärderligt.
Jag ser gärna att känslan av att det övernaturliga eller paranormala ständigt är närvarande är en beskärd del i det hela.

Den dystra samhällstonen
- Återigen ber jag att få försöka förklara detta lite.
Det känns fel att säga att det "helt enkelt är som så att hjältarna inte är goda och det mörka aldrig kan övervinnas" även om det ligger mycket i det.
Vad jag hellre vill ha fram är att människan är osäker, vilket gör att många söker sig till tron, som jag tog upp innan. Osäkerheten ligger i att mycket förändras och det övernaturliga skrämmer... mycket har förändrats och människorna kan helt enkelt inte vara så öppna och glättiga som de en gång kunde. Demoner inverkar på människorna, visioner är vanligare om än fortfarande ovanliga och det finns även de som känner att ett inre mörker fyller dem... något de inte kan göra något åt.

- Jag ber om ursäkt för mitt luddiga sätt att förklara... förhoppningsvis fick ni ut något läsvärt ur det här!

/Mörker, "herregud, det blev faktiskt en hel avhandling!"

Johan K

Gammal & dryg
Re: Mörka hemligheter

Men nåväl, det kanske inte är så intressant trots allt... vad tycker ni själva?...
Hemm, lite likt sagan om ringen-grejen är det ju. Men det behöver ju inte vara fel för det. Eller hur.
Tycker att du ska köra vidare på den där idén om galensakpen hos härskaren.

Robban

Hero
Re: Min egna tankar

"Och i Gemini rör det sig om jag inte har helt fel om en portal som ständigt slungar ut onda styggelser och demoner som gör världen till en hiskelig plats."

Om jag minns rätt stämmer inte riktigt det, men jag kommer verkligen inte ihåg hur det var. Jag kommer ihåg två tvillingar, och demoner, men inte en sån plats.

Din religionsbit är intressant, men enligt mig så passar inte den in i en mörk värld. Kristendomen under medeltiden var ingen vacker institution, snarare tvärt om; avlatsbreven som du nämner, kyrkans ekonomiska och politiska makt, alla dessa (och säkerligen flera andra) saker gjorde att kyrkan i princip blev korrupt, där de värdsliga delarna var viktigare än de andligare. Det skapade en orättvisa i samhället, där de rika gick fria (vänta nu, det har vi ju fortfarande, fast inte på samma sätt) från synderna, och där de fattiga levde i skräck för att hamna i helvetet (visste du att helvetet inte längre finns? Kyrkan gick ut med det omkring 1910 eller nåt sånt). Denna orättvisa är ett bra exempel på hur man skapar en mörk värld. Vi vill inte ha en värld där människor lever med samma villkor, jag skulle kunna ge ett exempel, men det vore off topic, så vi undviker det.

Teknologin i världen spelar också roll i hur den uppfattas. Detta gäller alla rollspel. I en högteknologisk värld, där man har börjat glömma bort teknologin och olika faktioner kämpar om de resurser som finns kvar, blir mörkare än vad den skulle vara om man fortfarande visste hur man gjorde gröngula påskägg, till exempel (om nu gröngula påskägg var en viktig resurs, givetvis). En av anledningarna till att medeltiden fick namnet "the dark ages" var just att den teknologiska, filosofiska och teoretiska nivån faktistk stagnerade, och slutligen sjönk.

Här finns faktiskt en koppling till religionen. Filosofin i världen påverkar hur den uppfattas, under medeltiden så blev flera grekiska filosofer stämplade som kättare (läs Dantes "Inferno", ytterst bra exempel där), kyrkan stod för utbildningen, och det var bara de med pengar som hade råd att faktiskt lära sig läsa (kyrka och adel, vill säga). Man kan anta att det var för att få ytterligare kontroll över samhället; folk som inte har nån vidare bra utbildning ställer inte så många frågor, och de riskerar inte att läsa nåt som inte bör läsas. Fast jag måste säga att det förmodligen berodde på att bibeln fortfarande var på latin, och att papper och böcker var dyra.

Att många rollspel använder inkvisitionen är delvis på grund av berättandet i sig, och att det gör det hela mer intressant. Inkvisitionens uppgift var egentligen inte att jaga häxor (det gjorde korsriddarna så bra), det var att ta om hand människor med farliga åsikter (det här är givetvis min åsikt, och jag har ingen egentlig grund för den).

Där anser jag att du har en svaghet, religionen och den medföljande inkvisitionen är alldeles för *snälla*.

Angående demoner vet jag inte, jag får ta och diskutera det med dig på VÄS nån gång, jag måste veta hur demonerna är, hur de funkar, och vad du har för idéer och tankar om dem.

Övernaturligheter hjälper i ett mörkt rollspel, ett ytterst bra exempel är Elric-böckerna, en väldigt mörk värld, som senare gjordes om till rollspel (kommer dock inte ihåg vad det heter). Men man *behöver* inte använda övernaturligheter, även om du nu har valt att göra det. Man kan däremot spela på karaktärernas oro och rädsla för det okända. Men som sagt, här kan jag inget säga förrän jag pratat med dig.

Nu kommer ett citat!

"Den dystra samhällstonen
- Återigen ber jag att få försöka förklara detta lite.
Det känns fel att säga att det "helt enkelt är som så att hjältarna inte är goda och det mörka aldrig kan övervinnas" även om det ligger mycket i det.
Vad jag hellre vill ha fram är att människan är osäker, vilket gör att många söker sig till tron, som jag tog upp innan. Osäkerheten ligger i att mycket förändras och det övernaturliga skrämmer... mycket har förändrats och människorna kan helt enkelt inte vara så öppna och glättiga som de en gång kunde. Demoner inverkar på människorna, visioner är vanligare om än fortfarande ovanliga och det finns även de som känner att ett inre mörker fyller dem... något de inte kan göra något åt."

Osäkerhet, rädsla för vad som komma skall och liknande saker är bra att ha med i alla rollspel, och i mörka rollspel är de ännu viktigare. Här kommer vi in på politiken, ett orättvist samhälle ter sig mörkare än ett rättvist. En annan möjlighet är om de har drakoniska lagar, då ter sig samhället antingen ännu mörkare, eller får vi en bismak av tyranni/grymhet med också. Statsskicket påverkar även hur mycket intriger som sker, feodalismen bäddade ju ganska bra för många intriger, med adel, kyrka och kung som de tre stora maktfaktorerna. Hur väl samhället är skött är också viktigt. Om nu länsherren har höga skatter så lider folket (ett bra exempel är faktiskt Robin Hood (disneys version), där det faktiskt känns ganska mörkt), om han istället skulle sänka skatterna så kommer folk att få det lite enklare.

Jag vill slå ett slag för vanlig, enkel miljöbeskrivning! Kanske det viktigaste av allt. En solig och ljus värld, där vinden blåser fram över de gröna ängarna ter sig inte vidare mörk. Om däremot en snål vind blåser över ett lerigt fält, där molnen är svarta och ett kallt regn faller så har vi direkt en mycket trevligare (?) värld.

Men nu måste jag diska. Min disk påminner lite om lerfältet.

/Robban - diskmeister 2000, where art thou?

Mörker

Warrior
Re: Min egna tankar

<center>Ska vi göra upp på VÄS eller?</center>

- Nej, skämt åsido... det var faktiskt oerhört konstruktiva svar jag fick och jag skall beakta dem noga (tänkte skriva ut större delen av tråden) så tack så mycket.

Jag vill även rikta tusenfaldiga tack till ni andra som också gett värdefulla vinklingar!

Troberg

Sinister eater
Jo, jag tänkte i största enkelhet höra efter vad ni skulle vilja se i en fantasy värld med en mörkare sättning...
Jag har beskrivit lite om skräck i fantasy och i allmänhet i det här inlägget som jag är rätt så nöjd med.

Mörker

Warrior
Det där var inte illa.
Om andra läser de här inläggen men inte besöker Trobergs länk så föreslår jag att ni backar tillbaka och tar en flukt.
Mycket intressant läsning för såväl spelledare som spelare.

Mycket "cred" till dig Troberg!

Troberg

Sinister eater
Det där var inte illa.
Kul att höra! Jag är rätt så nöjd med det själv och det var givande att sätta samman inläggen de består av. Processen hade för mig den där känslan av att man inte riktigt förstår något förrän man förklarar det för någon annan, jag förstod mycket mer om ämnet efter att jag skrivit det än innan.

Mycket "cred" till dig Troberg!
Innebär det att jag har "Ni slipper ut ur fängelset"-kort för OT ett tag nu?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
En värld på nedgång. Saker och ting blir sämre. Åkermarken blir allt magrare, härskarna mer vansinniga, epidemierna värre. Även de ljuspunkter som finns med blir sakta svagare, till synes utan att det går att göra något åt det. Detta beror inte på något yttre hot, snarare är det så att mycket helt enkelt beror på att människor är desperata. De har inte råd att tänka långsiktigt, då de måste se till sin kortsiktiga överlevnad -- oro inför framtiden är en lyxvara. Man måste konstbevattna för att få mat, även om marken försaltas. Man måste kriga för att överleva, även om man inte vet hur man ska kunna dra sig ur kriget. På detta vis blir stämningen ganska hopplös, då dessa hot är svåra att bekämpa än onda ockupationsmakter/demoner/vampyrer.