Nekromanti Dark Fate och du

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,533
Dark Fate 5 point Flaw
You are doomed to experience Final Death or, worse, suffer eternal agony. No matter what you do, you cannot avoid this terrible fate. At some point during the chronicle, your Dark Fate will come upon you. Even more ghastly is the fact that you occasionally have visions of this fate, and the malaise these images inspire requires an expenditure of a temporary Willpower point to avoid, or else you lose a die from all of your actions for the remainder of the night. It is up to the Storyteller to determine the exact nature of this fate and when it will occur.
Medan biten med att man förlorar tärningar eller willpower eftersom man har fruktansvärda visioner av sitt kommande öde inte är jättekul så är den första biten av den här nackdelen av den här svagheten en av mina favoritsaker från gamla World of darkness. Du är körd, du har inte en suck och din karaktär kommer dö eller värre innan den här kampanjen är över. Är det bara jag som finner det befriande? Ingen anledning att hålla tillbaks eller inte köra fullt ut, vad har du att förlora?

Vad tycker du om Dark Fate och liknande saker i spel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Dark Fate kan bli askul!

Har man en aktiv spelare som gör balla saker med det, och en påhittig spelledare som rullar med, så kan det bli fantastiskt. Det är dock inte helt oproblematiskt och det finns miljoner saker som kan gå fel:

Om spelaren bara tar en Dark Fate utan att konsultera spelledaren så är risken stor att den spelaren antingen ta väldigt mycket plats, sätta käppar i hjulen för spelledaren, eller blockar allt genom stor mängd emo-Mary Sue.

Om spelledaren ger en Dark Fate till spelaren utan att denne är med på det (exempelvis genom förkonstruerade rollpersoner eller rälsad ståry) så är risken stor att spelaren känner sig överkörd och alieneras.

Om spelaren och spelledaren konspirerar ihop en Dark Fate utan att de andra spelarna är med så tenderar ståryn att kretsa kring rollpersonens hemska öde och övriga spelare riskerar att få spela andra fiolen, och det är inte helt kul, med alienation och birollssyndrom som följd.

Och sen ska spelaren kunna hantera det också.

Så skulle jag ha en Dark Fate så skulle det bli en sån där sak som skulle tas upp under ett gemensamt rollpersonsbyggande. Spelaren och spelledaren skulle inte ha äganderätt till den, utan den skulle hamna i nån slags public domain och hjärnstormas ordentligt och ALLA spelare ska ha möjlighet att knyta sina rollpersoner till det onda ödet på ett eller annat sätt, allt för att undvika birollssyndromet, käppar i hjul och för mycket emo-Mary Sue.
 
Top