Nekromanti Dark Heresy, hur skulle du göra ?

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,798
Location
Maastricht
Well, det här är väl en tråd lite likt den jag skapde om Hornblower/Sharpe.

I mitt tycke är 40K världen en av de absolut coolaste Sci-fi/Dark fantasy settings man kan spela i men ibland känner man att det skulle vara tufft att spela utifrån någon Xeno civilisations ögon, Exempelvis Eldar.

Så nu kommer frågorna.

Om ni skulle spela en kampanj som inte var The Imperium, vilken skulle det isåfall vara, och varför ?
Berätta så målande ni kan om er idé. Jag kommer själv lämna ett bidrag så snart jag klurat på det lite mer.

Mitt syfte med tråden är att se om det finns fler som tänkt tanken att spela Dark Heresy på detta viset och vad ni isåfall funderat att fokusera det på då.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag skulle spela Eldar som jagar såna där eldarstenar. Man får en utmärkt anledning att kasta runt rollpersonerna i massvis med olika sammanhang, och Eldar har ju hela den här sköna grejjen med de inre konflikterna och den hårda disciplinen.

Jag ber om ursäkt för att jag inte är målande, men jag har för ont i huvudet :gremsmile:
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
871
Location
Lule
Eldar/Dark Eldar är ju faktiskt väldigt tacksamt att spela. Iom att det finns en massa korsarer, piratkungar, plundrare, etc. så kan man enkelt spela frihandlare/skattsökare. Vill man spela craftworlders så bör man utan tvekan kunna spela aspect warriors/warlocks ute på vift

På samma sätt borde det gå fantastiskt att spela mänskliga frihandlare. Att spela kaosdyrkare borde ju annars fungera rätt väl; bara spela vanliga människor som systematiskt arbetar för att underminera imperiets moral och struktur. Borde väl fungera bra iom Disciples of the Dark Gods-boken som kommit.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,798
Location
Maastricht
Förfädernas själar

En mörk och dyster framtid väntar huset Iyanden.
De känner inte själva till vad som komma skall, ty då kanske katastrofen skulle kunna ha vänts till en endast en tragedi och fler själar skulle inte ha slitits från sina kroppar och de sedan länge vilande själarna hade fått vila i frid.
Istället kommer de döda aldrig att veta betydelsen av ordet frid.


Denna berättelse förtäljer om craftworld Iyanden´s fruktansvärda katastrof när hive flottan Kraken lägger sina mörka kropp över Iyandens uråldriga civilisation.

Historien tar sin början då rapporten om Tyranidernas närvaro anländer till Iyandens äldste.
De disciplnerade krigarna ur de olika aspekterna ges order att göra sig redo att möta det största hotet mot deras folk någonsin.
Här tar berättelsen sin början för spelarna.

Den första delen i historien kommer att vara väldigt rälsad och vissa av spelarna känner säkert till Iyandens historia och vet att Iyanden kommer få 90 procentiga förluster och att de står på branten till att helt dö ut om inget görs.
Detta inlednings scenario är startskottet för en serie med berättelse som fokuserar på Iyandens kamp för överlevnad.

That´s that.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,798
Location
Maastricht
GonmviD said:
På samma sätt borde det gå fantastiskt att spela mänskliga frihandlare. Att spela kaosdyrkare borde ju annars fungera rätt väl; bara spela vanliga människor som systematiskt arbetar för att underminera imperiets moral och struktur. Borde väl fungera bra iom Disciples of the Dark Gods-boken som kommit.
Jag tror det kommer en bok till Dark Heresy framöver som behandlar ju Freetraders

Och precis som du säger så iom Disciples of the dark gods så kan man ju fokusera på kaosdyrkare.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
De har stenar som är kopplade till deras själar (eller något i den stilen), och när de blir stulna, vilket de blir, så måste de jaga ikapp dem.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,798
Location
Maastricht
Ja de har soulstones som sitter i deras rustning som fångar upp deras själar när de dör det stämmer. Det är ju helt klart ett äventyrs uppslag iaf !
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,798
Location
Maastricht
Jag vet inte vilka regler jag skulle använda.

Troligtvis skulle jag nog faktiskt använda mig utav grundreglerna fast göra en hög med husregler.

Jag skulle behöva göra ett par nya karriärer för Eldar samt en hel hög med annat.

Ex på karriärer

Aspect Warrior - Liknar Soldier en del men där soldiern endast har 3 olika vägar att gå frammåt mitten av karriären så har Aspect Warriorn fler. Eldar har dock två grupper av Aspect Warriors skulle jag nog säga. De som i störra grad använder avståndsvapen, tex Dire Avengers och de som är inriktade på närstrid, ex Striking Scorpions. Hur man ska lösa detta är ett litet frågetecken faktiskt.

Ranger - Här vet jag inte riktigt hur jag skulle dela upp det, men de olika Craftworldsens rangers roll skiljer ju sig en aning. Vissa är mer spejare än prickskuyttar och vice versa. jag skulle nog följa grund trädet med tre olika karriärvägar här.

Farseer - En Eldar psyker kort o gott. Kan man också ge 3 olika vägar. Warlock och Spirit Seer är ju två klara vägar iaf. Jag måste forska lite mer ang en tredje.

Path of the Mariner - snubblade över denna på Wikipedia. Vet inte om den är tillräckligt substansiell för att fungera i en värld där "There is only War" är mottot. Jag menar, man blir ju rätt saftigt fokuserad på att endast styra ett skepp, vilket iof inte är fel i en värld där skepp är mkt viktiga. Mmm tåls att tänkas på.

Vad mer ? Nej jag lämnar detta och återgår till att fundera lite till.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
871
Location
Lule
Draugen said:
Aspect Warrior - Liknar Soldier en del men där soldiern endast har 3 olika vägar att gå frammåt mitten av karriären så har Aspect Warriorn fler. Eldar har dock två grupper av Aspect Warriors skulle jag nog säga. De som i störra grad använder avståndsvapen, tex Dire Avengers och de som är inriktade på närstrid, ex Striking Scorpions. Hur man ska lösa detta är ett litet frågetecken faktiskt.
Nu var det ett tag sedan jag läste igenom mitt codex, men jag vill minnas att alla aspect warriors börjar sin karriär som Dire Avengers, och därefter väljer en annan stig att vandra. Mina kunskaper kring DH-reglerna är väldigt bristfälliga, men det borde väl gå att bygga en karriär på att man först börjar som Dire Avenger, en generell utbildning, varefter man sedan specialiserar sig mot antingen choppy eller dakka? (iofs är ju de olika aspekterna så olika att alla skulle behöva en egen karriär, men det tvivlar jag på att du orkar bygga?)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,798
Location
Maastricht
Jag tror tom att man börjar som Guardians va ? Men sedan kommer Dire Avngers om jag inte är ute och cyklar.

Jo du har helt rätt i det du säger att de verkligen är väldigt olika och skulle väl igentligen behöva en varsin egen karriär var.

Å andra sidan så kan man göra det hela väldigt enkelt också kom jag på nu.
De som följer krigarens väg vandrar ju ofta imellan de olika aspekterna. Och det är ju på något sådant vis man isåfall borde bygga upp den karriären.
Om en Eldar sedan fastnar i en aspek så blir han ju en Exarch, en krigare som likt fantasyns och dvägarnas Trollslayers vet att de så småningom kommer dö i strid och är därför helt utan fruktan.

Exakt hur man ska få in att en eldar blir fast i en aspekt vet jag dock inte såhär rakt upp och ner men det borde inte vara några större problem att använda en mätare likt människornas insanity points. Discipline points eller något som man kanske förlorar istället för att få och när man når noll så har man helt fokuserat sig på den väg man för tillfället befinner sig på och kommer hädanefer helt att ägna sig åt att mästra den aspekten.

Nåt sånt.

Förslag ?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,798
Location
Maastricht
Varje aspekt har en egen ordern eller vad man nu vill kalla det.
Det här med att vandra mellan flera aspekter är det få som gör och de som så gör och övelever kan så småningom bli en Autarch, eller befälhavare på svenska.

Och bara Krigar Aspekterna blir totalt 8 st karriärer om man vill att alla ska vara tillgängliga som karriärer i en Eldarkampanj. Hur fan löser man det på ett bra sätt ? Förslag ?
 

jarger

Veteran
Joined
21 Jan 2009
Messages
2
Själv tycker jag att man ska hålla sig ifrån att spela de utomjordiska raserna av samma anledning som ForgeWorld gör böcker från ett mänskligt perspektiv: Utomjordingarna har så annorlunda tanke/levnadssätt jämnfört med människorna att det inte går att beskriva dem på ett tillfredsställande sätt.

Tex eldar som nämnts. Att rollspela en tusentals år gammal krigare som ser sin ras förfalla är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt. EMÅ har de inte något gemensamt med människor förutom utseende.

Orker blir nog lätt enformigt såvida man håller sig inom ramarna för hur en ork beter sig (väldigt enkelspårigt).

Tyranider och Necrons säger sig självt.

Tau liknar människor, framför allt i livslängd, så de kan vara en möjlighet. En tau utanför imperiet skulle nog agera väldigt likt en människa. Dock finns alltid risken att du tilldrar dig oönskade element; dvs. Anime-Anders som vill köra mecha och slåss med katana.

Kroot skulle nog också funka, de tuffar som bekant runt lite överallt.

/ Jarger
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,798
Location
Maastricht
Det där argumentet är jag ärligt talat rätt fullproppad med, och framförallt mätt på.

Ja det finns en anledning, och jag tror det är för att de flesta hardcore fans skulle reagera ungefär som du nu fast med kanske betydligt mer högt ropande klagorop.

Tex eldar som nämnts. Att rollspela en tusentals år gammal krigare som ser sin ras förfalla är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt. EMÅ har de inte något gemensamt med människor förutom utseende.
Det där argumentet tas sällan upp i andra fantasy sammanhang när det kommer till alver, eller någon annan ras heller för den delen.

Vad kommer det sig att man lättare kan sätta sig in i en människas huvud när det kommer till 40K, de lever ju i en värld som är helt bortom vårat sätt att se saker och ting också, eller har jag fel?

Tyranider och Necrons säger sig självt.
Ja, att spela en ras som har ett kollektivt tänkande och vars handlingar nästan helt styrs av en Hivetyrant kanske inte är det mest rollspelsvänliga, men det är ju bara min åsikt.

Kroot skulle nog också funka, de tuffar som bekant runt lite överallt.
Hur kommer det sig att du tycker att kroots fungerar, men inte någon annan ras mer än möjligtvis Tau?

När det kommer till rollspel så spelar JAG för att det är kul, spännande och fantasieggande.
Om jag då skulle låta mig begränsas av en sådan bagatell som att Eldar inte psykologiskt är precis som människor, ja då skulle det vara mkt jag inte skulle kunna spela alls !
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Well jag klurade på en kampanj som utspelade sig lågnt ute i en avlägsen planet. Planetet hade en gång i tiden varit en framgångsrik mineralgruva men fraktskeppen till och från planeten härjades hårt av Space Orks pirater. När en annan planet Xynion VII upptäcktes ha enorma mineralkvantiteter och dessutom låg inom ett mer kontrollerat område utanför piraternas härjningsbyar förflyttades all uppmärksamhet och industri till denna planet. Kvar på den gammla planeten fanns några hundra tusen blåsta kolonisatörer som inte var allt för glada. Dessa skapade sig ett fattigt samhälle och hankar sig fram med den teknik dom har (Runt 16-1700tal).

Men ingen skall väll säga att imperiet inte tar hand om sina undersåtar självfallet sätts ett handfull valda soldater från ordo Xenos att uppräthålla ordning och bevaka planeten. En handfull utvalda innebär här att personen ifråga har gjort bort sig så förjävligt att man inte vill ha honom på någon annan position. Dessa utgörs sjävfallet av rollpersonerna. Saken blir inte bättre av att de blir disopnierade en grovt paranoid befälhavare som ser demoner och häxor över allt.

Så här befinner sig rollpersonerna i en planet där ingen bryr sig om dem. Ett skitigt, misslyckat fattigt samhälle där svält och tjuveri tillhör dagsjobbet. I Guvudstaden har domm två stora fraktioner Familjen Mckelly och Simmons brutit ut i ren blodfejd. Sidney Bissmarck en man från gruvorna hävdar sin rätt som planetens riktiga kejsare och eldar till uppror mot imperiet för att bli självständiga. Mitt i denna röra rör sig ett hot. Lågnt nere i gruvorna har det planteras ett säd, något har vaknat. I skuggorna bakom allt dystert, allt elände och misslyckande växer något mycket mycket värre....

Ungefär något åt det här hållet hade jag tänkt mig. Nu blev kampanjen aldrig av, men vem vet. Kanske i framtiden.

//Flurtis
 
Top