Nekromanti Dark Heresy, vad tycker ni?

NilsK

Ligist
Nu har jag läst, luktat och fingrat på mitt ex av Dark Heresy ett par dar och börjar få lite känsla för boken. Jag har aldrig varit något större fan av WH40K och hela figurspelsgrejen och mitt första intryck av spelet var faktiskt inget vidare. Har svårt för det extremt överdrivna i illustrationerna, Mutant Chronicles framstår som minimalistiskt i jämförelse.

Men, nu börjar det likna något. Bakgrundskapitlet om sektorn är lysande och plötsligt börjar bitarna falla på plats. Så det blir bättre och bättre.

Vad tycker ni som redan har spelet?

NilsK

Ligist
Heh, ok.

Vad är det som är så jäkla bra då?

Jag vet många som kallar det för det bästa rollspelet någonsin och så vidare. Är det den så omtalade 20-års väntan som talar eller är det just för att spelet är överjävligt bra?

Jag ska erkänna att jag börjar bli mer och mer intresserad av WH40K-universat. Fan.

Pirog

Veteran
Jag själv är född året Warhammer kom ut på marknaden och är alltså ingen veteran. Faktum är att jag endast smakade på Warhammer Fantasy en kort period i mina yngre dagar och först nu, i ett par månader, tagit upp hobbyn och då med 40k.
Men som en riktig miljö-och-bakgrunds-nörd som jag är så blev jag mer nyfiken och började läsa en del. Det hela har slutat med att jag nu är inne på fjärde boken i serien Horus Heresy, läser tonvis med material på nätet och gärna hade beställt hela Black Library om jag kunde. Det är underbart. Världen (Läs Universumet) är helt fenomenalt.
Jag - älskar - 40k - universumet.

Så, som en inbiten rollspelare förbokade jag då även Dark Heresy och jag är kär. Haft boken med mej/intill mej sen jag fick den nu och har ganska precis tagit mej igenom den. Grymt sugen på att låta min grupp stiga in i det och hittills måste jag säga att det är helt fantastiskt underbart. Fungerar spelet lika bra som det verkar, som jag vill hoppas på och som boken ser ut, känns, luktar, smakar - då är det här det bästa på bra länge.

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag har inte läst Dark Heresy ännu men det är på ingående... Det ska bli intressant att återvända till ett spel som vi spelade rollspel med redan när 40k gavs ut i sin första form. Jag vill se vad spelmakarna har gjort med spelvärlden för att anpassa den till rollspel. Sen är det ju otroligt synd att Black Industries har lagt spelet på hyllan. Med allt vad det innebär. På det sättet kommer man troligen förlora en del av spelkontrollen då fans kommer sprida sina egna varianter av både det ena och det andra över internet.

ro83rt

Swordsman
Det är egentligen samma sak som WHFRP. Om du gillar det så kommer du att gilla Dark Heresy. Regelsystemet bygger på samma upplägg med några modifikationer. Om du inte vet vad det är så är det som en kombination av figurspelet och BRP.

Något som är bra med systemet är att det ibland har beröringspunkter med världen och det är trevligt. Jag tycker dock att det är lite för mycket tabeller, manövrar och andra nuffror att hållar reda på. Sedan är det relativt snyggt på ett D&D sätt. Det är inte riktigt samma stil rakt igenom även om de enskilda sidorna och bilderna är skitbra.

Konceptet är också att du spelar agent åt inkvisitionen och därför är karaktärerna anpassade för det. Du kan t.ex. inte bli inkvisitor eftersom det var meningen skulle komma i de senare produkterna, som nu är nedspolade. Några regler för att spela Space Marine eller stats för olika äjliens finns inte eller. Poängen var att man skulle haft alla tre grundböckerna för att täcka in olika spektrum av spelvärlden men det vi nu har är relativt smalt.

Jag är dock relativt nöjd men tycker att det kunde gjorts bättre. Systemet är som bäst sådär och inriktningen blir väldigt smal. Även om man som spelare självklart inte väljer att spela något annat än människa, eftersom det annars mest liknar en lågbudget cirkus, så borde det finnas mer elakingar att smälla på. Mer tuffa Chaos-snubbar med taggar och sånt.

Det kommer dock en ondingbok i sommar som kan rätta till det problemet.

Du kan t.ex. inte bli inkvisitor eftersom det var meningen skulle komma i de senare produkterna, som nu är nedspolade.
Jag har hört att alla de böcker som BI snackat om kommer dimpa ner innan de lägger spelet på hyllan, förhoppningsvis inser GW att folk kommer vilja ha mer och på så sätt kommer någon annan få släppa matrialet, det är iaf vad jag hoppas händer.

Att GW sedan troligtvis ger ut tänkta produkter o sedan skiter i att ge ut nåt mer är fullt möjligt, men det känns som att det är pengarna som styr en del o jag tror spelet lär dra in en jävla massa deg, titta bara på Sf-bokhandeln, dom sålde slut på spelet på en helg ! Hur ska de då ha sålt i England o Usa ?

För övrigt så är det ett grymmt spel, har länge varit ett fan av Universumet o ser ifram imot att få skrika "For the Emperor" och döda kättare, mutanter och xenos !

ro83rt

Swordsman
Att GW sedan troligtvis ger ut tänkta produkter o sedan skiter i att ge ut nåt mer är fullt möjligt, men det känns som att det är pengarna som styr en del o jag tror spelet lär dra in en jävla massa deg, titta bara på Sf-bokhandeln, dom sålde slut på spelet på en helg ! Hur ska de då ha sålt i England o Usa ?
Jag tror inte att det spelar så stor roll att DH säljer bra. Det är ett strategiskt beslut som bygger på att om vi tjänar så här mycket mer pengar på att kränga romaner, som i bästa fall är ganska underhållande, jämfört med rollspel i dagsläget. Hur mycket mer kommer vi då inte att tjäna i framtiden på att satsa rollspelspengarna på en rad nya, och troligtvis sämre, bokserier om diverse chapters, regimenten och rymdalver.

PAX

Jordisk Äventyrare
När det gäller Space Marines och Rouge Traders så tror jag/hoppas jag att motsvarande regler kommer dyka upp på olika fansites.

Tyvärr har BI slått på stora trumman, marknadsfört spelet hårt samt lagt ut en lång plan både för sig själva och de hängivna spelarna för att slutligen... "Njaäää - vill inte!"

Fans borde verkligen ge BI en näsbränna och bojkotta deras pocketböcker...

Jag hoppas verkligen att GW låter licensen gå vidare till ett bolag som kan slutföra uppdraget.

Storuggla

Champion
"Fans borde verkligen ge BI en näsbränna och bojkotta deras pocketböcker..."

Synd bara att det är BI som lades ner av GW. De fick foten, så de tär lite svårt att vara arg på just dem.

"Jag hoppas verkligen att GW låter licensen gå vidare till ett bolag som kan slutföra uppdraget."

Tja, betänkandes att GW säkert vill ha multum för licensen och betänkandes hur många bolag som skulle ha råd med det och sedan kunna göra en schysst produkt... Skulle väl vara wizards det. Och kanske, kanske White Wolf.

Storuggla, stämbandstango

Storuggla

Champion
Okej, nu när jag läst igenom det hela kan jag faktiskt uttala mig om spelet. Som ett spel är det väl... tufft. Och det är säkert apballt för de flesta.
Men inte för mig. Varför? Jag kan inte sätta fingret på det. Det är bara för bombastiskt och för mycket cybertech och taggar och enorma rustningar i bild för att jag ska vara glad. Och jag kommer aldrig in i settingen, den suger inte tag i mig utan jag sitter mest och tänker "oj vilken bra setting för ett figurspel" innan jag retar mig på att spelets fokus, undersökningar och kättare pliktskyldigast ges en-två sidor (varav en halv sida är en tabell för svårighetsmodifikationer beroende på hur sur den man frågar ut är). Det känns helt enkelt... alltså, det här kommer låta helknas men när jag läser Dark Heresy så är tanken som slår mig om och om igen "Fan, jag vill spela Fading Suns, som gör den här settingen rättvisa".
Snygg bok, tjock bok, kul att läsa, men den örfilar mig inte och skriker "Spela mig din lilla nattfjäril, spela mig!". Tyvärr.

Storuggla, censurerade lite