Det är inte ett spel i sig, utan en "campaign setting" till TSRs/Wizard of the Coasts sf-spel Alternity. Förvisso står det på boken att den innehåller allt som krävs för att spela, men jag rekommenderar starkt att du köper regelböckerna, i alla fall spelarboken. I Dark Matter står nämligen inget om att skapa egna karaktärer och genomgången av reglerna över huvud taget är tämligen bristfälliga.
Dark Matter utspelar sig, trots Alternitys sf-inriktning, i vår tid. Det har hämtat inspiration från teveserier som Arkiv X, Millenium och Dark Skies och från filmer som the Abyss, Pojkarna från Barsilien och Dark City. Det handlar alltså om konspirationer, hemliga sällskap, sekter och kulter, utomjordingar och liknande mystifikationer. Spelarna spelar agenter för Hoffman Institute, som utredar paranormala fenomen, mystiska händelser, utomjordiska besökare och överstatliga konspirationer. Ett annat rollspel i genren är Conspiracy X.
Gillar man Alternityreglerna, och Arkiv X är detta ett utomordentligt spel. Själv har jag lite svårt för reglerna, som jag tycker är lite meckiga och onödigt tillkrånglade. Spelet och världen gillar jag däremot, och boken är snygg och välskriven. Mycket mer välmatad med bakgrundsinformation och liknande än till exempel Gamma World, som är en annan "campaign setting" baserad på Alternity (Gamma World har dock andra kvaliteter som gör att jag gillar det spelet).
I Dark Matter finns gott om bakgrundsinformation om allt från överstatliga konspirationer och otäcka, hemliga experiment till utomjordingar och paranormala odjur och hemskheter. Hoffman Institute är välbeskrivet och känns, i den utmålade världen, tillräckligt trovärdigt för att i alla fall jag inte ska bli irriterad.
Det finns en hel del ytterligare material att tillgå på nätet, och TSR/WotC planerar att ge ut mer (trots att Alternity tydligen egentligen lagts ner).
Jag tycker personligen att det är ett ganska trevligt spel, tack vare den rikliga och bra världsbeskrivningen som ges. Reglerna är jag dock inte förtjust i, med olika tärningar som läggs till och dras ifrån hit och dit. Bökigt! Men det finns andra system som jag tror kan funka, så kan man använda Dark Matter bara som bakgrundsmaterial till en kampanj där man förpestar spelarnas tillvaro med intriger och komplotter inbakade i villospår, sidorintriger och lögner. Men som ni alla vet, sanningen finns därute ...
/ Daniel Andersson