Nekromanti Dark Matter

G

Guest

Guest
Nån som vet nåt nyttigt om detta rollspel (Dark Matter). Har läst att det ska vara bra men vet inte ett skit!

//Robin P. Liljenberg - Takcsam för svar!

Mäster Azazel

Daniel Andersson

Swordsman
Det är inte ett spel i sig, utan en "campaign setting" till TSRs/Wizard of the Coasts sf-spel Alternity. Förvisso står det på boken att den innehåller allt som krävs för att spela, men jag rekommenderar starkt att du köper regelböckerna, i alla fall spelarboken. I Dark Matter står nämligen inget om att skapa egna karaktärer och genomgången av reglerna över huvud taget är tämligen bristfälliga.

Dark Matter utspelar sig, trots Alternitys sf-inriktning, i vår tid. Det har hämtat inspiration från teveserier som Arkiv X, Millenium och Dark Skies och från filmer som the Abyss, Pojkarna från Barsilien och Dark City. Det handlar alltså om konspirationer, hemliga sällskap, sekter och kulter, utomjordingar och liknande mystifikationer. Spelarna spelar agenter för Hoffman Institute, som utredar paranormala fenomen, mystiska händelser, utomjordiska besökare och överstatliga konspirationer. Ett annat rollspel i genren är Conspiracy X.

Gillar man Alternityreglerna, och Arkiv X är detta ett utomordentligt spel. Själv har jag lite svårt för reglerna, som jag tycker är lite meckiga och onödigt tillkrånglade. Spelet och världen gillar jag däremot, och boken är snygg och välskriven. Mycket mer välmatad med bakgrundsinformation och liknande än till exempel Gamma World, som är en annan "campaign setting" baserad på Alternity (Gamma World har dock andra kvaliteter som gör att jag gillar det spelet).
I Dark Matter finns gott om bakgrundsinformation om allt från överstatliga konspirationer och otäcka, hemliga experiment till utomjordingar och paranormala odjur och hemskheter. Hoffman Institute är välbeskrivet och känns, i den utmålade världen, tillräckligt trovärdigt för att i alla fall jag inte ska bli irriterad.
Det finns en hel del ytterligare material att tillgå på nätet, och TSR/WotC planerar att ge ut mer (trots att Alternity tydligen egentligen lagts ner).

Jag tycker personligen att det är ett ganska trevligt spel, tack vare den rikliga och bra världsbeskrivningen som ges. Reglerna är jag dock inte förtjust i, med olika tärningar som läggs till och dras ifrån hit och dit. Bökigt! Men det finns andra system som jag tror kan funka, så kan man använda Dark Matter bara som bakgrundsmaterial till en kampanj där man förpestar spelarnas tillvaro med intriger och komplotter inbakade i villospår, sidorintriger och lögner. Men som ni alla vet, sanningen finns därute ...

/ Daniel Andersson

Totenklage

Veteran
Varför åka cykel när man kan åka Rolls Royce??
Köp Delta Green istället, för bövelen!!!!
Bättre nutida horror/conspiracy-spel finns inte!!! IMHO...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>

Man Mountainman

Storsvagåret
<I>Varför åka cykel när man kan åka Rolls Royce??</I>

För att det är billigare?
För att man får motion?
För att man saknar körkort?
Sorry, Totenklage, men det var en dålig metafor.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Gaxar

Warrior
Håller med fullt ut. Jag har dessutom gett en mer ingående beskrivning av Dark Matter-boken och dess innehåll längre bak på det här forumet... den som är intresserad kan ju ta sig en titt.
Personligen älskar jag verkligen kapitlet om att spelleda en horror/conspiracy-baserad kampanj. Det finns enormt mycket bra material där som ger väldigt mycket för vilken spelledare som helst, oavsett erfarenhet.
För övrigt kan jag bara hålla med Totenklage; Delta Green är kungen bland skräckrollspel. Men Dark Matter är bra bakgrundsmaterial...

-Gaxar, skall ge sig ut i staden och leta efter Countdown idag...

Gaxar

Warrior
<A HREF="http://www.delta-green.com" target="_new">http://www.delta-green.com</A> ...och för er som bor i GBG-området kan jag berätta att killarna på Flammans Spel säljer ett begagnat Delta Green just nu, så passa på!

-Gaxar, som inte fick tag på Countdown... det får bli Amazon.com igen.

Erik_UBBT

Veteran
Argh, inget busskort - panik

Har funderat på att köpa Delta Green ett längre tag, men de få gångerna jag sett det i butik tycks jag alltid ha för lite pengar. Så om någon nu tänkt köpa det begagnade exemplaret kan ni väl överväga att ge mig en ärlig chans att hinna dit med cykel?