Nekromanti darkener m. storsvärd för bra?

Big Marco

Läskig
Re: Trollus dräpus maximus ontus

Trollens speciella "Bita"-manöver är sorgligt underskattad.

En riddare som var överdrivet jättekaxo fick en schysst hugg i armen på ett troll med ett storsvärd. Trollet motanföll, riddaren var kaxig och ville inte parera, fick tag på dennes huvud. Trollet vann initiativet och bet halsen av riddaren. +500 Trauma. Ledset ledsen den spelaren blev. ,-)

Pendragon

Swashbuckler
Re: Trollus dräpus maximus ontus

Ledset ledsen den spelaren blev. ,-)
Men han dog ju för den goda sakens skull.... ur trollets synvinkel iaf...

Stöter mina rollpersoner på grottroll kommer "greppa" följt av "bita" vara hans huvudsakliga anfall. Slår gör man på dem som stör medans man äter.
Fast å andra sidan, är det i början av Maj blir det det "greppa" följt av något betydligt elakare och smärtsammare... :gremgrin:

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Problemet med bågskyttar...

<p align="justify">... är att pilarna gör ungefär Ob2T6 i skada på "säkert avstånd". Senast jag utsatte spelarna för ett bakhåll av pilbågsskyttar på nämnda avstånd hånskrattade de åt att pilarna knappt gick igenom huden.

Men efter 6-7 pilar (då de såg ut som igelkottar) började det göra (lite) ont... :gremtongue:
Ett förslag till ändring är att sänka skademinskningen på stora avstånd, något som jag inte orkar göra på det dryga tjugotalet pilbågar/armborst som finns i Eon...

Problemet med att använda troll är att de ofta har [color:\\"black\\"]<[/color]RPs färdighetsvärde -8> i [color:\\"black\\"]<[/color]aktuell vapenfärdighet> (då standardkobolden har runt 22 i färdighetsvärde), så det spelar ingen roll om han kan bita huvudet av vem som helst utan problem - problemet ligger i att han aldrig kommer att träffa huvudet (eller armen, eller whatever).

I och för sig dog min frakktrukh av en kille vid namn Hero. En helt vanlig, något tanig, taup... ja, det är grundaren till stridskonsten Naturens Styrka som jag tänker på... så om du behöver en överman kan du med gott resultat slänga in honom. Ge honom färdighetsvärde ~25-30 i stridskonsten och i undvika bara. Och fuska med tärningarna så att det blir lite spännande :gremgrin:.

... så jag skulle inte hänga upp mig på enbart vilket vapen som gör mest skada...</p>

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Trollus ontus ignorerus totalus

Bara för att det förekommer osannolika eller märkliga monster i en värld fförvandlas inte allt spel i denna automatiskt till hack'n'slash. Det hänger betydligt mer på spelarna och på spelledaren än på floran och faunan vilken sorts spel det blir i slutändan.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tänk efter lite nu, är det verkligen hans höga styrka som är ditt främsta problem? Hur starka rollpersoner de än gör så kommer trollen ändå alltid att vara starkare. Varför skulle 10 stycken minotaurer bli rädda för en ensam människa? Jag tror att du har missuppfattat reglerna på någon punkt eller varit alldeles för generös mot din spelare. Spelar man troll och minotaurer i enlighet med reglerna och deras värden så är de mer än en match för en darkener vare sig han har 19 i styrka eller ett storsvärd.
Läs på reglerna och var lite hårdare mot dina spelare men låt det inte urarta in någon slags kamp mellan dig och spelaren. En kamp där du kastar in det ena monstret osannolikare än det andra bara för att ta livet av honom. Din uppgift som spelledare är inte att hitta på nya, häftiga sätt att ta livet av dina spelares rollpersoner.