Nekromanti Darkener?

dverg-hest

Veteran
Hallå, jag håller på att skapa en Darken som RP och jag skulle gärna vilja ha mer info om dem som folk (då EON-spelarens bok inte talar om så mkt). Min första tanke var såklar B&M men där stog det inget om dem (*sad panda*). Vet ngn om det finns ngn Info att hitta om dessa i ngn annan bok eller kanske på ngn sida på internet? Alla svar (förutom "du är dum i huvudet gå lägg dig") är välkomna ^^

Marukusu

Hero
Du är dum i huvudet, gå och lägg dig.

:gremwink:

Darkenerna är ett mörkhyat folkslag som huvudsakligen bor på den södra kontinenten, i Västlanden och i Stora Arkipelagen. De är generellt något större och kraftigare till växten än vanarerna och har fylliga anletsdrag.

Teokratin Forion på södra kontinenten gissar jag på är det mäktigaste darkenriket. I övrigt finns det inte särskilt mycket annat publicerat om darkenerna än det som står i Spelarens Bok, vad är det mer specifikt du vill ha reda på?

dverg-hest

Veteran
alltså jag skulle vilja veta lite mer om deras samhällesstruktur, lite vilket/vilka länder de oftast förekommer i (uppenbarligen i Forion ;)) vilka yrken/roller de bruka spela i utlandet etc.

typ lite mer fakta genrellt om hur de fungerar ^^

DesertRain

Hero
Det finns även darkener i Ebhron, Mûhad, Momolan och Mio-Enara. Darkenernas samhällstruktur varierar kraftigt beroende på vilket land de kommer ifrån så det bästa är att köpa Geografica Mundana för att få reda på mer.

Darkenerna I Forion har en religion som går ut på mission, så de åker runt till världens alla hörn för att sprida sin lära. Se 'Missionärerna från Forion' i boken om religioner.

ermine

Warrior
Purgatory said:
Det finns även darkener i Ebhron, Mûhad, Momolan och Mio-Enara. Darkenernas samhällstruktur varierar kraftigt beroende på vilket land de kommer ifrån så det bästa är att köpa Geografica Mundana för att få reda på mer.
Förutom dessa länder förekommer de även i Eumo, och är det dominerande folket på större delen av den södra kontinent söder om Momolan och Eumo, med undantag för de områden som domineras av tosher. Det finns antagligen ett flertal darkenska folkslag och riken på södra kontinenten som inte är namgivna på någon av kartorna (till exempel nämns deexpansiva nahatiu-darkenerna norr om leopardbergen som slåss med niwin-tosherna om marken).

Det finns även små grupper av darkener på andra ställen, många av dem är hårt ansatta av slavhandlare som för dem till framför allt Muhad. Det förekommer antagligen en del darkener bland cirefaliernas gästarbetare och bland sjömän, då Forion är så pass beroende av sjötrafik och handel. Enligt Geografica Mundana finns det ett Imaytempel med runt 200 Imaytroende, varav ett femtiotal forianer, i Chadarians Hopp.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
ermine said:
Det finns antagligen ett flertal darkenska folkslag och riken på södra kontinenten som inte är namgivna på någon av kartorna (till exempel nämns deexpansiva nahatiu-darkenerna norr om leopardbergen som slåss med niwin-tosherna om marken).
Vilket får mig att tänka på att det verkligen borde göras en genomgång av och förteckning över de mindre statsbildningar, oorganiserade men befolkade regioner och liknande som finns på olika håll. Utmark, Karagistan och liknande borde åtminstone ha en existens som antyds på kartorna.

Ymir

Liten kantbaron
Det kommer nämnas en hel del om Den södra kontinentens darkener i den kommande Västlandenmodulen. Här är lite av vad jag skrivit so far, om några viktiga och mäktiga darkenerstammar:

Darkener
Kontinentens södra delar bebos främst av olika undergrupper till den darkenska människorasen. De lever i djunglerna och på savannerna i olika stammar, klaner och familjer, somliga jordbrukare, andra pastoralnomader och jägare.. Många darkener togs tidigt i historien som slavar av Akpilos, Edron och zhanerna och förflyttades så norrut, men ett par stammar har alltid bebott Västlandens södra delar. Det är dessa som tas upp här – längre söderut finns en uppsjö av stammar, och övriga darkener i Västlanden är slavar eller ättlingar till slavar som för länge sedan glömt vilket folk de en gång tillhörde.

Darkener är stora och starka, även om medellängden inte är avsevärt mycket högre än västzhanernas. De har mörkt skinn, från brunt till blåsvart beroende på boplats, familj och stam. Håret är mörkt, oftast rakt eller krulligt, näsan platt och läpparna i regel tämligen fylliga. Ögonen är bruna, ibland med en djupt svart ton. Darkener har en rik dräktkultur som särskilt hos de "civiliserade" stammarna i Eumo och runt Malásarsjön ter sig särskilt färgstark, med färgglada svepningar, fina pälsar, plymer och smycken.

Darfana har i årtusenden fört en nomadisk tillvaro i Ressis södra delar, och kan öknen som inga andra. De är eftertraktade som vägvisare och karavanvakter, men håller sig oftast för sig själva med sina boskapshjordar. Darfana är tämligen fredliga, men har ett mycket gott rykte som krigare och lämnas därför i fred, tillochmed av Ressis många rövarband. Vid de tillfällen de faktiskt har blivit hotade eller förolämpade har de inte varit sena att ta till vapen, för de är ett mycket stolt folk och måna om sina ofruktsamma marker. Vidare är de några av Västlandens främsta kameluppfödare. Ett fåtal är högt skattade glasblåsare som har imponerande, flyttbara verkstäder i sina tält.

Darfana är mycket långa, med gles kroppsbehåring och närmast blåsvart hud. De har rakt hår som männen ofta sätter upp i hårpiskor eller komplicerade flätor, medan kvinnorna oftast rakar huvudet helt så när som på en liten hästsvans. De dekorerar gärna sina hjässor med pannband infattade med pärlor, elfenben och guld, och bär också i övrigt dyra guldsmycken och spjut och bågar av fin kvalitét. Den traditionella klädseln är luftiga, purpurfärgade rockar med huvor, tillverkade i sammet, siden eller andra värdefulla material. På det hela taget är Darfana mycket måna om sitt utseende, och byter till sig allehanda lyxvaror för de kameler, pälsar och glasföremål de förser zhanerna med.

Aomefolket är Västlandens mest ansedda darkenerstam. De utgör lejonparten av alla darkener i Eumo, 30% av dess befolkning, och merparten av Sungmunkarna. Ursprungligen utgjorde de magikratin Torlins härskande skickt, men flydde därifrån sedan Torlin förstörts av zhanerna. De bjöds in till Sung av den dåvarande högste Sung, och blev med tiden en av de bidragande faktorerna bakom Eumos enande. Mötet med det gamla Sungfolket blev mycket givande för båda parter, och såväl magin som vetenskap och annan lärdom frodades. Aome har ett stolt arv efter Belag Duncinna, forntidens störste magiker, och deras mystiska tradition är ännu mycket levande. En del drömmer om att återvända till Torlins övergivna slätter och bryta ny mark där, men de flesta är nöjda med sin lott i Eumo, där de lever som boskapshållande nomader, bönder, handelsmän och munkar.

Så gott som alla Aome är hängivna följare av Sungs lära. Likt många darkener uppskattar de färgglada kläder, men följer i stort modet och skönhetsidealen bland Eumos stammar. Generellt har Aome tunnare läppar och smalare näsor än andra darkener och förhållandevis ljus hy, men det varierar ganska mycket eftersom de blandats upp med Eumos andra folk under årtusendena.

N’beyo är en stor, krigisk koalition av stammar som dominerar södra Momolan fram till den jargiska kolonin Colostro. De styrs av en drottning och har ett tämligen jämställt samhälle, vilket tidigt föranledde dem att göra gemensam sak med momolanerna och formellt, men inte i praktiken, underkasta sig ekhbeten. Just detta har lett till en del problem – N’beyos krigare har ofta räddat momolanerna undan många problem, och var de enda som på allvar stod emot cirefalierna under rikets grundande. Samtidigt tar de höga tullar landvägen på all handel med Colostro och lyder allt mer sällan Liadj-folkets påbud, speciellt som N’beyos män har en mycket högre ställning. I praktiken gör de det alltså svårare för ekhbeten att hålla samman sitt redan splittrade rike.

N’beyofolket har en schamanistisk religion och lever som boskapsdrivare och jägare, även om visst jordbruk och handel bedrivs. Många är legosoldater i Momolan. Utseendemässigt har de inga riktigt utmärkande drag, undantaget sina kolsvarta ögon. Hyn är mörkbrun och håret krulligt. De klär sig ofta tämligen lätt i det heta klimatet, men bär praktfulla fjäderplymer och smycken. Krigarna är framförallt kända som Västlandens förnämligaste spjutkastare.
Annars hjälper det alltid inspirationen att läsa på lite om olika, historiska och nutida, kulturer och folkslag.

Den primära inspirationskällan till Darfana-folket, tex, var den häftiga looken hos tuaregerna:

N'beyo är lite åt Zulu-hållet:

Medan Aome är en salig blandning av typ Ethiopien/Axum och Tibet. Jag tror inte forumet tillåter fler bilder nu, så jag länkar istället:

Check out the cool clothing! Tibet!
Sungmunk? Ethiopisk präst!

En av spelarnas rollpersoner i min Eon-långkörare är en darken från Enara, kanske hans spelare vill berätta lite om honom? Det står lite om Mio-Enara i 'Fjärran Riken'. Jag tänker mig iaf att ett typiskt darkenskt hus i Enara ser ut såhär:

Hoppas det inspirerar lite!

Jag tycker mycket om darkenerna; för det är något sorgligt ovanligt hos fantasyvärldar att det finns kulturellt högstående färgade folk. Istället reduceras dessa nästan ofelbart till de primitiva vildar som alltid dominerat västerländska (miss)uppfattningar om Afrika. Det är skönt att Eon gör upp med den klyschan. I Mundana finns tillochmed svarta präster som fucking -missionerar- i de pseudoeuropeiska kulturerna. Det är vad jag kallar koolt.

- Ymir, kan eventuellt tänka sig att skriva darkenermodulen till typ...Eon V

DesertRain

Hero
Tack för det Ymir! Det är alltid lika roligt att få läsa utdrag ur Västlanden. Hoppas att den kommer snart.

Regmolar

Swashbuckler
Efter Ymirs briljanta redogörelse av de nordliga darkenerna (när får vi Västlanden, egentligen? Det verkar ju bli den bästa modulen på typ... eoner! :gremwink: )

Över huvud taget är anledningen till att de inte finns med i B&M samma som att vanarer, zhaner och tauper inte finns med: de är helt enkelt så utspridda, civiliserade och varierande att de istället tas upp i respektive landsmoduler, för annars skulle de kräva en modul var att beskriva ordentligt.

Kort sagt: det viktigaste med den darkenska rollpersonen är varifrån denne kommer, eftersom tre darkener från Mûhad, Forion och Arkipelagen snarare är mer olika varandra än tre vanarer från Ehbron, Jargien och Consaber är, och då kommer ändå alla tre att vara darkener från civiliserade samhällen.

Med det sagt är nog Ymirs inlägg här den mest detaljerade beskrivningen av darkener någonstans som existerar för Eon. Bestäm dig varifrån du kommer och anpassa en rollperson efter det.

dverg-hest

Veteran
Tack för alla svar ^^

Har en idé om att han ska ha blivit tagen som slav för en längre tid sedan och då även förlorat sina föräldrar. Hn ska sedan ha blivit såld som gladiator någonstans i Jargien. Han ska där ha blivit så framgångsrik (han är nämligen framgångsrik gladiator ^^) att han vann sin egen frihet. Efter det ska han väl ha äventyrat runt lite eller nåt. Det är typ detta jag kommit fram till ^^

Han ska tillhöra klanen/stammen(folket?) w/e Dafana eftersom jag tyckte att deras utséende passade bäst in i den bild jag hade av honom. Vet dock inte vilken by(?) han ska ha kommit ifrån eller vilket hans modersmål är.

detta leder mig till tre nya "frågor":
Vilket språk talar Darkener (från Dafana klanen)?

Är det ngn som har ett exempel på en by/stad som han skulle kunna komma ifrån)

kan ngn ge ett exempel på en stor Jargisk stad (kommer ej ihåg ngt namn och har inga kartor till hands) där det finns arenor där gladiatorer brukar slåss?

Hjalle

Swashbuckler
Om man skall vara realistisk är hans modersmål skitlitet och förstås i bästa fall av alla inom klanen. Eon har en tendens att, i synnerhet för folkslag som är olika européer, utdela ett generellt språk som alla snackar, typ sakhra (fett befängt). Men, kör på "darfanska".

Ingen stad på kartan passar nog - en sån får man hitta på själv.

Daval, Jargiens huvudstad, är ett rätt bra alternativ. Många gladiatorer, särskilt framgångsrika sådana, tenderar nog att hamna där.

-Hjalle, medger dock att sakhra är "praktiskt".

ermine

Warrior
Vilket språk talar Darkener (från Dafana klanen)?
Antagligen något väldigt litet lokalt språk som är för lokalt för att få vara med i grundboken. Kalla det för "Dafani" eller "Dafana-språket". Om du vill kan du säga att det är avlägset släkt med något annat språk, t.ex. momolanska eller forianska (+Ob 2T6 i svårighetsgrad). Det kan även vara så att vissa darfaraklaner har kontakt med momolan i öster och talar momolanska som andraspråk.

Är det ngn som har ett exempel på en by/stad som han skulle kunna komma ifrån?
Darfara verkar vara nomader som flyttar med sina hjordar och bor i tält. Det kan tänkas att vissa av dem är halvnomadiska och har fasta boplatser delar av året, men inte ens dessa är nog någonsin särskilt stora. Förmodligen flyttade han runt med sin familj i området mellan Ressiöknen, Malásarsjön, Torlins slätter och Momolan innan han blev slav. Han tillfångatogs antagligen av momolaner som sålde honom vidare eller av jargiska slavjägare från Lomar (vid Malásarsjöns södra strand) när familjen kampade vid sjön.

kan ngn ge ett exempel på en stor Jargisk stad (kommer ej ihåg ngt namn och har inga kartor till hands) där det finns arenor där gladiatorer brukar slåss
Gladiatorer förekommer antagligen i så gott som alla större (och flera mindre) jargiska städer. De största städerna är Daval, Binkh, Bolos,Cholarkan, Morus och Tibara.

dverg-hest

Veteran
Nu har jag börjat modda om min Darken så att han blir mer realistisk.

Han fick Darfani (15) som modersmål, sedan gav jag honom även Momolanska (13) eftersom han tekniskt sett borde ha varit i kontakt med människor som talar detta språk. Hans föräldrar eller klanens "äldste" lär annars säkert ha lärt ut detta språk så att den yngre generationen skulle kunna göra sig förstådda när de handlade med de Momolanska handelsmännen. Han får även Jargiska 11 eftersom han har spenderat en längre tid i kontakt med Jargisktalande personer.

Jag satte hans födelseort som "vid Malásarsjön" och Jargien som hemland. Han har ju bott där större delen av sitt liv och då han förlorat allt som en gång var "hemma" känner han ingen lust att söka sig tillbaka dit (vad har man för glädje av att vandra omkring själv i öknen liksom? Större delen av hans klan blev tillfångatagna och många andra blev dödade).

Ska även göra ett eget familjeyrke till hans föräldrar då jag inte tror att Nomad fanns som alternativ i yrkestabellen. Dessutom finns det inte mycket annat som passar dem som redan existerar. Jag måste bara komma på vad han kan ha fått för skills av sina föräldrars yrke bara.

Sökte runt lite på internet efter african/afrocentric names för att få lite hjälp med ett passande namn. Hittade då Sabola (betyder en het chilifrukt xD) som jag tyckte var acceptabelt som namn för min karaktär. Men eftersom han är en gladiator i Jargien och han handskats av gladiatortränare (or what not) så beslutade jag att även ge honom ett alias av hans namn som var lite mer jargifierat (om jag minns rätt så är jargiska lite som latin/italienska). Han är därför också känd som "Sarborius den mörke".

Tror att detta kommer bli en av mina absoluta favoritkaraktärer då jag har jobbat mycket på hans bakgrund :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
'Darfani' låter som ett bra namn på språket. det är sannolikt inte närmare besläktat med några av de större språken i regionen, för Darfana fanns i området långt innan zhanerna kom dit. Momolanska är definitivt ett rimligt andraspråk.

'Nomad' finns som yrke i Spelarens Bok på sidan 82. Vad familjenäringar beträffar (det var kanske det du var ute efter?), kolla på tabell R1-53 i samma bok, 'Familj från en primitiv kultur bosatt i inlandet'. Extra lämpliga alternativ för Darfana-familjer är 'boskapsskötare', 'hantverkare' (tygfärgning, glasblåsning, vävning, är Darfana särskilt kända för), 'härjare', 'schaman', 'skald' och 'vägvisare'.

Karaktären låter skitkool, hoppas han blir rolig att spela. Berätta gärna lite om hur han funkat i spel senare; Darfana är lugnt de koolaste av mina darkener, och det verkar som om jag inte är ensam om att tycka det :gremlaugh:

Jag får nog ta och brodera ut texten om dem lite till...så häftiga är de. De borde tex ha något uråldrigt och hemlighetsfullt skriftspråk som mûhadinska lärda är nyfikna på...

- Ymir, tycker

Tell

Hero
Re: Darkener? något ot.

fantastisk idé att använda berber. Hur kom du på den tanken?
för sakens skull: klassas de som en arabisk eller afrikansk kultur egentligen? antropologiskt menar jag.

Ymir said:
Jag får nog ta och brodera ut texten om dem lite till...så häftiga är de. De borde tex ha något uråldrigt och hemlighetsfullt skriftspråk som mûhadinska lärda är nyfikna på...
Eftersom de uppenbarligen är skickliga med tyger kanske deras "skrift" traditionellt inte nedtecknas på pergament/papyrus/whatever, utan kanske snarare tar sig uttryck i tygernas utförande? Exempelvis genom tygernas knutar, färger eller broderier? Inkaindianerna höll ju räkenskap med knutar, så det borde gå att skapa en skrift baserad på det också. Finns även en gammal tradition i en region i kinesiska Hunan-provinsen med kvinnor som broderade in skrivtecken i sina kläder enligt sitt eget system. Vansinnigt intressant, tycker jag!

http://www.omniglot.com/writing/nushu.htm

Ymir

Liten kantbaron
Re: Darkener? något ot.

Jadu...jag tycker väl mest att tuareger är väldigt koola och har en väldigt intressant kultur, syrran och jag är fans av tuareg-bandet Tinariwen tex. Sedan är jag, efter en högskolekurs i ämnet, allmänt fascinerad av gränsland av olika slag, och tuaregerna är ett typiskt gränsfolk; mitt emellan arabisk-islamsk och inhemsk nordvästafrikansk kultur. Jag ville ha in lite av det dynamiska, spännande och mångfacetterade från vår världs kulturgeografiska gränser i Mundana, och Mali/Sahel-regionen var då en perfekt modell att applicera på Ressi, Eumo och Momolan. Död åt lapptäckesfantasy, helt enkelt.

Vad gäller klassifiering rent antropologiskt har jag egentligen ingen aning, men kort research gav följande:

Genetiskt är de inhemska sedan typ 50 000 år, och y-kromosom-dna-tester visar på att den arabisk-islamska kulturinfluxen frånochmed 700-talet satt djupare spår kulturellt än genetiskt. Merparten av Nordvästafrikas nuvarande befolkning, oavsett om de betraktar sig som berber eller araber, är i huvudsak berber genetiskt sett. Eller ja, det finns en massa finstilt också, men jag orkar inte läsa hela artikeln just nu. Men här står massor, knock yourself out:
Berber

- Ymir, hänvisar

Ymir

Liten kantbaron
Mjo, jag känner till det. (Pluggar kinesiska, trots allt :D). Ingen dum idé. I'll think about it.

eller så kanske Darfana kunde bli material för en Fenix-artikel. Hmm...

- Ymir, tänker vidare

dverg-hest

Veteran
Angående karaktären så kollade jag en snabbis på vad hans framslagna familjeyrke (ja Ymir det var detta jag refererade till ;)) var livvakt. Jag ansåg att detta också fungerade (kommer dock ändra namnet till karavanvakt eller liknande) eftersom klanen antagligen haft vakter så att de inte ska bli allt för stora offer för rövare. Rida, Speja, Undvika och <Vapen> tycker jag passade bra även till en person som är karavanvakt så jag slapp ändra något ^^

Jag kommer att återkomma när jag spelat honom några gånger. Men det lär dröja, då jag och min spelgrupp rollar lamior för tillfället (mycket roligt och är helt klart att rekommendera :D). Tror dock att vi ska börja spela något längre äventyr efter detta lamiaäventyr är klart och då ska jag använda honom.