Nekromanti Darkener?

dverg-hest

Veteran
fråga till Ymir (eller ngn annan som kanske har snokat igenom västlanden :p): Har Darfana (eller Darkener generellt) ngn speciell tro? Annars tänkte jag börja knåpa ihop ngn slags mindre religion åt honom ^^

detta är vad jag har kommit på så här långt:
Tänkte att det kunde heta Darfana (gudinnan har samma namn). Hon skulle isf. vara väktare av öknen och boskapsdjur. Hon är även karavanernas och nomadernas beskyddare.
Hade tänkt att offring av grödor och liknande skulle kunna vara det generella sättet att hålla sig på god fot med henne.
Fick även fram ngn slags idé att det ska finnas statyer av henne som man använder som "kontakt" vid offring. Hon ska därför alltid avbildas sittandes (ofta med ett boskapsdjur vid fötterna) och hon har alltid en av händerna utsträckta med handflatan uppåt. De är nästan alltid gjorda av lera eller järn men kan även förekomma i sten. Offrar till Darfana gör man genom att placera det man offrar (vanligtvis är detta grödor som man öven häller lite vatten över, då detta är "dyrbart" i öknen).

det är vad jag kommit på såhär långt :gremlaugh:

Regmolar

Swashbuckler
Fenixartikel, Fenixartikel! ^^

Eller så kan se till att få ut Västlanden redan nu, så kanske vi håller oss lugna ett tag :gremwink:

G

Guest

Guest
Vill ha Västlandenmodulen nuuuuuuuuuuuu!

Extremt inspirerande text Ymir! Har länge varit insnöad på de vanariska kulturerna och den cirefaliska i mina tidigare kampanjer. Denna tråd fick mig dock igen att börja tänka på alla andra spännande platser som finns i Mundana. Tycker de tre stammarna, och speciellt Darfana verkar väldigt intressanta.

Darkener överhuvudtaget är ju tillsammans med Tauper de människoraser som har minst information om dem i nuläget, antagligen pga. att deras kultur precis som med vanarer har mer att göra med vilket land och område dom tillhör än själva rasen.

Har dock börjat leka lite med tanken på att göra en SLP som är Darken, närmare bestämt från Stora Arkipelagen. Funderar på att göra honom till någon form av fiskare, kanske till och med pärlfiskare, men har väldigt knapphändig information om medeltida pärlfiske, samt vilka kulturer i vår egen värld som skulle kunna motsvara Stora Arkipelagen. Jag ser framför mig någon form av blandning mellan Karibien före koloniseringen, och vissa Afrikanska kulturer... kanske med viss antydan till gamla civilisationer från Filipinerna.

Har någon några tips på inspiration, hemsidor eller liknande som skulle kunna hjälpa mig? Vilka kulturer skulle ni använda som bas för Stora Arkipelagen förutom det som står i Geografica Mundana.

Sist men inte minst, vill minnas att det fanns en rätt omfattande artikel i ett gammalt nummer av tidningen Codex där Stora Arkipelagen och dess kultur beskrevs ingående. Vet inte om det är tillåtet att ladda upp sådant på forumet, men om det är det undrar jag och någon av sitt hjärtas godhet skulle kunna skanna in artikeln så att jag kunde ta del av den. Skulle vara väldigt tacksam.

Regmolar

Swashbuckler
Sist men inte minst, vill minnas att det fanns en rätt omfattande artikel i ett gammalt nummer av tidningen Codex där Stora Arkipelagen och dess kultur beskrevs ingående. Vet inte om det är tillåtet att ladda upp sådant på forumet, men om det är det undrar jag och någon av sitt hjärtas godhet skulle kunna skanna in artikeln så att jag kunde ta del av den. Skulle vara väldigt tacksam.
Neogames har ju sagt att de ska börja ladda upp gammalt Fenixmaterial nu, så varför inte börja övertala dem om att försöka få upp gammalt material som publicerats i andra tidningar också? Det lär ju knappast minska någon parts försäljning, om man säger så...

Helmgast
Darkenförfattaren svarar

För fyra år sen skrev jag toshertexten till Barbarer & människofolk, och samtidigt även darkentexten. Modulen ifråga blev för tjock så därför plockades darkener bort (tosherna blev kvar och jag fick igenom min vilja med bild på penisfodral). Det finns en massa darkener som bor i området mellan Forion och Eumo/Momolan och det är dessa jag skrivit om. Mina darkener har fått en hel del inspiration från nordamerikas indianer.

Filen finns hursomhelst på min gamla dator och om jag orkar så uppdaterar jag den för att passa in med Ymirs nya darkentexter och sen kanske den publiceras. Vi får se.