Nekromanti Darling

Nightowl

Champion
I ett inlägg som vi förövrigt inte ska citera skrev Rising:
Jag älskade Darling, jag älskade alla som läste Darling och alla som skrev i Darling.
Det är roligt att veta att Rising någon gång älskat mig. Jag prenumererade faktiskt på Darling tills den lades ned. Japp, kille, fult skägg, högervriden och närmare trettio, och det var en helsjysst tidning. Jag förstod visserligen sällan de mer intervjuerna och essäerna om musik, men det var inte skribenternas fel.

Vi har snackat mycket om vilka tidningar som skall finnas på skolbiblioteken här i stan, och jag har saknat Darling.

Men i sitt inlägg såg också Rising en nördkoppling i Darling - delvis genom artikelvalet, var det kanske också genom stil? Jag minns i allafall hänvisningar både till rollspel och serier, något man liksom inte väntar sig i, säg, Frida. Det kan stämma. Det kan ha funnits något i den som på nåt sätt tilltalade nördar, fast det känns inte direkt som målgruppen precis.

Nå - har nån annan än Rising gjort liknande observationer? Och älskade Rising fler wrpnu-användare än mig?

Erik, skänkte nyligen sin Darling-samling till den lokala fritidsgården tillsammans med en massa gamla SFX och Wizard.

w176

Förlorad dotter
Darling var helt klart av de skönaste tidskrifterna som fanns, med underbar stil på artiklar om allt, och dessutom helt klart mer geekig än andra livstilsmagasin.

chrull

Stockholm Kartell
darling var bra i början. men blev bara sämre och sämre.

men visst, den var nördigt ironisk och mysig. jag fick en prenumeration på den av min syster när jag fyllde 16 eller nått...

Eksem

Champion
Klart man läste Darling

Den hade ju rena hyllningsartiklar till nördarna, krönikor med kärleksförklaringar till nördar, artiklar med nördigt innehåll och en massa nördreferenser. Ja, nu var det ju inte alls en ren nördtidning på något vis, men den hade med mycket kitsch, och många nördhobbies är ju superkitsch (ringbrynjebikinis, hallå!). I vilket fall tyckte jag om den.

/Jonas, har inte skägg, är vänstervriden, kille, och tycker fortfarande att trettioåringar är rätt så gamla

Rising

Vila i frid
Kärlek, kärlek...

Det är roligt att veta att Rising någon gång älskat mig.
Det har jag väl gjort länge?

Jag minns i allafall hänvisningar både till rollspel och serier, något man liksom inte väntar sig i, säg, Frida.
Alltså, jag fattar inte varför folk gör kopplingar med Darling och traditionella tjejtidningar. Visst fanns det en tjejvinkling, men Darling låg mycket närmare en ren nöjestidning såsom nöjesguiden i sitt innehåll. Det var mycket kåserier, personliga artiklar, fånbetraktelser osv, och de få "redaktionella" inslag som fanns (intervjuer, recensioner, m.m.) hade en stark subkulturprägel, och den subkulturen var antingen utpräglat riot ggrl, nörd eller slacker (kanske framförallt slacker).

Jamenar, Darlings grundare, Marie Birde, hon är ju försjuttsingen manga-redaktör på Bonnier Carlssen idag! Är inte det nördigt, så säg? Och hon skrev rena hyllningsartiklar om Tank Girl...

Två typiskt nördiga Darlingartiklar: Spöa Jocken! och Den finaste Kärleken.

Nightowl

Champion
Saikik Laaav Paoah!

Alltså, jag fattar inte varför folk gör kopplingar med Darling och traditionella tjejtidningar.
*shrug* Den kändes som om den riktade sig främst till kvinnor. Och tidningar som riktar sig främst till kvinnor brukar vara tjejtidningar eller damtidningar. (Tidningar som riktar sig främst till män är visserligen ibland porrtidningar, men från mitt censurerade bibliotekarieperspektiv är de främst facktidningar i traditionellt grabbiga ämnen, typ Snövesslan, Allt Om Skrot eller Slaktmarker och Rispevatten.) Det är måhända en ganska felaktig beskrivning, men det är ett mänskligt fel. (Bibliotekariers problem med VeckoRevyn och liknande är OT, men folk får PMa mig om dom vill.)

Jag minns fortfarande inte varför jag köpte Darling första gången, men det var efter ett lajv, och jag hade ingen bil på den tiden och måste åka hem längs nån gammal stambana, och stod i en stekhet kiosk och skulle välja nåt att läsa... Serietidningar duger inte för de tar slut på en gång, ungefär som jordnötter eller fikon, och de hade inga av de nördiga filmtidningarna eller serie-tidskrifterna jag brukar köpa... och så blev det Darling.

Erik

G

Guest

Guest
Jag minns rätt lite av Darling, och det jag minns är rätt så färgat av att jag var en otroligt frustrerad och destruktiv ung man på den tiden det begav sig. Och jag bestämde mig genast för att hata Darling och allt vad den stod för, vad det nu var. Jag kan bara minnas två saker från tidningen: en krönika där någon pratade om att han/hon inte kunde bestämma sig om han/hon var höger eller vänster och en liten blurb om att en tjej som var vegetarian trodde att schnitzel var vegetariskt. Jag minns att dessa två artiklar verkligen gjorde mig arg och fick mig att svära över Darling-folket. Men såhär i efterhand låter det mest som två lite halvintressanta artiklar.
Så nä, Rising älskade nog inte mig. Men en vän till mig läste den ibland.

G

Guest

Guest
Klart man läste Darling! Grym tidning med lika grymma artiklar...

Många beskyllde Darling för att vara en Veckorevyn fast för vänstervridna veganer... Men vad är det för fel att vara vänstervriden vegan, feminist och dessutom ha mer intressen än bara stringtrosor och H&M mode...??

Darling rockade, synd att tidningen inte finns längre...
Dessutom vill jag skicka en massivt många hångelattacker till min sambo som presenterade tidningen för mig....!

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, jo den tidningen var bra ja..
Komer dock inte så mycket ihåg den.. Minns att vi hadde den när jag typ 1:an eller 2:an på gymnasiet..
Dock så kan jag inte påminna mig om att den tog upp rollspel eller nått sådant.. Tror knappt att vi hadde NÅN tidning på skolan som tog upp dylika ting..
Fast som tur är så finns det ju nu ett bättre utbud av tidningar som tar upp vad man är intressarad av nuförtiden.