Mogger
Hipsteranka
Det här är ett försök till ingång till blorben från ett annat håll. Bifur och Magnus Seter har varit inne på det, och vi har berört det i flera andra trådar tidigare:
Men, om RP gör sig ovänner med Kejsaren då? Om jag som SL känner spelarnas intentioner, och vet vilken makt Kejsaren har i Altdorf - varför skickar jag bara inte in en riddarorden som letar upp och avrättar RP? Det hade ju kejsaren gjort. Jo, för att det hade kanske inte varit så kul. Om inte vi redan från början var överens om det.
Och nu kommer vi till exempelet som Monokel efterfrågade.
Säg att vi spelar Episode IV: A New Hope. Du är SL, jag är Leia.
Jag har gjort en RP och hela baletten. Ni vet hur det funkar. 5 min in i spelmötet spränger SL min hemplanet. Alla jag känner. Min familj. Hela Alderaan pulveriserar. Ja ba "WTF SL?!?!!??". Inte cool!
För det här är mitt problem när jag är SL. Spelarna vet att Darth Vader inte kommer att spränga deras planet, och än mindre planeten de befinner sig på. Samtidigt vet de att de inte vinner för att de är supersmarta, utan för att jag som SL enbart lägger rimliga utmaningar i deras väg. Det är en illusion. Ibland är den rätt trovärdig, men ibland rämnar den.
Men om jag som SL har typ en sån här tabell (den är inte perfekt, det är ett exempel för att illustrera poängen) :
Slå 1T6:
Kräver det här mer jobb? Kanske, vet ej. Kräver det mer jobb? Tveksamt. Hur många timmar har Seter lagt ner på sin Altdorfkarta?
Det här är inte tänkt som ett be all end all-inlägg i diskussionen. Det här är ett första litet steg framåt. Om man inte vill spela Prepp Heavy OSR Dungeons.
Först, jag tror att jag och Magnus spelar rätt likt. Och, jag menar att detta ovan går alldeles utmärkt att improvisera fram. Vi har helt enkelt tillräckligt mycket data för att på en höft kunna generera ett ganska rimligt resultat. Är det hungersnöd i slummen i Altdorf så kan det mycket väl bli upplopp och då kan mycket väl någon subversiv grupp ta tillfället i akt att driva igenom sitt uppror medan en annan grupp tar det som ursäkt för att kalla in armén att rensa upp en gång för alla.Magnus Seter;n336651 said:Jag ser dock inte hur jag ska kunna skapa regler som styr hur den politiska situationen i Altdorf utvecklas i samspelet mellan elektorerna, tillgången till mat, allmän oro bland underklassen och vad som händer i resten av världen och konsekvenserna av rollpersonernas handlingar.
För mig är det en avgörande del i mitt spelledande att det är jag och mitt godtycke som bestämmer det, och om det godtycket skapar bra rollspelande så blir spelarna glada.
Men då är det ju inte blorbigt, så det är inte en invändning mot definitionen, bara en observation om ett tillfälle då jag inte ser hur jag skulle kunna tillämpa teorin.
Men, om RP gör sig ovänner med Kejsaren då? Om jag som SL känner spelarnas intentioner, och vet vilken makt Kejsaren har i Altdorf - varför skickar jag bara inte in en riddarorden som letar upp och avrättar RP? Det hade ju kejsaren gjort. Jo, för att det hade kanske inte varit så kul. Om inte vi redan från början var överens om det.
Och nu kommer vi till exempelet som Monokel efterfrågade.
Säg att vi spelar Episode IV: A New Hope. Du är SL, jag är Leia.
Jag har gjort en RP och hela baletten. Ni vet hur det funkar. 5 min in i spelmötet spränger SL min hemplanet. Alla jag känner. Min familj. Hela Alderaan pulveriserar. Ja ba "WTF SL?!?!!??". Inte cool!
För det här är mitt problem när jag är SL. Spelarna vet att Darth Vader inte kommer att spränga deras planet, och än mindre planeten de befinner sig på. Samtidigt vet de att de inte vinner för att de är supersmarta, utan för att jag som SL enbart lägger rimliga utmaningar i deras väg. Det är en illusion. Ibland är den rätt trovärdig, men ibland rämnar den.
Men om jag som SL har typ en sån här tabell (den är inte perfekt, det är ett exempel för att illustrera poängen) :
Slå 1T6:
- Darth Vader agerar inte alls. Han tycker du är fullständigt oviktig.
- Darth Vader anlitar 3 prisjägare (stats som Normal Prisjägare) som jagar dig.
- Darth Vader anlitar 8 prisjägare (stats som Mästerlig Prisjägare) som jagar dig.
- Darth Vader tar reda på vem du är och hämnas på din familj/by
- Darth Vader tar reda på vem du är och hämnas på din planet.
- Darth Vader mobiliserar sin flotta och jagar dig till galaxens ände.
Kräver det här mer jobb? Kanske, vet ej. Kräver det mer jobb? Tveksamt. Hur många timmar har Seter lagt ner på sin Altdorfkarta?
Det här är inte tänkt som ett be all end all-inlägg i diskussionen. Det här är ett första litet steg framåt. Om man inte vill spela Prepp Heavy OSR Dungeons.