Dataspelsyoutubers som är bra?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vilka dataspelsyoutubers tycker ni om? Jag har några favoriter som jag tycker är rätt bra. Jag gillar framförallt lååånga filmer - internet består redan av alldeles för mycket "bite-size-content" anpassat för scrollande. Jag gillar folk som inte skriker och gapar för jag somnar gärna till filmerna. Jag tycker också om att se filmer om gamla spel, för jag tycker inte nya är så himla intressanta.

Aja, här är de jag följer:

LGR (tidigare "Lazy game reviews"). Clint är (såvitt jag kan uttyda ur hans filmer) världens mest sympatiska och charmiga nörd. Hans filmer om spel är tyvärr ganska korta (om än väldigt bra!), men det väger han upp med långa filmer om när han restaurerar gamla datorer, recenserar märklig "oddware" och annat tech-inriktat content. Jag är inte ens intresserad av hårdvara, men det är något med LGR som gör att jag kan titta på honom pyssla med en gammal 486-dator i två timmar utan att vare sig förstå det eller tröttna.

Noah Caldwell-Gervais gör sjukt långa filmer om gamla spel, inte sällan om hela franchises. Skarpsinnig och finurlig. Trevlig röst. Min favorit bland de rent dataspelsfokuserade youtubarna.

NeverKnowsBest gör också långa filmer. Trevlig att lyssna på. Älskar datorrollspel. Analyserar djupt, och ofta så djupt att han drar upp minsta lilla svaghet i spelen vilket ibland kan kännas lite gnälligt. Men överlag väl värd att lyssna på. Här är en rätt trevlig film att starta med: The Entire Hitory of RPGs.

Josh Strife Hayes är en lite mer typisk youtuber/streamer, men inte alls sådär odräglig som många av dem kan vara. Rapp i käften utan att någonsin bli skrikig. Smart och karismatisk. Han gjorde en riktigt bra film om varför Diablo Immortals monetisering är bland det jävligaste som gjorts. Han har också en (ännu bättre) kanal som heter Josh Strife Plays där han spelar om gamla spel och ställer sig frågan "var de egentligen bra?".

Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar Timothy Cain. Han spelar inte så mycket datorspel, men han har gjort spel rätt länge och gör halvlånga videos där han berättar anekdoter, delar med sig av kunskaper, snackar om vad han skulle göra om han fick möjlighet att göra en remake av sina gamla spel (Fallout, Arcanum). Han är schysst, lugn och på det hela taget väldigt trevlig att lyssna på.

Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vill man mer åt lite retrospel så gillar jag SNESdrunk som gör lagom långa videos och Jeremy Parish som gett sig fan på att göra en video om typ varenda gammalt videospel som funnits verkar det som. Gaming Historian är ju också en självklar klassiker i sammanhanget. Välresearchat och så.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
DWTerminator kan låta lite dryg, men tycker han har många bra poänger och han är inte rädd för att gå emot strömmen när han tycker annorlunda. Framförallt delar vi många åsikter angående vad felet är med moderna datorrollspel.

Sapphire Bones är en alldeles fantastisk kanal, främst om man är intresserad av peka och klicka-spel. Tyvärr verkar kanalen ligga i dvala men de videos som redan ligger uppe är otroligt sevärda!

Sega Lord X är en väldigt trevlig youtubekanal som främst handlar om gamla Sega-spel.

Kim Justice är nog en av mina favoritkanaler på youtube överlag! Fantastiska recensioner och dokumentärer! Typ alla konsoler avhandlas, bland annat min favorit Amiga.

Budget Gamer verkar tyvärr inte vara aktiv längre, men det är en bra kanal för att få tips om billiga spel till Switch.

Återkommer om jag kommer på några fler tips

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Om du gillar Noah Caldwell-Gervais kommer du älska Action Button reviews. Samma ”New Journalism” stiled lika djupa observationer men bara lite vassare och mer personligt: https://www.youtube.com/@ActionButton
Bara för att du presenterade det så var jag tvungen att ägna kvällen åt hans treochenhalvtimmes recension av Doom.

Manuset är riktigt bra, precis den typen av analys jag uppskattar. Blandningen av fakta, dataspelsanalys, lite allmänt kultursnack och personliga anekdoter är balanserad och håller mitt intresse vid liv genom hela filmen. Intressanta poänger överlag. Bra redigerat är det också.

Det enda jag har problem med är att han gör till rösten på ett rätt jobbigt sätt, som att allt han säger bara är på skoj. Det hade funkat bättre för mig i mindre portioner, men i 3,5 timme i sträck blir det lite jobbigt. Inte så jobbigt att jag stängde av, men ändå.