Nekromanti Dator-rollspel

Mendiko

Veteran
Om jag inte minns fel så ska rollspelet EON (som jag själv anser är mycket sämre än DoD) bli ett dator-rollspel, jag tror nog inte det blir något värst skoj, vad tror ni, hur skulle det se ut om DoD kom och blev ett dator-spel, den största poängen är ju nästan friheten att kunna göra så mycket, som man inte får i något datorspel i alla fall inte än så länge.

/Mendiko

Yxan höjdes, åskådarna stod blixtstilla, var detta slutet för den unge äventyraren?

SoC

Veteran
först vill jag säga dig att DoD finns till dator (Det suger)
och att jag anser att alla dator rollspel suger om man jämnför med den äkta varan du förstår vad jag menar /images/icons/wink.gif

SoC

kraften kanske vinner i inre styrka men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe. <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by SoC on 2001-05-05 09:50.</EM></FONT></P>

Anders

Hero
Har aldrig sett ett rollspel på dator

Min ringa erfarenhet av datorrollspel säger mig att det överhuvdtaget inte finns något som kan klassas som rollspel på dator. Datorrollspelen är istället en sorts taktikspel där reglerna påminner om de som finns i rollspel. Datorspelen går ut på att vinna, inte på att gestalta en karaktär som ju är det som rollspel handlar om. I rollspel interagerar man dessutom med andra människor, medan en dator som bekant är ett dött ting.

Krille

Super Moderator
Snäva definitioner

"Min ringa erfarenhet av datorrollspel säger mig att det överhuvdtaget inte finns något som kan klassas som rollspel på dator."

Om kraven som du har på rollspel skulle vara universella skulle väl ca hälften av Sveriges rollspelare inte spela rollspel, eftersom många djupt ner i botten spelar för att vinna (uppnå ett mål, avsluta kampanjen på den segrande sidan, eller bara slå ihjäl den lede fi etc), spelar en sorts taktikspel, och tämligen ofta interagerar med en tärning (ett dött ting) än med sina medspelare.

De datorrollspel som vi har idag är tämligen lika de rollspel som spelades under sjuttiotalet och första halvan av åttiotalet. Interaktionen är begränsad, visst, och man gestaltar inte en roll särskilt mycket, visst. Det medges. Men å andra sidan var det precis så rollspel var under de första tio åren av hobbyn: begränsad interaktion, mer taktik och tärningsrull än rollspel, "men du kan inte gå dit - det finns ju inte på kartan".

Och tro inte en sekund att någondera utveckling har stått still! Vad vi har sett i datorrollspelens senaste tio års utveckling är ungefär samma takt som de första tio årens rollspelsutveckling: från taktikspel och rent gåtlösande äventyrsspel (Infocoms äventyrsspel, till exempel) till något där man kan interagera med andra människor och spela en roll (MUD, MUSH, Ultima Online, till exempel). Ge datorrollspelen de femton år till som rollspelen redan har haft, så är vi snart på samma nivå, i synnerhet som datorrollspelens utveckling har gått snudd på explosionsartat de senaste åren.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Krille

Super Moderator
Generationsklyfta

"jag anser att alla dator rollspel suger om man jämnför med den äkta varan"

Om man jämför datorrollspel idag (efter kanske tolv års utveckling inom grenen) med vanliga rollspel idag (efter tjugosju års utveckling inom grenen), ja. Men jämför du datorrollspel efter tolv års utveckling med rollspel efter tolv års utveckling (dvs ca 1986) så finner man väldigt stora likheter dem emellan. Tro mig, jag spelade då.

Det är först nu som datorer - och framförallt nätverkskopplingar - har börjat komma upp i de maskinvarukrav som behövs för att man ska kunna bygga datorrollspel som motsvarar verklighetens rollspel. Det har också lett till en explosionsartad utveckling - jämför bara Baldur's Gate 2 med Baldur's Gate 1. Interaktionen är helt annorlunda. Med lite nätverksstöd, så...

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Mendiko

Veteran
För visso...

instämmer jag också, men hur många dator-rollspel finns det som man till exempel kan hoppa i sängar i, inte för att jag har gjort det i någott äventyr, men känslan av att kunna göra det är ju härlig.
Den får man inte i dator-rollspel.
Jag har verkligen inte något emot dator-rollspel, tvärtom jag älskar dem, jag spelar Final Fantasy (helst FFVI) och Chrono Trigger, så mycket jag kan när jag inte gör något annat.

Yxan höjdes, åskådarna stod blixtstilla, var detta slutet för den unge äventyraren?

Dr_hof

Veteran
Re: För visso...

En utav fördelarna med rollspel på dator är den visuella bilden och de ljud man får. Man ser rent konkret vad din karaktär ser, samt att stämmningsfull musik hela tiden kommer ur högtalarna. Det är lite svårare att gestalta det i ett tradionellt rollspel. ...Dock så föredrar jag ju "the old fashion way"...

/"Come! Come! To Mordor I will take you"

Sårias

Veteran
Håller med...

...Har för mig att I Ultima Online gestaltar man en karaktär och världen utvecklas enormt. Jag ser oerhörda likheter med rollspel i det lilla jag sett i spelet. Man kan gå i grupper, skaffa husdjur, samla pengar, köpa hus, Träffa folk, Snacka skit och allt ihopa i realtid. Det är väll det att det blir mera dötid I Ultima online än det blir under ett bordsrollspelsmöte. Sedan får man inte lika ingående beskrivningar av hur maten smakar och sådär...men oerhört likt och det går snabbare då inte SL behöver beskriva omgivningen då man ser den. Kanske lite mera hack en slash en i våra kampanjer men vadå det finns folk som I stort sett bara slåss när dom spelar rollspel.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Weatherman

Hero
Musik

Stämningsfull musik är väl inget exklusivt för datorrollspel, med lite tid en en något större budget kan du nog göra underverk.

weatherman - en fin kille, egentligen

Ackerfors

Alas, your rapids!
Håller med...

Datorrollspel kanske inte är alla rollspelares våta dröm, men det är så nära man kan komma idag.

Interaktionen finns ju som sagt i onlinespelen, typ Asheron's Call, Ultima Online och Everquest.

Baldur's Gate serien, Fallout serien och det fristående Planescape Torment var det som tog upp CRPG:na ur graven. Alla dessa spel är älskade för sin episka fanatsystil, sin trevliga handling och sin nära på helt interaktiva värld. Även om spelen aldrig kan komma upp i rollspelens nivå så är det ett bra komplement och variation.

//Martin
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Håller med...

"Kanske lite mera hack en slash en i våra kampanjer men vadå det finns folk som I stort sett bara slåss när dom spelar rollspel."

Det är inte riktigt sant. Man behöver inte mörda någon i Ultima Online. Man kan spela som köpman, fiskare, skogshuggare och mycket mycket mer. Det handlar om utvecklingen av karaktären. Varje person har ett eget mål, en egen dröm, vad de vill bli och uppnå i världen. Det är på dessa grunder vi spelar riktiga rollspel.

//Martin
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Musik

Jag tycker inte man ska hacka på datorrollspel. Det är ungefär som att tycka skinnet på korven är äcklig. Man måste ta det hela. Se inte datorrollspelen som en rivaliserande hobby, utan som rollspelens blodsbroder. Man kan faktiskt kombinera rollspel och crpg.

//Martin

Kitzune

Swashbuckler
*ping*

<I>
"många djupt ner i botten spelar för att vinna (uppnå ett
mål, avsluta kampanjen på den segrande sidan, eller bara
slå ihjäl den lede fi etc),"</I>

Jo, men man kan fortfarande spela en roll oavsett om man
har ett mål att övervinna eller inte, eller hur ? - Alltså
ROLLspelar man, datorspelens karaktärer känns lite platta
delvis för att man inte gjort dem själv och delvis för att
det inte finns några bra/roliga/sympatiska karaktärsdrag att
lägga till - Karaktären är bara där och du ska styra den.
<I>
"spelar en sorts taktikspel"</I>

Stort frågetecken. Förklara närmare.
<I>
"och tämligen ofta interagerar med en tärning (ett dött
ting) än med sina medspelare."</I>

Tärningsrullandet görs socialt, "Hei, grabbar. Lyckas jag
bara rulla den här rätt nu så stoppar vi orcherna ..." så
att man interagerar mer med tärningen än sina medspelare
är kanske att ta i.
<I>
"så är vi snart på samma nivå, i synnerhet som
datorrollspelens utveckling har gått snudd på
explosionsartat de senaste åren."</I>

Japp, men än så länge är det en lång bit att vandra.
För att citera en kamrat "Jag längtar till den dagen då jag
kan pissa i kungens glas på Ultima Online ...".

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"

Weatherman

Hero
Huh?

Jag vet inte om det framstår som om jag rackade ned på datorrollspel i mitt inlägg. Det enda jag skrev var att man kunde använda musik på ett bra sätt i bordsrollspel...

weatherman - en fin kille, egentligen

SoC

Veteran
Re: Generationsklyfta

Det betyder att dator rollspel liger efter hehehe vilka losers föresten så skiter jag i att dom liger äfter för dom är sämre ändå.

SoC

kraften kanske vinner i inre styrka men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe.

Sårias

Veteran
ok.

Som sagt så har jag inte ens kört det jag har bara sett det så...men det känns som det faktiskt ligger väldigt nära "riktiga" rollspel.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Sodivra

Champion
Re: Generationsklyfta

Duh. Ligga efter = Sämre.

Pucko. /images/icons/wink.gif

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif