Nekromanti Dator-rollspel

Mendiko

Veteran
Musik, mmm

Jag vill inte glida ifrån det huvudsakliga ämnet allt för mycket men, musik har vi så gott som alltid på våra spelmöten, jag och min grupp. Och det förhöjer verkligen spelkänslan, dock bör man ha musik utan text i annat fall blir man lätt distraherad och sitter och lyssnar på vad artisten sjunger i stället för spelledaren.

Yxan höjdes, åskådarna stod blixtstilla, var detta slutet för den unge äventyraren?

Anders

Hero
Det här med uppdatering...

Ok, jag är väl lite dåligt uppdaterad. Det här med att vara flera spelare som interagerar i ett datoräventyr har jag inte sett, men borde väl tänkt på att möjligheterna är annorlunda nu än då. Ett steg på vägen är det, men fortfarande tycker jag inte att det kan klassas som rollspel.

Vad som händer om 15 år tycker jag är en annan sak; att man ska vara uppdaterad bättre än cirka fem år tillbaka som jag, det är jag med på, men vara uppdaterad med framtiden är ju rätt svårt faktiskt... Att något händer om 15 år gör inte dagens datorspel till rollspel.

Krille

Super Moderator
Extrapolerad teknik

"Vad som händer om 15 år tycker jag är en annan sak; att man ska vara uppdaterad bättre än cirka fem år tillbaka som jag, det är jag med på, men vara uppdaterad med framtiden är ju rätt svårt faktiskt... Att något händer om 15 år gör inte dagens datorspel till rollspel."

Naturligtvis inte - man måste bedöma dagens datorrollspel efter idag, inte efter framtiden. Men faktum kvarstår - datorrollspel idag är på ungefär den nivå som bordsrollspel var på ca 1980-1985. Vad gäller ståry, intrig, problemlösning och taktik så är de i många fall längre fram än bordsrollspel. Rollgestaltningen är det svagaste just nu, men det finns faktiskt och uppstår lättast i MUD/MUSH (tänk dig rollspel (och jag menar "rollspel") på motsvarande chatt genom en central server som handhar regler, områden och spelledarpersoner så är du rätt nära) eller multiplayer-spel som Ultima Online (som MUD/MUSH fast med snygg grafik).

Idag klarar man av interaktivitet över nätverk med hundratals spelare och någorlunda fria händer vad gäller handlingar - man kan gå dit man vill så länge det är på kartan, prata med folk, vissa begränsade former av interaktion så som slagsmål, handlande, utfrågande et cetera. Vi har begränsade AIer som gör att "spelledarpersoner" i spelet agerar någorlunda logiskt och efter egen vilja, och inte så mycket efter programmerade mönster. Behandla någon illa så lämnar han dig. Var schysst mot någon och du kan mycket väl få en efterhängsen idol. Och så vidare. Allt detta är tekniskt möjligt och demonstrerat i diverse datorspel.

Vad vi kan göra är att extrapolera från dagens spel. Vi kan kallt anta att datorrollspel, first person shooters och simulatorspel alltid kommer att utnyttja datorernas kapacitet till max. Så har det varit sedan fenomenen först dök upp: de första äventyrsspelen var större än vad dåtidens hemdatorer klarade av. De första utgåvorna av Flight Simulator pressade Commodore 64 bortom gränsen till det möjliga, och Wolfenstein 3D skrämde megahertzen ur gamla 386- och 486-datorer. Det finns inga tecken på att trenden avtar.

Utgå sedan från Moore's lag: datorers kapacitet dubblas var artonde månad. Femton år innebär grovt räknat en faktor 1024 på möjligheterna. Moore's lag har hållit i trettio år nu och det finns inga tecken på att den ska sluta gälla. Tvärtom: när alla trodde att Moore's lag inte längre skulle gälla pga att det inte skulle gå att göra mindre kretsar så kommer folk på nya tekniker att etsa mindre kretsar, att använda ljus och holografiska minnen istället, eller till och med kvantdatorer som räknar på alla möjliga lösningar samtidigt.

Med dessa två grundantaganden, att datorrollspel kommer att utnyttja datorernas förmåga till max, och att datorernas kapacitet dubblas var artonde månad, så talar vi grovt räknat om 1024 ggr större möjligheter i datorrollspelen om 15 år. Det skulle inte förvåna mig om man kan agera i det närmaste helt fritt då.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Anders

Hero
Bara att vänta alltså!

15 år är ju ett tag, men med tanke på att jag antagligen kommer att vara rollspelsfrälst tills jag dör så ska det väl vara god chans att man får spela datorrollspel i framtiden. Skönt om det finns en buffert när medspelarna "tar slut", häromveckan var det t.ex. en som bangade rollspel för att han skulle till Ullared och shoppa dagen efter... /images/icons/smile.gif

En risk är väl iofs att det egna rollspelandet genomgår någon sorts utveckling som gör att datorn ändå inte hänger med helt och hållet. Mitt rollspelande har iaf passerat vissa stadier (till det bättre vill jag påstå även om det nog var ännu roligare då) sedan påsken 1985 då det började på riktigt för min del. I vilket fall kan datorn säkert göra nytta för rollspelandet t.ex. genom att visualisera miljöer (det här med virtual-reality verkar ju lovande) eller underlätta distansrollspel (förvisso finns ju redan bildskärm till telefoner, men de har ju inte direkt slagit på bred front...).

Vill till sist för säkerhets skull påpeka att jag inte på något sätt är fientligt inställd till ”dator-rollspelen”. Det är beteckningen som jag vänder mig mot eftersom det rör sig om två olika sysselsättningar även om rekvisitan (eller vad man nu ska kalla det) till viss del är densamma.

Krille

Super Moderator
Bättre rollspel

"En risk är väl iofs att det egna rollspelandet genomgår någon sorts utveckling som gör att datorn ändå inte hänger med helt och hållet."

Jag är skeptisk. Den utveckling som rollspelandet har gjort under trettio år är inte tillnärmelsevis lika stor som datorrollspel (motsv) har gjort på tretton.

"till det bättre vill jag påstå även om det nog var ännu roligare då"

Vilket är det bättre rollspelandet: det tråkiga fast med djupare rollgestaltning eller det roliga utan rollgestaltning? Personligen hävdar jag att det roligare är det bättre. Jag har hellre oseriöst kul än seriöst tråkigt.

- Krille

Sodivra

Champion
Ord. [OT]

Vadå? Ligga efter = Inte nå upp till "det man ligger efter"s kvalitet.

Eller hur?

/Arvidos, gillar ord!
(Föresten måste väl Venedig vara besläktat med vener i kroppen?
Kanaler och så.. Är ordet feudalism besläktat med släkt?
Jag tror det! /images/icons/smile.gif)

Anders

Hero
Ändrade krav med åren

Vilket är det bättre rollspelandet: det tråkiga fast med djupare rollgestaltning eller det roliga utan rollgestaltning? Personligen hävdar jag att det roligare är det bättre. Jag har hellre oseriöst kul än seriöst tråkigt.

Bättre rollspelande är kanske ingen bra formulering; det jag menar är att det som jag tycker är roligt idag inte är detsamma som det jag tyckte var roligt då. Eftersom min synvinkel förstås är utifrån där jag står idag så föredrar jag spelandet anno 2001 framför det år 1985, men hade man låtit en nioåring välja så hade han nog tyckt annorlunda...

Huruvida djupare rollgestaltning ("seriöst spel") gör spelet roligare eller tråkigare skiljer sig från spel till spel (eller snarare spelledaren). I de två kampanjer jag spelar i, Vampire och Elric, är det skillnad på vad rollgestaltningen betyder för spelet, i Elric kan den bli något negativt som drar ner tempot i handlingen, medan det i Vampire mestadels varit ett positivt inslag.

Hoppas mina spelledare blir nöjda av ovanstående, såg en av dem på forumet för några dagar sedan. /images/icons/smile.gif

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Ord. [OT]

Om man ser på något som kanske är bra men inte lika tekniskt fulländat. Inte blir det dåligt för att något inte når upp till konkurenternas grafiska nivå, men är långt mycket bättre än konkurenterna i spelglädje, gränssnitt och ljud till exempel.

Spagetti tar längre tid att koka men är mycket godare än snabbmakaroner...

//Martin
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>

Sodivra

Champion
Re: Ord. [OT]

Jo, men det kan ju ligga efter, även i hur roligt det är, eller hur? Ligga efter är ju samma sak som "inte nå upp till samma nivå", det behöver inte vara grafik.. Det är iallafall min tolkning.. Nu när jag klargjort det så är det väl rätt onödigt att fortsätta "debattara".. /images/icons/wink.gif

Spagetti är gott! Nudlar också.. Samyang är THE ONLY ONE! Att använda andra nudlar är helgerån.. (Såvida man inte köpt specialnudlar i nån pastaaffär.)

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Feuflux

omjonasson.se
Re: Bättre rollspel

Jag har hellre oseriöst kul än seriöst tråkigt.

Helst av allt vill jag ha oseriöst tråkigt, men min psykolog säger å andra sidan att jag är knäpp...

/images/icons/smile.gif

//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign

"<EM>Moore's lag har hållit i trettio år nu och det finns inga tecken på att den ska sluta gälla.</EM>"
Jo, för snart kommer elektronernas hastighet att vara för lite. Fast då kommer väl biotekniken (det forskar iaf om den).

"<EM>Helst av allt vill jag ha oseriöst tråkigt, men min psykolog säger å andra sidan att jag är knäpp...</EM>"
Är böjd att hålla med din psykolog. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som gillar CRPG som Fallout men ogillar att det ofta blir hack n' slash

Krille

Super Moderator

"Jo, för snart kommer elektronernas hastighet att vara för lite. Fast då kommer väl biotekniken (det forskar iaf om den)."

Eller så kortar man helt enkelt av avstånden för ledarna genom att bygga processorer i tre dimensioner, eller så börjar man med optoteknik, eller kvantdatorer...

...kort sagt, det finns så många balla möjligheter att utveckla snabbare datorer att Moore's lag är totalt ohotad.

- Krille

Feuflux

omjonasson.se
Kolla på det här dator-rollspelet

Kolla in det här: <A HREF="http://www.neverwinternights.com/" target="_new">http://www.neverwinternights.com/</A> En kul idé som säkert kan bli jättebra. Hoppas det kommer snart bara...

//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>