Extrapolerad teknik
"Vad som händer om 15 år tycker jag är en annan sak; att man ska vara uppdaterad bättre än cirka fem år tillbaka som jag, det är jag med på, men vara uppdaterad med framtiden är ju rätt svårt faktiskt... Att något händer om 15 år gör inte dagens datorspel till rollspel."
Naturligtvis inte - man måste bedöma dagens datorrollspel efter idag, inte efter framtiden. Men faktum kvarstår - datorrollspel idag är på ungefär den nivå som bordsrollspel var på ca 1980-1985. Vad gäller ståry, intrig, problemlösning och taktik så är de i många fall längre fram än bordsrollspel. Rollgestaltningen är det svagaste just nu, men det finns faktiskt och uppstår lättast i MUD/MUSH (tänk dig rollspel (och jag menar "rollspel") på motsvarande chatt genom en central server som handhar regler, områden och spelledarpersoner så är du rätt nära) eller multiplayer-spel som Ultima Online (som MUD/MUSH fast med snygg grafik).
Idag klarar man av interaktivitet över nätverk med hundratals spelare och någorlunda fria händer vad gäller handlingar - man kan gå dit man vill så länge det är på kartan, prata med folk, vissa begränsade former av interaktion så som slagsmål, handlande, utfrågande et cetera. Vi har begränsade AIer som gör att "spelledarpersoner" i spelet agerar någorlunda logiskt och efter egen vilja, och inte så mycket efter programmerade mönster. Behandla någon illa så lämnar han dig. Var schysst mot någon och du kan mycket väl få en efterhängsen idol. Och så vidare. Allt detta är tekniskt möjligt och demonstrerat i diverse datorspel.
Vad vi kan göra är att extrapolera från dagens spel. Vi kan kallt anta att datorrollspel, first person shooters och simulatorspel alltid kommer att utnyttja datorernas kapacitet till max. Så har det varit sedan fenomenen först dök upp: de första äventyrsspelen var större än vad dåtidens hemdatorer klarade av. De första utgåvorna av Flight Simulator pressade Commodore 64 bortom gränsen till det möjliga, och Wolfenstein 3D skrämde megahertzen ur gamla 386- och 486-datorer. Det finns inga tecken på att trenden avtar.
Utgå sedan från Moore's lag: datorers kapacitet dubblas var artonde månad. Femton år innebär grovt räknat en faktor 1024 på möjligheterna. Moore's lag har hållit i trettio år nu och det finns inga tecken på att den ska sluta gälla. Tvärtom: när alla trodde att Moore's lag inte längre skulle gälla pga att det inte skulle gå att göra mindre kretsar så kommer folk på nya tekniker att etsa mindre kretsar, att använda ljus och holografiska minnen istället, eller till och med kvantdatorer som räknar på alla möjliga lösningar samtidigt.
Med dessa två grundantaganden, att datorrollspel kommer att utnyttja datorernas förmåga till max, och att datorernas kapacitet dubblas var artonde månad, så talar vi grovt räknat om 1024 ggr större möjligheter i datorrollspelen om 15 år. Det skulle inte förvåna mig om man kan agera i det närmaste helt fritt då.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>