Nekromanti [Dator-->TV] Kabelproblem

Konrad Konvalj

Myrmidon
Så här va.

Jag har en extern hårddisk med någon form av USB-kabel på som går perfekt att stoppa i datorn för att se på bilder och film. Nu vill jag ha saker och ting från hårddisken till min TV.

Det går inte för det finns inget USB-intag(uttag?) på TV´n. Däremot har jag USB-port (lär det ju heta) på min DVD, men den säger att den inte tar emot min device. Inte kul!

Okay. Hur gör jag då? Jo jag har en dator med ett sånt där S-V-Hål och sen en blå kabel som jag kan stoppa i TVn i S-V-hålet. Det funkar ju bra för jag får ju upp bild och sånt, men datorn är ju från -67 så den låter ju som ett flygplan.

Jag har några till laptoppar att välja bland, men de saknar ju såklart det där S-V hålet. Däremot har jag hittat ett annat form av hål.

Se bild.

Och bak på TVn har jag följande pryl. Se bild.

* Vad behöver jag för kabel?

* Är det ett sämre alternativ än att köra datorn som låter som ett flygplan?

* Finns det andra kablar eller trix jag kan använda mig av?

Jag köpte på mig en HDMI-kabel idag. Det var ju inte riktigt rätt och kom aldrig till användning. Om det inte finns någon form av Dator-->USB-->HDMI-->TV på nått vis. Vad vet jag lixom.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det ser ut som att du ska ha en helt vanlig VGA-kabel, hane-hane. Har du tur så sitter det en sån mellan gamm-datorn och gamm-skärmen. Har du otur så sitter den kabeln fast i skärmen och kan inte plockas loss. Kan ju vara bra att testa innan köp, men jag är hyfsat säker på min sak.

Konrad Konvalj

Myrmidon
krank said:
Det ser ut som att du ska ha en helt vanlig VGA-kabel, hane-hane. Har du tur så sitter det en sån mellan gamm-datorn och gamm-skärmen. Har du otur så sitter den kabeln fast i skärmen och kan inte plockas loss. Kan ju vara bra att testa innan köp, men jag är hyfsat säker på min sak.
gamm-datorn är en lapptopp också. Den andra ännu mer gamm-dator är en lapptopp. Men oaky. hane-hane VGA-kabel.

Funkar ljud då också eller måste jag pluppa in en ljudkabel från dator till tv?

krank

Konrad Konvalj said:
krank said:
gamm-datorn är en lapptopp också. Den andra ännu mer gamm-dator är en lapptopp. Men oaky. hane-hane VGA-kabel.

Funkar ljud då också eller måste jag pluppa in en ljudkabel från dator till tv?
Ljud tror jag blir klurigt faktiskt. Kanske ett par extra högtalare att ställa vid TV'n och koppla till datorn? Jag vet inte riktigt, det här med att få ljud till en TV som kopplats till en dator har alltid varit lite jobbigt. Åtminstone innan HDMI började bli standard.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Det bästa är alltså att köpa en ny dator så är saken biff.

Hur som så testar jag med en VGA-kabel och en annan kabel som jag har med en röd/vit grej i slutet som jag vet att jag kan få över ljud med.

Alternativet är att jag kör S-V kabeln från a-håls datorn och får leva med oljud och skit.

Har du koll på varför inte min externa disk med USB-kabel inte funkar när vanliga USB-stickor funkar bra i DVD´n? Den är väl för gammal den med tänk ja.

krank

Konrad Konvalj said:
Har du koll på varför inte min externa disk med USB-kabel inte funkar när vanliga USB-stickor funkar bra i DVD´n? Den är väl för gammal den med tänk ja.
Jag tror att DVD'n är lite kinkig med hur filer sparas på hårddisken.

Varning tekniskt mumbojumbo:

Typ alla USB-stickor är formaterade med nåt som heter FAT32. FAT32 är nåt som kallas filsystem, och är ett fancy schmancy sätt att säga "hur filer sparas". Alla vet hur man läser FAT32. FAT32 fixar dock inte filer som är större än 4 gigabyte.

Externa hårddiskar kan ofta vara formaterade med nåt som heter NTFS. Det är också ett filsystem. Som inte alla kan läsa. Men det fixar större filer och är lite mer modernt.

Så jag tror att om du skulle formatera om din hårddisk till FAT32 så skulle det finnas hyfsad chans att det funkade. Men jag lovar inget.

Konrad Konvalj

Myrmidon
krank said:
Konrad Konvalj said:
Jag tror att DVD'n är lite kinkig med hur filer sparas på hårddisken.

Varning tekniskt mumbojumbo:

Typ alla USB-stickor är formaterade med nåt som heter FAT32. FAT32 är nåt som kallas filsystem, och är ett fancy schmancy sätt att säga "hur filer sparas". Alla vet hur man läser FAT32. FAT32 fixar dock inte filer som är större än 4 gigabyte.

Externa hårddiskar kan ofta vara formaterade med nåt som heter NTFS. Det är också ett filsystem. Som inte alla kan läsa. Men det fixar större filer och är lite mer modernt.

Så jag tror att om du skulle formatera om din hårddisk till FAT32 så skulle det finnas hyfsad chans att det funkade. Men jag lovar inget.

Oh shiit. Jag håller mig undan formateringar av diskar. Kör safe och på gamla meriter istället.

Topps!

Stäng tråden.

Troberg

Sinister eater
Vanlig VGA-kabel. Finns för några tior på Dollar Store eller Kjell. Bästa alternativet under omständigheterna.

Tänk dock på att den pluggen inte innehåller ljud, så det får du fixa separat. Jag rekommenderar att skaffa en 3.5 mm -> RCA-sladd och sedan jacka in någon förstärkare du råkar ha stående, men det funkar med vanliga datorhögtalare också.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Troberg said:
Vanlig VGA-kabel. Finns för några tior på Dollar Store eller Kjell. Bästa alternativet under omständigheterna.

Tänk dock på att den pluggen inte innehåller ljud, så det får du fixa separat. Jag rekommenderar att skaffa en 3.5 mm -> RCA-sladd och sedan jacka in någon förstärkare du råkar ha stående, men det funkar med vanliga datorhögtalare också.
Tippar på att det är en sån där RCA-sladd jag har liggande. Den går att tjonga rakt in i TV´n eller i förstärkaren och sedan kommer ljudet ut i mina delux högtalare.

Får hoppas att Dollar har en VGA-sladdis så kan jag nog testa det hela ikväll.