Nekromanti Datorer & Lasersikten*

bladerunner_35

Warrior
Jag har skapat ett introduktionsäventyr till N2 så att jag och mina spelare kan lära oss reglerna.
I detta äventyr skall RP radera säkerhetskamerornas minne.
Antingen genom massivt våld eller genom att infiltrera systemet.
Forskningslabbet är inte uppkopplat mot nätet och säkerhetssystemet är ett eget system inom labbet (det är inte sammankopplat med övriga forskningssystem).

Jag är inte säker på vilka färdigheter som skall användas.
Hacking/Datateknik/Programmering/Informationssökning?

Hacking verkar vara anpassat för just nätet och även om de flesta datorer är utrustade med VR så är det tänkt att datorn i fråga skall vara en enkel sådan endast för övervakning och liknande.
Datateknik och programmering verkar inte heller riktigt adekvat om man läser beskrivningarna.

Först hade jag tänkt mig något i stil med:
Informationssökning (för att hitta filen typ)
Datateknik ob4T6/Programmering ob3T6 (för att radera filen)

När jag läste igenom regelboken blev jag dock tveksam och bestämde mig för att använda detta utmärkta forum för att få andra åsikter i ämnet.

Dessutom har jag letat i regelboken efter regler om lasersikte, kikarsikte, cyberlänkade vapen och liknande.
Visserligen finns det regler i Codex men jag undrar om de inte finns i regelboken?

smaffy

Hero
antagligen ligger kamerornas minnesbank nånstanns i ett litet securityroom tillsammans med en fet vakt som tittar på homer simpson.

låt rollpersonerna bryta sig in i huset och långsamt försöka avancera sig fram till vakten med videofilerna.. dom sparkar in dörren (eller får vakten att öppna genom att knacka) och skada ihjäl vakten.. sen får dom försöka ta sig in i datorn och radera filerna, eller helt enkelt sparka hårt på ytterhöljet. eventuellt kan det juh vara så att filerna ligger i ett säkerhetsvalv någonstanns där inte rp'na vet var de är.. och då kan rp'na inte sparka sönder vaktens dator! då kan du låta rp'na försöka ta sig in i datavalvet med hjälp av hacking i stället..

men.. antagligen är det bara att knacka ner vakten och sedan använda sitt lilla förnuft och helt enkelt trycka på DEL-knappen när videofilerna är markerade.. antagligen är det så enkelt att vilket barn som hellst kan göra det. svårigheten ligger antagligen i att ta sig fram till vakten..

----

och.. jag har inte n2 boken här, men du kan juh alltid söka på forumet.. det finns garanterat det du vill veta!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Magnus L

Hero
Regler för riktmedel finns inte i regelboken av nån anledning..
Om du har gjort ett äventyr så kan du väl bifoga det med ett inlägg här på forumet så att vi andra kan få prova det..

50000 asylsökande kan inte ha fel,
Sverige är fantastiskt
http://naug.50megs.com

suicidesmurf

Veteran
färdigheter

den bästa färdigheten att använda är nog säkerhetssystem, men annars funkar nog datateknik. borde vara lätt när man väl kommit till kontrollrummet.

Krille

Super Moderator
"Jag är inte säker på vilka färdigheter som skall användas. Hacking/Datateknik/Programmering/Informationssökning?"

Allihop, förstås.

Informationssökning för att leta upp datorn på det interna nätet. Programmering för att skapa en bandmask med syfte att leta igenom bildminnet och plocka bort väl valda bitar av det. Hacking för att leta upp ett hål i måldatorns säkerhetssystem där masken kan appliceras. Datateknik för att anpassa ett filter eller skal så att hackern fortfarande kan ta sig in i måldatorn, trots att han arbetar med VR och måldatorn med textkommandon, samt plugga in sig på det interna nätverket.

"Visserligen finns det regler i Codex men jag undrar om de inte finns i regelboken?"

Kommer i Offensiv.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

bladerunner_35

Warrior
Tack

Äventyret är som sagt endast gjort för att vi skall få en första inblick i regelsystemet och främst då reglerna för strid (dessutom är det inte 'digitaliserat') men om du och/eller någon annan är intresserade så bifogar jag det mer än gärna.
Jag är mycket intresserad av ett utbyte av synpunkter på ideer, äventyr och N2:s världsbild m.m.

G

Guest

Guest
"Hacking för att leta upp ett hål i måldatorns säkerhetssystem där masken kan appliceras."

nau. n2 "h4x0r"er kan inte göra sådan svåra saker. dom kan typ... köra hacker program. och inte speciellt bra heller.
sedan låter det på han som att han inte bryr sig om han förstör allt("...massivt våld...") så hoppa programmeringen. och varför kan inte "h4x0r"n använda textkom... öh... glömdet. :CÞ jag hade själv annvänt överdrivna mängder våld på lagringsmediet. enkelt å lätt.

mvh h[-å]