Nekromanti Datorhjälp för SL

seinet

Swashbuckler
Det ultimata hade varit att varje spelare hade varsin bärbar dator och ett specialskrivet klient/server-program (SL kör server, spelarna klienter) så skulle man slippa det mesta med vad kryssa skadekolumner och sudda heter. Extra coolt hade det varit då ifall det även var pekskärmar så man bara har en skärm och struntar i tangentbord och sådant.

/Seinet Wintermute - Fast det är väl lite väl overkill antar jag

xpanthom

Veteran
Det är just det här jag har i åtanke: hjälpmedel för att bekvämt hålla reda på mängder av information. I Neotech vore det bra om man hade skadetabellerna i programmet så det bara vore att fylla i tärningsresultaten och så skulle man få en beskrivning av skadan och S/T/B-värdena. Det skulle spara en massa tid om man inte behövde bläddra så mycket.

Olika slumpgeneratorer - absolut! Men kom gärna med mer konkreta förslag. Min byagenerator (jag har alltså kodat den själv) gjorde jag utgående från att jag ville ge alla bybor ett ansikte. I stället för "ni ser några skumma figurer i ett hörn" kan man då säga "ni ser Gotthard, Ulf och Helmer i ett hörn, men Helmer se sliten ut, han har inte varit sitt vanliga jag sedan Eva dog". Varje person, oavsett betydelse, kan ges ett namn, en ålder, ett yrke, familjerelationer och karaktärsdrag. Allt i en bekväm lista (om än rätt lång om man inte kör med små byar).

Jag ska porta generatorn till Visual Basic först så kan jag lagligt lägga upp den på nätet. Den bygger på en del tweakande, så ju fler som testar den desto bättre.

xpanthom

Veteran
Visst, det vore en trevlig framtid. Och inte helt omöjlig att genomföra. Frågan är väl om många upplever att man mister känslan om man inte skriver med ovässta blyertspennor och suddar sönder rollformulären.

xpanthom

Veteran
Hmm. En sådan där tankekarta med ett begränsat antal aktörer behöver man knappast en slumpgenerator för. Min byagenerator utgår ifrån att de flesta mer eller mindre är grisodlare och därför närmast bara känner varandra och skvallrar till höger och vänster (jag måste ju medge att den utgår från min ärkerealistiska värld med trångsynta, okunniga och rätt betydelselösa människor i små byar). Sedan kan man ju för hand slumpa in allehanda vendettor i den listan... Byageneratorn kan i och för sig i dagsläget nog spexas till att hitta på sådant där också, om man är kreativ.

krank

Går ondskans ärenden
Det problem jag ser är väl mest att det finns risk att datorerna drar uppmärksamhet från själva rollspelandet samt sätter upp ytterligare rent fysiska hinder (förutom den förhatliga spelledarskärmen) mellan SL och spelare...

Illern

koppariller
Jag tycker idén är klart intressant men håller med om hindren men en mindre datorvariant som en handdator av något slag skulle, antar jag, inte störa mer än vanliga rollformulär.

Däremot tycker jag inte att min 12" bärbara är i vägen särskilt mycket så länge det bara är den enda datorn på bordet.

krank

Går ondskans ärenden
Jag tycker idén är klart intressant men håller med om hindren men en mindre datorvariant som en handdator av något slag skulle, antar jag, inte störa mer än vanliga rollformulär.
Kanske någon av de nyare Star Trek-liknande mojjerna skulle funka. Så länge de inte har kontakt med internet eller på annat sätt kan erbjuda minsta distraktion...

(Däremot tycker jag nog ofta att rollformulär stör; vi brukar ibland låta SL ha hand om formulären och sköta kryssandet - och kryssandet kan lika gärna ske på ett annat, rutat, papper, så slipper man den delen dessutom)

Däremot tycker jag inte att min 12" bärbara är i vägen särskilt mycket så länge det bara är den enda datorn på bordet.
Tja, stör väl inte mer än en spelledarskärm... =)

12" förresten? Vad är det du har? Länk?

Illern

koppariller
Det var en 12" iBook G4 och är nu en PowerBook 12" G4, trevlig dator som jag kan köra både MOSX och Linux på. Tyvärr har Apple slutat göra 12"-datorer så jag har ingen länk på rak arm. Nu är deras minsta variant widescreen 13" - ämlans puckon :p

Appropå länk; var du intresserad av bild eller prestanda?

krank

Går ondskans ärenden
Appropå länk; var du intresserad av bild eller prestanda?
Mest produktnamnet, faktiskt.

Funderar själv på att försöka få tag på en Asus EEE när de kommer. 250 * 165 * 21~35 i mått, 7"-skärm etc. Bara 900 mhz, men verkar ändå klara det jag vill. Verkar riktigt mysig. Levereras med Linux, men kan köra Windows också.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Låter juste.

Själv har jag gärna några instanser med moc igång, då kan jag rätt smidigt hoppa mellan olika spår, men ditt sätt verkar ännu fräckare.

Rickard

Urverk speldesign
En sådan där tankekarta med ett begränsat antal aktörer behöver man knappast en slumpgenerator för
Vad konstigt då att en del har efterfrågat det (länk har jag redan gett och det finns en till på DoD-forumet). Generatorn skulle vara till för inspiration, inte för att presentera faktiska data. Oskrivna Blad har för övrigt en sådan struktur, så till och med rollspelmakare har gått i samma tankar. Men du verkar ju ha sådant redan inbakat i viss mån om du presenterar skvaller och saker som "han har inte varit sitt vanliga jag sedan Eva dog".

/Han som inte orkar ge länkar, då han är hemkommen från konvent och därmed trött

krank

Går ondskans ärenden
Själv har jag gärna några instanser med moc igång, då kan jag rätt smidigt hoppa mellan olika spår, men ditt sätt verkar ännu fräckare.
"moc"?

Nåja, Tempest 3.0 kommer att dröja ett tag. Sitter och jävlas med skiten just nu. Värst vad allt blev krångligt när man ville skriva i Python och ha crossfading och dessutom ville skriva alltihop som modulärt... Bah.

Men Tempest 2.21 fungerar fortfarande. Använder det själv varje spelmöte.

Ichabod_UBBT

Warrior
Jag använder mig ganska mycket av datorer i olika spel.

Program som jag till och från använder:

RPGsoundmixer - Ljudprogram som kräver en hel del förberedelser men som är underbart för att skapa känsla och dramatik. I min eon-kampanj använder jag det för att förhjöja mitt spelberättande. Jag har knappar (likt Tempest) för olika spellistor, som jag sorterat efter "känsla". Sen har jag flera olika kategorier för ljudeffekter. Regn, åska, skogsljud, havsvågor och vapenslammer. I många lägen trycker jag bara på en knapp så slåss en "scen" igång, tex "värdshuset Ankaret" har jag på knapp A kategori F. Där har jag förprogramerat ett litet program med ljud som spelar musik och med jämna mellanrum slumpar ut lite mummlande, hostningar eller skratt. Det skapar jättefin känsla. Det finns också möjlighet att skapa direkt dramatik, som att jag har en "åskknapp" som jag trycker på under mitt dramatiska vifftande för att beskriva den ondra trollkarlen på berget. "Plötsligt! *åsknall* hör ni hur vädret tilltar och en gammal man uppenbarar sig på bergskanten. "Där är du ..." *åsknall* skriker han, och rösten druknar i den kraftiga åsknallen." osv. Spelarna märker knappt att man tryckt på en knapp. I andra lägen ger jag ledtrådar med ljud, som att tex trycka på ljudet av kråkor när antagonistens spionkråka är i närheten. Om någon spelare lägger märke till ljudet i bakgrunden så kanske han ser kråkan flyga iväg. På så sätt kan man ge ledtrådar på fler sätt än med tärningar.

Winamp multiple instances - För att komplettera ovanstående.

OneNote eller liknande - Finns flera program som är bättre än word på att sortera anteckningar och liknande. OneNote är ett av dom och mycket smidigt för att hålla koll på äventyrsanteckningar och SLP-värden och liknande.

ZTS (eller annan tärningsslump) - Jag har kommit fram till att en tärningsgenerator måste vara MYCKET enkel, och ska helst inte involvera mer än max ett musklick eller knapptryck för att slå tärningarna. ZTS är en favorit då det har knappar för "Ob2T6 Ob3T6 osv..." istället för att behöva skriva i en ruta eller välja i en lista... Väldigt udda slagkombinationer slår man antagligen med tärningar ändå.

Jag har också experimenterat med program för att hållakoll på initiativ, skador och liknande, men har oftast kommit på att dom helt enkelt varit för komplicerade eller bara till fel regelsystem. Och har inte haft ork eller kunskap att skriva något eget.

Jag har också testat kartprogram, med en länkad laptop på spelarnas bord där jag presenterade dungeonkartor och enhetsförflyttningar. Det funkade bra, men våra datorer var för dåliga och i brisst på WiFi blev det för meckigt att sätta upp nätverk. Dessutom är det meningslöst och onödigt i spel som inte använder kartor. I princip är sådana program bara vettiga i tex DnD eller D20 system, som i princip kräver kartor. Jag hörde av en kille i USA att han fäst en projektor i taket och projicerade stridskartor på spelbordet och lät spelarna flytta små modeller på rutnätet. :gremwink: Lite väl dyr lösning kanske, men inovativt och lite coolt.

Rent generellt tycker jag att laptopen är ett ovärderligt instrument i Spelledande, men att det helst inte ska ta överhanden. Jag föredrar också om spelarna INTE har lapops, då det inte ska kännas som ett LAN.

krank

Går ondskans ärenden
RPGsoundmixer - Ljudprogram som kräver en hel del förberedelser men som är underbart för att skapa känsla och dramatik.
Ett ögonblick var jag rädd att Tempest skulle kännas redundant, men så såg jag att RPGsoundmixer verkade mer meckigt och dessutom inte var gratis. =)

Ichabod_UBBT

Warrior
Ett ögonblick var jag rädd att Tempest skulle kännas redundant, men så såg jag att RPGsoundmixer verkade mer meckigt och dessutom inte var gratis. =)
Jo, jag har inte tittat på Tempest själv än. Det verkade coolt.
Fördelen med RPGmixer som det är nu, är just att det finns fler funktioner. Framförallt för ljudeffekter och slumpandet av dem.

Egentligen är RPGsoundmixer ganska kass, men det finns inget som gör samma sak. Om Tempest skulle göra dom sakerna skulle jag till och med kunna betala för det.

Och det kostade typ en 100-lapp med rpgsoundmixer, vilket inte är så farligt med tanke på hur mkt man lägger ner på böckerna tex.

krank

Går ondskans ärenden
Det verkade coolt.
Det är det =)

Fördelen med RPGmixer som det är nu, är just att det finns fler funktioner. Framförallt för ljudeffekter och slumpandet av dem.
Mjo, jag förstår det. Däremot känner jag inte behovet själv, och det känns som en sån där grej som skulle vara minst sagt jobbig att programmera in... Just nu har jag nog med att försöka få programmeringsspråket Python (som Tempest 3 skapas i) att fixa crossfading...

Om Tempest skulle göra dom sakerna skulle jag till och med kunna betala för det.
Det kommer du iofs aldrig att behöva göra, eftersom jag av principskäl aldrig tar pengar för de program jag skapar. Nackdelen är att de i hög grad blir program för mina behov där "alla andra" mer blir en sekundär målgrupp - fördelen är att jag med gott samvete kan fokusera på det jag vill, inte har några deadlines, och inte måste anpassa programmen efter någon annan... =)

Och det kostade typ en 100-lapp med rpgsoundmixer, vilket inte är så farligt med tanke på hur mkt man lägger ner på böckerna tex.
Mjo, men dels använder jag själv (också av principskäl) open-sourceprogramvara när jag kan, och dels känns det som att Tempest fyller mina behov... =)

//Krank, återgår till att försöka hitta ett sätt att fixa crossfading i Python