Jag använder OneNote sen flera år tillbaka för både jobb, rollspel och privata grejer.
Jag kan inte tänka mig ett bättre verktyg att anteckna med ärligt talat.
Fördelarna är många, men för att beta av de önskemål som folk tagit upp i tråden:
Skriva direkt på bilder och kartor
Japp! Dubbelklicka och skriv var som helst - även i bilder.
Du har dessutom oändligt med yta att behandla på varje sida du skapar och du måste alltså inte anteckna uppifrån och ner.
Det är även möjligt att frihandsrita och infoga vissa standard-office-former (streck, pilar, och några geometriska figurer).
Synka mellan enheter
Absolut! Jag använder OneNote på datorn, mobilen och surfplattan och kommer dessutom åt allt via OneNote online från vilken dator som helst med internet.
Har haft synkproblem ett fåtal gånger, men tror egentligen det är en föråldrad maskin i sammanhanget som strular.
Snabb navigering mellan anteckningar
Ja! Du skapar en anteckningsbok för exempelvis din kampanj (eller hela ditt rollspel). I den skapar du avsnitt och i varje avsnitt skapar du sidor. Sidorna går dessutom lätt att justera i tre olika nivåer för en snabböverskådlig hierarki.
Dessutom kan du placera taggar på alla ställen där du kan placera text på sidor, dvs överallt. Jag använder exempelvis ett frågetecken som tagg om det är något som jag är tveksam till om jag ska ha med eller inte och "check-rutor" är smidiga för att se om ens spelare har fått en viss ledtråd eller inte. Stjärnmarkeringar är de viktigaste händelserna i kampanjen.
Det går också lätt att skapa hyperlänkar till andra avsnitt eller sidor, men det är något jag själv inte använt i särskilt stor utsträckning (än).
Några hedersomnämningar
* Infoga i princip vilka filer du vill med dra-och-släpp-metod.
Kalkylblad, pdf-utskrifter, skärmurklipp, ljud, video etc. Går inte filen att visa i OneNote får du en smidig länk till filen för att starta den direkt ur programmet som om du klickat på den vanliga ikonen på datorn.
* Dela din anteckningsbok, ett avsnitt eller bara en sida med dina spelare!
Spelarna kan få tillgång till sammanfattningen av spelmötet, viss information om världen, husregler och annat som ofta dyker upp i spel. Du kan dessutom lösenordsskydda avsnitten så du kan vara säker på att spelarna inte kommer åt själva äventyret och dina privata anteckningar.
* Exportera enkelt till .doc, .pdf eller annat behändigt format om du så skulle vilja (men det kommer du inte vilja för OneNote är så himla smidigt och bra på alla sätt!).