Nekromanti Datorlärarutybildning? Krank kompletterar...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, såhär: Jag sitter med en till 3/4 färdig lärarutbildning, typ. Jag har läst Allmänt Utbildningsområde 1 och 2, jag är helt klar med Engelskaämnet. Jag har en och en halv kurs Historia i babaget (A och B) men saknar alldeles orken att skriva C-uppsats så HiC känns avlägsen.

Det jag behöver, konkret, är en komplett andra inriktning samt AU3. Om nu lärarutbildningarna ser ungefär likadana ut överallt eller åtminstone är likvärdiga borde jag kunna fixa detta lite vart som helst.

Det jag vill är att bli datorlärare. Jag vet inte riktigt vad det finns för inriktningar åt det hållet, eller vart dessa inriktningar skulle kunna tänkas finnas. Om jag bara hittar en skola som har en sån utbildning kanske jag kan pussla med distanskurser etc för att få ihop det jag behöver och sedan bara fixa AU3 och bli klar.

MEN - alltihop bygger på att jag hittar de förbannade utbildningarna. Studera.nu är fan ingen hjälp, eller så är jag för dålig.

Så nu vänder jag mig till forumet, där jag fått för mig att det finns en hel del akademiker. Någon som vet något? Någon som kan tipsa mig om hur jag ska hitta rätt?

walium

Ganska töntig, faktiskt
På Linköpings universitets usla hemsida så hittar jag detta. Observera att Matte D krävs för att läsa datorkunskap.

krank

Eva Florén said:
Uppsala Universitet hittade jag som snabbast detta. Men jag vet inte vilken nivå du siktar på. Finns säkert fler... själv gick jag ju IKT, men det tror jag är en mycket låg ribba för dig. :gremsmile:
Är det där lärarutbildningar du snackar om? För om det inte är det, så funkar det inte för mig, tyvärr. Jag måste ha kurser som på något lärosäte räknas som en inriktning på en gymnasielärarutbildning.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Som jag gick in så riktade jag mig på lärarutbildningar... men jag är inte helt säker. Utbildningarna låg alltså under lärarutbildningar. Hm... Ikt som jag gick var en ren lärarutbildning... Lär dig lära ut grunderna i Photoshop, Dreamweaver och flash. Jag vet inte om den finns kvar, men den känns som fel sak för dig.
Stora haken är dock att det inte är distansutbildningar....

krank

Eva Florén said:
Lär dig lära ut grunderna i Photoshop, Dreamweaver och flash. Jag vet inte om den finns kvar, men den känns som fel sak för dig.
Ger den gymnasielärarexamen? Om inte, nix =)

Eva Florén said:
Stora haken är dock att det inte är distansutbildningar....
De flesta utbildningar är inte 5 dagar i veckan, och mina arbetsgivare är oerhört flexibla på sånt där. De har uttryckligen sagt sig kunna anpassa mitt schema efter eventuella studietider.

krank

Nu när jag kollar ser IKT riktigt bra ut. 90 poäng, det är samma som 60 gamla, va? En hel inriktning?

Om den bara inskränker sig till 1 eller max 2 tillfällen i veckan med faktiska grejer på skolan så kunde jag fixa det =)

Eva Florén

Swashbuckler
När jag gick den så var den heltid under längre perioder... så att säga. Visst arbete med distansutbildning via portal förekom. Men också klassrumsmiljö (vi fick en grupp elever att utbilda), då jobbade vi i grupper. Jag tror du bör höra dig för med utbildningen, om det är möjligt att genomföra på distans. Tveksam annars.
Ikt känns dock INTE som en utbildning för gymnasieskolan, men det kankse bara är jag. Det hänger nog på vilken typ av data du vill lära ut. Programmering förekommer i praktiken inte... tänk media (se tidigare inlägg). :gremfrown:

krank

Eva Florén said:
Ikt känns dock INTE som en utbildning för gymnasieskolan, men det kankse bara är jag. Det hänger nog på vilken typ av data du vill lära ut. Programmering förekommer i praktiken inte... tänk media (se tidigare inlägg). :gremfrown:
Ska kolla upp, absolut. Jag är ju lärare i webdesign och flash och grejer också; faktum är att det är de som anses vara mina huvudämnen typ. Digitalt skapande, grafisk illustration, virtuella miljöer, webdesign... all det där estet-tekniska grejset...

Sen är ju faktiskt det viktigaste inte vilka kurser jag läser, bara jag i slutänden har en examen. Exakt vad som ingår i denna examen spelar inte så stor roll, bara jag är kvalificerad, examinerad och annat som ser bra ut på papper och som går att anställa i mer än ett år i taget i kommunal verksamhet...

krank

Eva Florén said:
Taget, då lär IKT vara en dans på rosor och ett Rent nöje. Snacka med folket så har du säkert en färdig exame inom ett år. :gremsmile: Typ...
Låter finemang! Så, har du några bra "folk" att snacka med? Vem hör man av sig till, nån speciell eller tar man bara och försöker hitta UU's studievägledare?

Eva Florén

Swashbuckler
Prova UU´s studevägledare. Vet inte om "mina" lärare finns kvar. Men jo, gjorde en sökning
Måns Hansson finns kvar... förmodligen Lasse också (minns tyvärr inte efternamn). Såg förvirrande nog att det finns en kurs med namnet Ikt och medier som är en 5 poängare på distans... räcker inte riktigt fram för dig... men i alla fall. :gremsmile: