The Wolf Among Us, av Telltale games.
(Opening theme avnjutes bäst med texten!)
Känner du till Changeling? Om du gör det, så kan du nog ganska lätt premissen, annars kan jag köra en snabbis här. Karaktärer från sagornas värld har flytt från (en duktigt fucked up version av) sagornas värld till vår värld. Här smälter de in bland vanliga människor genom att använda "Glamour", som är en magi som förslöar människor så att de inte förstår att de tittar på något som inte ser helt normalt ut. Vissa av "fablerna" som de kallar sig själva ser så extrema ut att de permanent måste vara under glamour för att inte människor ska reagera på dem. Eftersom "fables" ofta ser skumma ut, har lite av en historia mer varandra och har kraftfulla övernaturliga krafter så är chansen god att det upstår problem.
Det är här spelarkaraktären kommer in,
Bigby Wolf eller, från fablernas värld, Big Bad Wolf. Han är 'sheriffen' och som sådan ser han till att problem löses inom deras samhälle utan att behöva gå till "mundies"(människor) som annars kan bli alltför nyfikna i vad som pågår.
Majoriteten av spelet spenderas i en Noir-setting av moderna Manhattan, med sunkiga barer, nedgångna lägenheter och misär. I teorin kunde spelet (nästan) ha förlagts till 40-talets Manhattan... För den första kvarten. Spelet vet exakt vilken bred värld av fabler det finns och hur mycket man kan använda sig av dem och hur enkelt det är att "förvuxna" fablerna. För spelet berör vuxna teman och eftersom jag inte vill spoila för mycket ska jag inte gå in i detalj på dem men med lite kreativitet kan ni nog tänka er själva: organiserad brottslighet, knark, självmord, prostitution, våld, misär och uppgivenhet.
Huvudkaraktären själv, Bigby Wolf är som man kan tänka sig inte världens mest omtyckta person i samhället, inte hjälpt av hans historia eller hans nuvarande beteende. Ganska tidigt förklarar han att han lyckas hålla ordning på samhället genom att vara "big and bad" och kan gör mer än gärna övertramp på "lagen" för att få sin vilja igenom. Han har många relationer från fablernas tid som dessutom påverkar folks syn av honom. Med ett permanent "scowl-face", cigarett i mungipan och tuffing röst som dock är en utmärkt detektiv och officiellt är han reformerad
från sitt gamla beteende men det finns tillfällen då han går tillbaka till att vara stora stygga vargen.
Huvudkaraktären åtföljs av flera kända och mindre kända karaktärer, såsom Snow white, Ichabod Crane, Beauty, Beast och The Woodsman, med flera. Dessa är alla, i min mening, väl detaljerade och har alla utvecklats från sina sagor på samma snygga och smidiga sätt som huvudkaraktären själv.
Storyn handlar i grunden om en mordutredning som växer till något mycket större... Och mer än så vill jag inte avslöja.
Huvudfrågan är snarare... Bör du spela det här spelet?
Om du inte gissat det än så rå-diggar jag det här spelet. Extra bonus poäng för att när du gör val (som har mer eller mindra påverkan på historien) så jämnförs det online med vilka val andra personer har gjort. Nackdelen i de flesta Telltale games är att dina val inte påverkar. Detta är inte fallet med Wolf Among Us där du kan få ganska så annorlunda slut och vägar till slutet, med ett antal karaktärer som lever eller inte lever beroende på vad du gjort... eller inte gjort.
Jag ger det "Gå och spela det nu om du har 200 spänn att slänga på Steam" av tio. Om du inte har tvåhundra spänn kan du vänta tills någon sale och skaffa det då. Gillar du inte Noir, fabler eller ens moderna settings? Too bad. Du kommer gilla det här ändå. Seså, iväg med dig och spela!