Nekromanti Datorspel som är ROLLspel

Mundo

Myrmidon
I datorvärlden finns det många olika typer av rollspel.
Allt från Diablo 1 till Dreamfall chapter: The longest journey.

Om man är nyfiken på hur jag delar upp dem på olika spektrum så tänker jag såhär. I Diablo 1 klassas det som ett rollspel för du kan välja en klass och sen kan du levla medan du bankar skiten ur monster som springer runt i nivåer i underjorden. Sådana spel skulle jag säga är rollSPEL.
I Dreamfall Chapter: The longest journey så klassas det som ett rollspel för du påverkar dina egna val och en stor del av spelet är interaktion med olika karaktärer genom att prata med dem. Sådana spel skulle jag kalla ROLLspel.
Jag är intresserad av att göra en lista på olika ROLLspel med er hjälp. Har du spelat ett bra ROLLspel på datorn, playstationet eller något annat? Posta en summering av spelet och dina tankar.

Försök göra det så spoiler fritt som möjligt!

God45

#PrayersForBahakan
Planescape Torment - Du behöver knappt slåss i det här spelet som kanske har den bästa handlingen någonsin i ett spel.

Undertale - Allt jag kan säga är spoilers.

Mundo

Myrmidon
The Wolf Among Us, av Telltale games. (Opening theme avnjutes bäst med texten!)

Känner du till Changeling? Om du gör det, så kan du nog ganska lätt premissen, annars kan jag köra en snabbis här. Karaktärer från sagornas värld har flytt från (en duktigt fucked up version av) sagornas värld till vår värld. Här smälter de in bland vanliga människor genom att använda "Glamour", som är en magi som förslöar människor så att de inte förstår att de tittar på något som inte ser helt normalt ut. Vissa av "fablerna" som de kallar sig själva ser så extrema ut att de permanent måste vara under glamour för att inte människor ska reagera på dem. Eftersom "fables" ofta ser skumma ut, har lite av en historia mer varandra och har kraftfulla övernaturliga krafter så är chansen god att det upstår problem.

Det är här spelarkaraktären kommer in, Bigby Wolf eller, från fablernas värld, Big Bad Wolf. Han är 'sheriffen' och som sådan ser han till att problem löses inom deras samhälle utan att behöva gå till "mundies"(människor) som annars kan bli alltför nyfikna i vad som pågår.

Majoriteten av spelet spenderas i en Noir-setting av moderna Manhattan, med sunkiga barer, nedgångna lägenheter och misär. I teorin kunde spelet (nästan) ha förlagts till 40-talets Manhattan... För den första kvarten. Spelet vet exakt vilken bred värld av fabler det finns och hur mycket man kan använda sig av dem och hur enkelt det är att "förvuxna" fablerna. För spelet berör vuxna teman och eftersom jag inte vill spoila för mycket ska jag inte gå in i detalj på dem men med lite kreativitet kan ni nog tänka er själva: organiserad brottslighet, knark, självmord, prostitution, våld, misär och uppgivenhet.

Huvudkaraktären själv, Bigby Wolf är som man kan tänka sig inte världens mest omtyckta person i samhället, inte hjälpt av hans historia eller hans nuvarande beteende. Ganska tidigt förklarar han att han lyckas hålla ordning på samhället genom att vara "big and bad" och kan gör mer än gärna övertramp på "lagen" för att få sin vilja igenom. Han har många relationer från fablernas tid som dessutom påverkar folks syn av honom. Med ett permanent "scowl-face", cigarett i mungipan och tuffing röst som dock är en utmärkt detektiv och officiellt är han reformerad från sitt gamla beteende men det finns tillfällen då han går tillbaka till att vara stora stygga vargen.

Huvudkaraktären åtföljs av flera kända och mindre kända karaktärer, såsom Snow white, Ichabod Crane, Beauty, Beast och The Woodsman, med flera. Dessa är alla, i min mening, väl detaljerade och har alla utvecklats från sina sagor på samma snygga och smidiga sätt som huvudkaraktären själv.

Storyn handlar i grunden om en mordutredning som växer till något mycket större... Och mer än så vill jag inte avslöja.
Huvudfrågan är snarare... Bör du spela det här spelet?

Om du inte gissat det än så rå-diggar jag det här spelet. Extra bonus poäng för att när du gör val (som har mer eller mindra påverkan på historien) så jämnförs det online med vilka val andra personer har gjort. Nackdelen i de flesta Telltale games är att dina val inte påverkar. Detta är inte fallet med Wolf Among Us där du kan få ganska så annorlunda slut och vägar till slutet, med ett antal karaktärer som lever eller inte lever beroende på vad du gjort... eller inte gjort.

Jag ger det "Gå och spela det nu om du har 200 spänn att slänga på Steam" av tio. Om du inte har tvåhundra spänn kan du vänta tills någon sale och skaffa det då. Gillar du inte Noir, fabler eller ens moderna settings? Too bad. Du kommer gilla det här ändå. Seså, iväg med dig och spela!

Xyas

Swashbuckler
Sunless sea borde passa in. Kanske inte jättemycket val som påverkar då berättelserna som finns i spelet är hyfsat statiska, och mer påverkas av slumpen om du lyckas med olika utmaningar. Men spelet är väldigt mycket sandlåda och det känns som att hur en väljer att styra skeppet påverkar historien.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag spelar just nu Witcher 3, och älskar det. Man bankar visserligen monster, inte tu tal om det, men spelet handlar också mycket om relationer till andra karaktärer i historian. Nämnda karaktärer är dessutom väldigt intressanta, och man överraskas om igen av hur levande de känns. Inget svart eller vitt, utan komplexa individer med både goda och onda sidor, fel och brister och intrikata bakgrundshistorier.

Relationerna med sidokaraktärerna förändras över tid beroende på hur du beter dig mot dem, eller på vilka val du gör i spelet. Jag har stött på personer som jag först hatat, sedan börjat tycka om, sedan hatat igen och till slut tyckt synd om - allt eftersom relationen utvecklats och deras bakgrundshistoria fördjupats genom dialog. Bakgrundshistorierna skyggar heller inte för obekväma ämnen som alkoholism, posttraumatisk stress eller hustrumisshandel.

Ovanstående kombinerat med den mest uppslukande och levande spelvärld jag stött på (ibland stannar man bara upp för att låta sig hänföras av sin omgivning) gör Witcher 3 till det bästa datorrollspel jag någonsin lirat. Tror jag.

.113

Swashbuckler
God45 snodde mitt förslag så jag lägger till Tides of Numenera. Det är iofs inte klart än men det är gjort i samma anda som planescape torment. Som för övrigt är värt att nämna igen.

God45

#PrayersForBahakan
Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer. Handlingen i original spelet är bara ok, men den självständiga handlingen i Mask of the Betrayer? Bästa handlingen i ett rollspel någonsin. Ja, bättre är Planescspe: Torment. Mot bakgrunden av Forgotten Realms för det mesta förvirrande och tramsiga mytologi målar Mask upp en historia om själen och tro. Tunga teman från Grekisk mytologi och Kristendomen, vad ett rättvist universum är och vad som är det gudomligas plats i världen... spela Mask för handlingen, det är spelet värt. Även om gameplay bara är ok.

Paal

Imaginär fantast
Mundo;n155764 said:
The Wolf Among Us, av Telltale games. (Opening theme avnjutes bäst med texten!)

Känner du till Changeling? Om du gör det, så kan du nog ganska lätt premissen, annars kan jag köra en snabbis här. Karaktärer från sagornas värld har flytt från (en duktigt fucked up version av) sagornas värld till vår värld. Här smälter de in bland vanliga människor genom att använda "Glamour", som är en magi som förslöar människor så att de inte förstår att de tittar på något som inte ser helt normalt ut. Vissa av "fablerna" som de kallar sig själva ser så extrema ut att de permanent måste vara under glamour för att inte människor ska reagera på dem. Eftersom "fables" ofta ser skumma ut, har lite av en historia mer varandra och har kraftfulla övernaturliga krafter så är chansen god att det upstår problem.

Det är här spelarkaraktären kommer in, Bigby Wolf eller, från fablernas värld, Big Bad Wolf. Han är 'sheriffen' och som sådan ser han till att problem löses inom deras samhälle utan att behöva gå till "mundies"(människor) som annars kan bli alltför nyfikna i vad som pågår.

Är detta ett spel baserat på serietidningen Fables? Eller är det bara extremt inspirerat därifrån?
Låter intressant hursomhelst.

Mundo

Myrmidon
Paal;n155966 said:
Nice. Ligger uppenbarligen 5-6 år efter med mitt Fables-läsande.
De släppte tillochmed serie-tidningar efteråt som var direkt länkade till spelet, en slags sequel så att säga.

zonk

muterad
Fallout 2! Knalla runt i post-apocen och bli slavhandlare, eller drogberoende, eller medverka i porrfilm, eller rädda radioaktiva ghouls, eller var en diplomat och snacka dig ur allt, eller var så dum att du kan börja prata med de andra som har svåra problem med hjärnan... många möjligheter! Strid är absolut närvarande, men nästan allt har överraskande lösningar som inte är den första man tänker sig. Jag gillade att mha pickpocketing stoppa en apterad bomb i nåns ficka som ett sätt att avliva vederbörande utan att det blir för mkt strid.

Stormflare

Veteran
Ett moddat Skyrim, framför allt med en valfri "Random Start"-mod, som låter dig hoppa över allt det här med att vara Dragonborn och istället kan skräddarsy en startplats och utrustning, eller slumpa fram, som titeln antyder. Tröttnat på introt i Helgen? Börja spelet i Solitude med några hundra guld på fickan. Starta i vildmarken med bara trasor på kroppen och naglar som vapen... var det en varg som ylade...?

Rhodryn

Hero
Jag har aldrig riktigt varit bra på att avgöra sådant som detta... om något är ett "ROLLspel"... så jag kan ha helt fel när jag föreslår några spel.

Men är inte Mass Effect serien rätt så "ROLLspel's"-aktig? Visst, det är 3rd person action shooter rpg också ju... men jag tyckte alltid att den sociala biten i spelet var rätt stark. Jag spenderade nog kanske så pass mycket som hälften av min tid, i de spelen, i konversationer med NPC'er. Det kanske är närmre en tredje del... men det var ett tag sedan jag spelade ME1-3 senast, så jag är lite osäker.

Men jag kanske är lite ovanlig med det, för jag gjorde allt jag kunde för att försäkra mig om att jag hade hört allt som alla hade att säga innan jag begav mig igen. Och varje gång jag kom tillbaka till Citadelet, efter jag gjort en handfull eller två av småuppdrag, men specielt efter jag gjort en eller två av de stora huvuduppgraden, så tog jag ett varv igenom hela citadelet igen för att se om någon hade något nytt att säga. Och jag har gjort det varenda gång som jag spelat om ME spelen också för den delen. Dock så gör jag lika dant i alla data/konsol-spel... mest i rollspel så klart, men även andra typer av spel. Jag vet till exempel att min bror, som är bara 2 år yngre än mig, gör inte detta. Jag har sätt honom totalt hoppa över, snabbt klicka sig igenom, stora konversationer för att han "orkar inte med allt deras babblande"... och det är i spel med faktiskt talande karaktärer... han är värre i spel som bara är i text form. Det kan frustrera mig stort trots att det är inte jag som spelar... specielt sen när han har klagat till mig om att han är fast och vet inte var han ska gå för att "ingen har berättat för mig vad jag faktiskt ska göra"... XD

I alla fall... skulle nog också vilja sticka in ett annat spel som är väldigt likt Mass Effect... men som är lite mer rollspel än vad ME spelen är. Alpha Protocol. Alpha Protocol är ett action role-playing stealth game... men vars dialogsystem är nog en av de bättre jag sätt bland spel som ME och de senare Dragon Age spelen när de började gå ifrån DAO systemet och bli mer likt Mass Effect. Och effekten av ens val hur man hanterade dessa konversationerna hade faktiskt en viss mängd effekt på spelet, långt mer än i t.ex ME spelen. Här nedan är vad som står om dialogsystemet på Wikipedia om Alpha Protocol.

Alpha Protocol features numerous characters with whom to interact. Conversations occur in real-time, giving the player a limited amount of time to respond at key "decision points" during dialogue. The dialog system in the game - known as the "DSS" or Dialogue Stance system - allows the player to choose from three different attitudes, or "stances," when speaking to an NPC. Obsidian has said that these options are based on the personalities of the "three J.B.'s": Jason Bourne of The Bourne Identity novels and films, James Bond of the eponymous film and book series, and Jack Bauer of the television series 24, although the game itself does not use these names. During dialog sequences, the player will be able to choose from options like "professional" (Jason Bourne), "suave" (James Bond), and "aggressive" (Jack Bauer), sometimes with a brief description of the dialogue choice (such as "sarcastic") taking the place of the general stance. A fourth, "special" dialogue choice is also sometimes available. Each NPC will react to these choices in different ways: one character might be intimidated by an aggressive stance, but another character may find an aggressive stance to be insulting or childish. While dialogue choices will have some immediately noticeable consequences, many may not be seen until much later in game. As each conversation is experienced once per playthrough, multiple playthroughs will be required in order to experience all of the game's content; while the game contains a total of approximately twelve hours of cinematic sequences, a player will only experience around four hours during any given playthrough.
Alpha Protocol hade ju en rätt så blandar reaktion från folk också, där var liksom ingen majoritet av folk som tyckte det ena eller det andra. Vissa hatar det, andra älskar det, och andra tyckte det var "meh"... och de tyckte dessa grejer om det på olika saker också. Personligen så gillade jag allt med spelet rejält, så alla eventuella grejer som jag faktiskt såg som ett problem med spelet hade ingen betydelse för mig... precis som hur jag tänker om Mass Effect... där fanns problem med dem, men spelet/spelen är så pass bra att det slätar ut eventuella problem för mig.

Sen som sista grej... så skulle jag vilja påpeka att rätt många spel som redan nämnts i denna tråden är faktiskt spel som är skapade av just Alpha Protocol's skapare... Obsidian Entertainment... och på det, även en hel del folk, specielt i ledningen, som var med och skapada andra klassiska ROLLspel. För Obsidian Entertainment är ju företaget som reste sig ur askorna av Black Isle Studios när Interplay stängde ner dem. Och Black Isle Studios är ju företaget som gav oss Fallout 2, Planescape: Torment, och Icewind Dale... de (både Obsidian och Black Isle) hjälpte även Bioware lite med deras skapande av många av deras spel... t.ex Baldurs Gate 1 och 2, men även Neverwinter Nights och Star Wars Knights of the Old Republic... Obsidian har ju också gjort spel eller expansioner till dessa spelen genom årens lopp också... och för andra företag också, som Bethesda (Fallout New Vegas). Så DNA'et finns där i Obsidian Entertainmen när det gäller att skapa "ROLLspel"... tror jag i alla fall... om jag har tolkat trådskaparents tankar rätt, om vad ett "ROLLspel" är. XD