Datorspel som skulle kunna bli rollspel och tillföra något nytt?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Datorspelen har lärt sig mycket från rollspelen, men jag har funderat på om man skulle kunna gå andra vägen och göra rollspel av datorspel? Då menar jag inte uppenbara som Elder Scrolls-spelen, Fallout, Resident Evil eller World of Warcraft, jag menar sådant som tillför något nytt.

Exempel:

* Gauntlet. Tungt stridsbaserat, med relativt enkla stories. Inga detaljerade stridsregler, inget komplicerat, utan fighterna går ut på att vada genom horder av fiender som man hackar ner typ tre per runda.

* Goat Simulator. Som oseriöst skojspel, gärna i kombination med ett par öl. Det går inte ut på något annat än att ställa till kaos på de mest sanslösa sätten.

* Kerbal Space Program. Man spelar inte astronauterna här, man spelar administratörer, ingenjörer och vetenskapsmän (och kanske en stackars astronaut) som försöker sätta ihop rymdskepp med undermåliga komponenter, för lite budget, korsade fingrar och massor av tejp, samtidigt som man ser till att skulden hamnar hos någon annan när det går fel. Organisationskomedi, alltså.

Fler förslag? Tankar?
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,910
Lost Vikings - Rollpersonerna spelar vilsna vikingar som kidnappats upp ut i yttre rymden. De har olika specialegenskaper och måste kombinera dessa för att lösa allehanda problem.

Doom - Ett röjjigt spel där rollpersonerna får spela space marines och skjuta demoner.

Monkey Island - Skattjakt och humoristiskt piratspel i LucasArts charmiga spelvärld. Insult Sword Fighting skulle kunna byggas till ett spännande system där man får plus och minus beroende på vilken förolämpning spelarna drar!

Stugan - Ett old school rollspel där stugan är en dungeon som rollpersonerna ska ta sig igenom och använda sina färdigheter.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Har alltid velat ha Deus ex somm rollspel, fasr egentligen är det ju bara en variant av cyberpunk.

xcom är en annan, tror det hade gjort sig bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
Jag hade tänkt säga nej... Men om du ger mig ett sätt att göra ett Bullet-Hell spel som är kul som ett rollspel tänker jag ge dig pengar för det!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,534
Hm... En äkta gudasimulator, med bra världsbyggarregler, där du kan detaljstyra dina underhuggare trots att de för det mesta har fri vilja vore skoj. Dungeon Keeper, the Sims, SimCity, eller så. RP sitter på Olympens höjd och ser ner på jorden och styr och ställer efter bästa förmåga. Vore skoj.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Khan;n341293 said:
Hm... En äkta gudasimulator, med bra världsbyggarregler, där du kan detaljstyra dina underhuggare trots att de för det mesta har fri vilja vore skoj. Dungeon Keeper, the Sims, SimCity, eller så. RP sitter på Olympens höjd och ser ner på jorden och styr och ställer efter bästa förmåga. Vore skoj.
Black & White?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Shardlight - Post-apokalyptisk stad 20 år efter tredje världskriget. Världen är förstörd och himlen är brun. Små skärvor av uran-glas sprids överallt och avger ett glödande grönt ljus; den huvudsakliga källan till konstgjort ljus i staden. Den dödliga sjukdomen grönlunga kostar många människors liv. Det finns inget permanent botemedel mot grön lunga, bara ett tillfälligt vaccin som måste förnyas regelbundet för att vara effektivt och som bara de rika har råd med. I ett lotteri har fattiga människor chansen att vinna vaccinet. Staden styrs av Aristokrater, en ansiktslös oligarki som kontrollerar alla resurser och myndigheter.

Blackwell - Rollpersonerna är antingen någon form av utredare (i spelet journalist) eller ett spöke som följer med utredarna och tillsammans hjälper de osaliga spöken att finna ro genom att hjälpa dem med uppdrag som är anledningen att de fortfarande hemsöker världen.

Technobabylon - Egentligen en klassisk cyberpunk-setting, men storyn är ändå så cool att det skulle förtjäna ett eget spel.

Police Quest - RP är poliser som börjar från botten och jobbar sig uppåt genom att hindra brott och bura in brottslingar.

Whispers of a Machine - Nordisk Noir som utspelar sig i ett kallt postapokalyptiskt Sverige där rollpersonerna löser mordgåtor med hjälp av sina cybernetiska förmågor.

Civilization - Rollpersonerna spelar sig genom en variant av världshistorien där de dels metaspelar civilisationens interaktion med andra folk/forskar fram nya uppfinningar, införlivar områden i sitt imperium och sprider sin kultur och religion. Dels spelar man personer som lever i en av de civilisationer som metaspelas och får uppdrag utifrån vad som händer i metaspelet.

Unavowed - Oneshot där rollpersonerna vaknar upp utan att minnas något efter att demoner har tagit över deras kroppar och ställt till med otyg i staden. Nu gäller det att man tar reda på vad demonerna gjort för att ställa det till rätta och att i slutändan hitta sätt att bekämpa demonerna.

Maniac Mansion / Day of the Tentacle - RP är familjen Edison som blivit galna efter att en komet slagit ner i deras trädgård. Nu ställer de och deras muterade tentakler till otyg med folket i staden alt. så spelar man ungdomsgänget som skall frita sin vän som blivit kidnappad av familjen Edison.

Thimbleweed Park - RP är FBI agenter som skall utreda ett mord i den sömniga småstaden med samma namn. Allteftersom mysteriet utvecklas får man möjlighet att växla rollperson med andra spelare och med vissa utvalda SLP.

Full Throttle - RP är halvkriminella bikers som kör i karavan, super sig redlösa, meckar med hojarna och tampas med konkurrerande motorcykelgäng och polis (någon kanske rent av är en infiltratör från polisen).

Oxenfree - RP är tonåringar som tagit färjan till den fiktiva Edwards Island för en fest. Ön var en gång en militärbas och öns enda permanenta invånare, Maggie Adler, har nyligen dött. I öns grottor ryktas att vissa radiofrekvenser orsakar övernaturliga händelser t.ex. en dimensionsreva som förflyttar dem till okända platser på ön där de måste lösa gåtor och ta hjälp av märkliga radiofrekvenser som ger tips om lösningar.

Goetia - RP är spöken som söker efter sanningen bakom sin död och den övergivna byn de bodde i.

The Wolf Among Us - RP är figurer ur fabler och sagor (i serietidningen Fables) som bosatt sig i ett distrikt i New York som de kallar Fabletown. Rå Noir och mysiga sagor blir mysterier som måste lösas.

The Night of the Rabbit - Fabel Fantasy där RP är invånade i Mousewood som hjälper byborna med olika uppgifter. Kan eventuellt bli väldigt likt Mouseguard.

Deponia - Utspelar sig på planeten Deponia - en värld som ursprungligen beboddes av en stor mänsklig befolkning, tills majoriteten steg upp mot att leva i himlastaden Elysium. Med tiden glömde de sitt ursprung och förflutna med planeten, och ansåg att det var en obeboelig planet. För de människorna som blev kvar, blev deras hemmaplanet en dumpningsplats där sopor regelbundet dumpas på ytans landmassor. RP är lycksökare vars största dröm är att nå Elysium.

15 Days - RP är politiska aktivister/konsttjuvar som planerar olika inbrott och konstkupper för att sedan skänka pengarna till välgörande ändamål. Under spelets gång utsätts RP för situationer där deras principer och skiljelinjen mellan gott och ont hela tiden ifrågasätts.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Franz;n341286 said:
Monkey Island - Skattjakt och humoristiskt piratspel i LucasArts charmiga spelvärld. Insult Sword Fighting skulle kunna byggas till ett spännande system där man får plus och minus beroende på vilken förolämpning spelarna drar!
GE OSS ETT SVENSKT PIRATROLLSPEL NU! Inget realistiskt historiespel.

Ett rollspel som tar inspiration från Monkey Island, pirates of the Caribbean och treasure island (muppet version)!
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Dwarf Fortress

Spelarna sköter om en dvärgkoloni. Allt går åt helvete.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,950
Anchorman;n341291 said:
xcom är en annan, tror det hade gjort sig bra.
Det här hade jag backat så fort det dök upp. Om jag hade disciplinen skulle jag ge det ett försök att skriva själv!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Anchorman;n341291 said:
xcom är en annan, tror det hade gjort sig bra.
http://www.sjgames.com/gurps/books/blackops/

"Find the truth — and kill it." 'Nuff said!

Jag är ju i allmänhet halvtrött på våld, så det hade varit intressant att se vad som skulle ske i mötespunkten mellan "walking simulators" och rollspel. Eller överlevnadsspel av Subnautica- eller Outer Wilds-typ. Digitala spel som försöker utforska saker som digitala spel oftast misslyckas med att utforska.

Rollspel har trots allt liknande kreativa problem, även om de kommit betydligt mycket längre.
 
Top