Nekromanti Datorspel?

Mr.Walker

Warrior
I senaste numret så följde det ju med en dataskiva och dessutom upplevde jag att det kändes lite mer inriktat mot datorspel än vanligt.

Jag kanske bara inbillar mig men det får mig att ana oråd.
Jag vill verkligen inte att Fenix ska bli någon typ av multimedia tidning som handlar om dataspel osv.
Anledningen att jag börja köpa tidningen från första början
var att det faktist innehöll mkt rollspels-relaterade artiklar,
den kändes unik och fräsch. Om dataspel kommer att
förekomma oftare och få allt mer utrymme så kommer
jag att sluta prenemurera på fenix. Jag säger det inte för att gnälla utan det är helt enkelt vad jag tycker och kommer att göra.

Somsagt så kanske jag är helt ute och cycklar nu
men vela bara säga vad jag tycker. Så lite som möjligt av Dataspel och mer rollspel! Annars var det ett okej nr tycker jag.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag vet att Anders & Tove har ambitionen att Fenix först och främst ska vara en roll- och brädspelstidning.

Men denna målgrupp (dvs. roll- och brädspelare) brukar även vara intresserade av en viss typ av datorspel – RPG, MMORPG, RTS etc.

Det är med andra ord inte vilka datorspel som helst som platsar i Fenix, utan bara såna man kan anta är av intresse för målgruppen.

Att det blev mycket datorspel i detta nummer beror som sagt på Dreamhack. Men jag ser det snarare som ett sätt att försöka locka över datorspelare till roll- och brädspelshobbyn än tvärtom – för den som gillar den typ av datorspel som recenseras eller omnämns i Fenix skulle troligen kunna gilla även de ickedatorspel som omskrivs däri.

Vad jag är helt säker på är att Fenix inte kommer att slå in på samma väg som saligen avsomnade Codex (för vi vet ju alla hur det gick).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det var visserligen en hel del datorspel i det senaste numret, men jag tycker inte att det var anmärkningvärt mycket mer än det varit tidigare, kanske till och med mindre än i vissa andra nummer. (Nej, jag orkar inte räkna.) Så länge det finns vettiga rollspelsartiklar stör jag mig inte det minsta på dataspelsartiklarna. Om det börjar bli uppenbart att rollspelsartiklarna bara är små dåliga ursäkter för att få skriva "rollspel" på omslaget (som de ganska snabbt blev i Codex), då skulle jag också dumpa tidningen, men den nivån är Fenix långt ifrån.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Å film då?

"...dataspelsartiklarna..."
Det heter datorspel.

Sedan funderar jag på om Fenix tagit med filmer. Nu orkar jag inte bläddra igenom tidningarna, men det vore kanske kul med uppvaktning av Mutant Chronicles och efterforskning av WarCraftfilmen och kanske recensioner av Midnight och Eragon? Man kanske kan fråga sig varför John Malkovich är med i två av dessa filmer och varför Bruce Campbell är så eftertraktad bland rollspelare. En artikel om rollspelande Robin Williams eller Vin Diesel som tatuerat sin D&D-karaktärs namn, kanske kan vara intressant?

Frågan är bara om Fenix ska vara en bräd- och rollspelstidning eller handla om generell nördkultur.

/Han som kanske borde ha gjort en egen tråd kring detta

Johan K

Gammal & dryg
Visst var det en del dataspel med i Fenix denna gång.
Men jag skulle nog inte slå på stora trumman bara för det, utan ta det mer lugt. Känns som Fenix är en stabil rollspelstidning. Så jag misstänker att det komemr att var så i fortsättningen åxå.

Mr.Walker

Warrior
Härligt att höra! Vill påpeka att Fenix är min absoluta favorit tidning och kommer alltid att vara det om den fortsätter hålla samma bra kvalite som den haft hitills.

Han: DATASPEL DATASPEL DATASPEL!